Sida 1 av 1
245 Turbo från Oregon
Postat: 2 september 2013, 09:42
av rasmuss
Re: 245T från Oregon
Postat: 2 september 2013, 10:44
av Jon-Erik
Nu blev jag lurad av rubriken!
Det där är ingen 245T. 245T står för transfer, den förlängda....

Ser ut som ett vettigt Turbo projekt. Lycka till !!
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 2 september 2013, 13:28
av rasmuss
Ber om ursäkt Jon-Erik! Jag har genast ändrat titeln

Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 2 september 2013, 13:50
av rasmuss
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 2 september 2013, 15:57
av Jon-Erik
Suck.... Sånt där är rena bilporren för oss som gillar 242 Turbo!
Gärna fler bilder på andra fynd !!!
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 3 september 2013, 20:57
av Tilly
Se, där var den ju!
Det finns ju lite att göra i nuläget innan den är riktigt fin men det är ju ett mycket bra utgångsobjekt. Är det B21FT i den eller? Hur stark är den motorn med intercooler?
Gamla kofångarna, nja. Det är ju en väldigt snygg kombination med gamla fronten och nya kofångarna och eftersom det dessutom är original på en amerikansk 84:a så finns det väl ingen anledning att ändra på det.
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 3 september 2013, 21:16
av rasmuss
Jag vet inte riktigt, jag är sugen på 82-83 stuket.
Plastkofångare finns det drösvis av här hemma så vill jag återställa den är det bara att hänga på nyare..
Men att skicka hem två svarta (turbo) kofångare väger mycket och tar mycket plats så då är det bättre att hänga på dom på bilen..
Hur lätt är det att hitta svarta kofångare här hemma?
Nu står den snart hemma hos kompisen..

Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 3 september 2013, 21:26
av rasmuss
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 4 september 2013, 08:20
av rasmuss
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 16 september 2013, 11:27
av Djo
Verkar trevligt det här

Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 20 september 2013, 11:54
av rasmuss
Det blev den svarta 242T'n som först släpades hem och som nu töms på delar, fick den billigt..
Intercooler, cruise, ratt, emblem, frontplåt, lampor,kofångare, grill, bälten, div lister, sidorutor, rattlås med nycklar mm och sedan kör vi vraket till skroten.
Skulle aldrig ha skrotat den hemma i Sverige med så fin kaross..
Är beige inredning något att ha? detta är väl typ guldplysch? rätt sliten men dom bakre sidopanelerna var fina.
Stolarna rätt dåliga, möjligen baksätet men det tar plats om man inte tar av tyget..

Är m46 växellådan speciell för Turbo?
Nu finns det extra turbo tutkudde som någon ville ha

Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 20 september 2013, 18:00
av rasmuss
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 20 september 2013, 20:41
av Tilly
Kul att det går framåt med att göra 245:an komplett! Klart man inte skulle köra 242:an till skroten här hemma men man får ju anpassa sig till hur det är där och behöver man en donator så behöver man ju.
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 20 september 2013, 21:08
av rasmuss
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 22 september 2013, 23:37
av rasmuss
Skall man spara M46 lådan?
Det finns väl gott om M46 lådor hemma i Sverige eller är Turbons starkare?

Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 23 september 2013, 18:22
av 240_kalle
Skulle ha för mig att turbon har nållager på utgående eller nånting liknande. Kan hända att det var till 740, men iallafall.
Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 5 december 2013, 22:52
av rasmuss
Nu så har äntligen 245:an kommit till hamnen och RORO båten går den 15 December och kommer slutligen till Göteborg.
Mycket blev gjort på den innan den skeppades, nyrenoverad topp med utbytt vattenpump, alla tänddelar, kylare, termostat, kylarslangar, nyrenoverat styrservo, fixat så OD går i.
En massa delar från 242 Turbo reservdelsbilen kom till användning som ratt, intercooler farthållare mm.

Re: 245 Turbo från Oregon
Postat: 15 december 2013, 10:50
av Djo
Vilken bil vilken resa fasen så man är avis på att man inte är där bland alla vackra 240 turbos
