Volvo 245 GL 1986

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Skriv svar
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Pink Pornostar »

Modell: 245 GL

Årsmodell: 1986

Mätarställning: ca 215 000 km

Färg: Röd (173)

Motor/kraftöverföring: B230A & AW70

Fälgar/däck: Original plåt. Saknar en navkapsel. ;) Sjukt smutsiga.

Exteriör: Röd. Ej omlackad, ej blekt. Några stenskott här och där. Omlackad baklucka. I princip rostfri förutom bakluckan.

Interiör: Svart skinn (modellen med knappar 78-85). Original var grått tyg, förarstolen var nedsutten och passagerarstolen sned.

Ljudanläggning: Pioneer MVH-350BT. Pioneer MVH-350BT. 4" Sony Xplod i framdörrarna, modifierade med Volvos högtalarram för originallook.

Syfte och mål: Ha som lite roligare och billigare bruksbil än V70:n den ersätter. Ska bevaras original, men pimpning med skinn, elhissar, centrallås, fälgar är så klart ok. Den här ska inte vara någon projektbil eller tokrenoveras, utan användas och bevaras. Min 242:a fortsätter vara entusiastbilen av dem.

Övrigt: Endast ett par fina fälgar saknas, 14" Virgo-kopior eller GT-fälgar hade suttit fint.

När jag började leta efter en 245:a hade jag ett antal krav;
1) Automat
2) Rostfri
3) Original
4) Ej blå inredning
5) Ej B230K
6) 1986+

Hittade denna efter lite letande. Ägaren innan mig var ett par som haft den sedan 1991. De har under de 22 åren de ägde kontinuerligt lämnat in den på lokala verkstaden som servat, besiktat och lagat den åt dem. Dessvärre avled gubben och tanten blev dement. Bilen har därför inte gått mer än 500 mil senaste fem åren. När jag köpte den hade den endast gått 9 mil sedan förra besiktningen.

Bild
Bild tagen närmare 30 mil efter inköp, tillbaka i Lund.
Senast redigerad av Pink Pornostar den 28 augusti 2013, 19:58, redigerad totalt 4 gång.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Pink Pornostar »

Liten sammanfattning på vad som är gjort innan jag startade tråden.

2013-08-17
Inköp

2013-08-18
Originalstereo bortmonterad. Pioneer MVH-350BT och ISO-adapterkabel köpt på Netonnet och tillfälligt placerad i nedre facket. Byte av luftfilter. Det gamla var extremt äckligt. Hittade ett nytt i källaren som jag felköpte i samband med att köpte 242:an 2004. 242:an hade nämligen runt luftfilter då.

2013-08-19
Hittade en 245:a 1988 på Returbilen med komplett centrallås som jag tog loss. Det var inte helt lätt, bilen var fylld med skit från andra bilar och extremt fuktig och äcklig. Skaffade även ett nytt vänster blinkersglas fram som monterades.

Byte av olja, oljefilter på OKQ8. Hissade upp bilen, tömde den på olja och insåg därefter att jag hade glömt filteravdragaren hemma. Kunde inte låna på macken eftersom något hade snott med sig den. Fick köpa en ny på macken.

2013-08-20
Köpte en stereoram till övre facket gjord i plast på Mekonomen av märket Autoleads. Den passade inte för fem öre, den fick de tillbaka. Såg sen på en annan sida att den var till 90-93. Jag trodde bara att det var högtalaren på instrumentbrädan som skiljer, men uppenbart är det något annat också.

2013-08-22
Inköp av skinninredning, stereoram och elhissar till 245:an. Köpte även en trasig skinninredning som ska donera lite bitar till 242:an.

2013-08-23
Montering av skinninredning. Märkte att kontakterna inte är likadana på de äldre stolarna som på 1986-. Passade på att dammsuga ordentligt, fick tre st enkronor för besväret. Några av bältena var snurrade och/eller fastskruvade på fel håll, dessa vände jag rätt. Monterade även stereon i översta facket. Ramen saknar monteringsplåtbiten på höger sida, men den sitter bra ändå.

Bild
Mindre sexigt tygbasäte, i väldigt bra skick dock.

Bild
Här syns hur skev passagerarstolen var

Bild
Ser bra ut på ytan, men förarstolen var helt nedsutten och passagerarstolen sned

Bild
Ah! Mycket bättre!

Bild

Bild

Bild
Provspelning med ”Slave to the rhythm”, samma tillverkningsår som Volvon.

2013-08-24
Slipade ner skärmkanterna bak på båda sidorna, antennfästet på A-stolpen samt en liten fläck på tröskeln vid förardörren med stålborste och Dremel. Insåg sen att jag hade glömt rostätaren hemma.
Senast redigerad av Pink Pornostar den 29 september 2013, 11:54, redigerad totalt 3 gång.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Pink Pornostar »

2013-08-25
Byte av BAY15D vänster fram.

Applicerade rostätaren.

Felsökte spolarpumparna genom att koppla dem direkt till batteriet. Det visade sig att bakpumpen inte gick. Denna kopplades förbi. Jag såg även att isoleringen på kablarna bitvis saknades och att någon lagat med en sockerbit. Detta måste så klart lödas och krympslangas när jag är tillbaka i civilisationen. Min mycket snygga sambo påpekar att hon hjälpte till.

Installerade kabelmattan till elhissarna enligt http://www.240.se/install/8-83-3.pdf . Till min besvikelse hände ingenting. :? Jag började mäta med multimeter på säkringarna och lite varstans. Kom därefter på att tändningen skulle vara i läge II och då fungerade allt :oops: . Jag kan tipsa om att börja med kabelmattan i fall det är en begagnad sats. Jag ville testa att allt funkar innan jag river ner dörrklädsel och tar bort de gamla manuella hissarna. Dessutom är det bra att kunna reglera hissarna vid montering.

När jag ändå hade rivit mittkonsollen konstaterade jag att ingen av de små lamporna fungerade. Som tur var hade jag köpt två paket med nya lampor tidigare i dag.

Konstaterade även att växelväljaren inte lyser eftersom kabeln till lampan som sitter på växelspaken är avklippt.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Inlägg av Pink Pornostar »

2013-08-26

Har målat skärmkanterna och de andra nedslipade ställena med epoxiprimer, riktigt tjockt blev det.

Passade även på att byta alla smålampor i mittkonsollen, efter 27 år fungerade inte en enda av dem. Dessvärre hade jag lite problem att få lampan som belyser de översta temperaturreglagen att hålla sig på plats, satte fast den med ett buntband i en närliggande kabel, får hoppas att det hjälper.

Elhiss monterades på förarsidan, dessvärre hade jag ingen kabelgenomförare mellan dörr och kaross med mig, så jag beslöt mig för att inte sätta tillbaka dörrklädseln. Det kanske är likabra, när jag är tillbaka i civilisationen kan jag passa på att även montera c-lås då dörrklädseln ändå är av.

Mellan epoxilagren passade jag på att modifiera de mindre bra originalhögtalarna "VOLVO HT-168" som sitter i framdörrarna, inspirerat av den här tråden. Modifikationen handlade väl egentligen mer om att slakta högtalarna på allt innehåll så att bara "ramen" återstod. Ramen "finjusterades" även något i kanterna för att rymma Sony Xplod-högtalarna. Poängen med detta är alltså att i princip skära bort allt från den gamla högtalaren förutom ramen, anledningen till detta är att gallret kan knäppas fast i ramen, men inte på en vanlig 4" högtalare. Till min hjälp hade jag en Dremel 300 med kapskiva modell SC402 (har förresten för mig att vissa Volvo-stereos heter just SC). Denna Dremel-setup skulle kunna beskrivas som en mini-vinkelslip. Räkna med en åtgång på en skiva för två högtalare.

Bild
Bild
Bild

Alla bilder finns här:

http://nattvard.com/245/?p=36
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Tobbe »

Den såg ju inte så dum ut den där. Trevlig bruksbil.
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Götesson »

Den verkar vara i goda händer 245. Kul o läsa allt du gör :)

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
// Benjamin Filip Götesson
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Tilly »

Den var inte dum. För 5-7 år sedan hade man tyckt att det var "en vanlig 245 -86, jaha?". Men det har ju ändrat sig i och med att det nästan inte finns några fina kvar av dem heller. Nice med skinninredning också, sena 240 har ju annars så tråkiga inredningar. Se till att ge den en riktig rostskyddsbehandling bara. För det är ju rosten som bestämmer hur bra en 240 är, allt annat är ju i jämförelse så lätt att ordna eller byta ut.

Jag blir också sugen på att "modifiera" mina dörrhögtalare. Har ett par likadana Sony-högtalare och ett par HT-173 (likadana i formen som HT-168) och det ser ju ut att passa förträffligt. För ärligt talat är ju ljudprylarna från 80-talet i klenaste laget.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Pink Pornostar »

Tack för kommentarerna!

Jag har tänkt köra med den på vintern, men jag är övertygad om att det går och ändå behålla den i fint skick om man kontinuerligt ser till att spola av den när den utsatts för salt och ser över rostskyddet inuti balkar och i klassiska rostskrymslen där det lätt samlas skit. Den har ju klarat sig så här bra hittills tack vare kontinuerlig "oljebehandling", så det borde gå att bibehålla. Om man skiter i att underhålla rostskyddet som många gör så blir det en rosthög. Som den 245 GLT 1986 som donerade motorn till min 242:a för fem år sedan, den var genomrutten.
Har ett par likadana Sony-högtalare och ett par HT-173 (likadana i formen som HT-168) och det ser ju ut att passa förträffligt. För ärligt talat är ju ljudprylarna från 80-talet i klenaste laget.
Bild

De passar bra, men man måste även modifiera "kanterna" som du ser på bilden. Man får kapa rätt nära där plasten snäpps fast. Hertz-högtalarna i den ursprungliga guiden fick plats inom ramen, men som sagt, inte dessa Sony Xplöd. Jag vill minnas att jag läste i specifikationen till Sony-högtalarna att den totala diametern var 4,25".

Dremeln var ovärderlig. På första högtalaren började jag med en plåtsax men insåg sen att det aldrig kommer gå. Sen slog det mig att jag hade Dremeln. Har haft sjukt mycket nytta av den faktiskt.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Pink Pornostar »

2013-08-31
Hade tänkt slutföra förardörren genom att montera en stor gummibälg för kabelgenomföring och dra kablar genom den. Dessvärre visade sig att jag hade glömt förarsidans gummibälg på skroten. Därför gav jag mig istället på passagerarsidan.

Ett tips är att följa de officiella instruktionerna som finns att ladda ner på Jon-Eriks 240-sida.

Den manuella hissmekanismen togs först ut och därefter sattes den elektriska in. Jag monterade även in en centrallåsmotor i dörren. Som tur var hade jag kollat centrallåsmotorn innan direkt på batteriet och konstaterat att den lät illa. Vid en närmare inspektion såg jag att gummibälgen som sitter runt pinnen som går ut från motorn saknades. Antagligen hade den skadats av fukt. Tur i oturen hade jag några centrallåsmotorer på lager. Själva motorn är samma till alla dörrar och baklucka, det är endast själva fästena och pinnarna som skiljer. Men de är separata delar.

Dörrklädslarna på båda sidorna sågades till med Dremel för kabelgenomförning. Det är rätt otydligt i manualen, men "snittet" bör ligga så långt fram i bilens riktning som det går, kabellängden är nämligen snålt tilltagen.

Innan dörrklädseln monterades passade jag även på att spruta dörren ordentligt med linolja.

2013-09-03
Tog en snabb tur förbi Returbilen när jag ändå var i Malmö. Hittade en fräsch gummibälg för kabelgenomföring som ska sitta mellan förardörren och karossen. Det är avsaknaden av denna som gjort att jag kört omkring utan dörrklädsel på förarplatsen.

Passade även på att köpa några reläer till centrallåset. Det finns en bra sida, http://www.davebarton.com/volvorelays.html , som beskriver de olika Bosch- och Volvo-numren på lämpliga reläkandidater. Dock hittade jag inte reläerna i 240 utan i 740 där de är betydligt vanligare. Dessutom lätta att komma åt då de sitter vid säkringarna i mittkonsollen.

Utöver dessa essentiella prylar fick jag med mig några clips som håller klädseln i bagageutrymmet på plats, samt en gratis navkapsel att ha tillfälligt på höger bakhjul. Detta hjul har nämligen saknat navkapsel. Dessvärre var det inte exakt rätt modell, men väldigt snarlik. Skitsamma, det är bara en tillfällig lösning tills bättre fälgar hittats. Fästena som ska monteras på baksätet för att hålla lastgaller skaffades också, men jag är väldigt tveksam till om jag verkligen vill ha något hundgaller.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Pink Pornostar »

2013-09-14 Skärmkant höger bak
Det var kanonväder idag, en bra bit över tjugo grader trots mitten av september, därför gav jag mig på skärmkanten höger bak. Efter lång väntan hade Volvo fått hem ”röd 173 på 150 ml sprayburk. Normalt sätt ger jag inte mycket för sådan 1K sprayburk, den enda funktionen den fyller är att ge rätt färg. Eftersom den inte är tät rostskyddar den inte något. Går antagligen att torka bort med thinner om man känner för det. Det positiva är att färgmatchningen faktiskt är väldigt bra. Detta var också anledningen till att jag köpte på Volvo. jag hade funderingar på Biltema, de ska tydligen hålla bättre kvalitet nuförtiden efter ett leverantörsbyte, men färgmatchningen vet jag inget om.

Hur som helst, jag slipade ner epoxiprimern lite lätt (utan att gå igenom den), maskerade, torkade med lite t-röd och drog på lite sprayfärg. Och resultatet blev faktiskt över förväntan! Det var säkert tio år sedan jag gjorde sånt här sist och jag inte direkt några positiva minnen av det. Men detta gick riktigt bra!

Bild
Epoxiprimer innan slipning

Bild
Bild
Nylackade skärmkanter med Volvos röda 173.

2013-09-10 Besiktning
Med tio liter bensin och en liter k-sprit i tanken begav jag mig till närmaste statliga Bilprovning, nämligen Fosie i Malmö. När 245:an köptes hade den gått sju mil sen förra besiktningen, nu hade det nog ökat till närmare 100. Hur som helst fanns det bara en sak att anmärka på, ”bristfällig fastsättning av batteri”. Jag tror det är fel sorts batteri som sitter i, det har ingen ”klack” fört standardfästet att haka fast i. Hursomhelst, mina känningar att detta var ett bra exemplar visade sig stämma.


2013-09-08 Elhiss och centrallåsmotor i förardörr
Idag monterades centrallåsmotor även i förardörren. Jag förstod först inte hur jag skulle få dit strömbrytaren som man klämmer runt låset, men det visade sig att det enorma clipset som håller låset går att dela i två delar. Detta står för övrigt i monteringsanvisningen, men det är lite svårt att förstå.

Jag hade länge förfasat mig över det faktum att man måste lossa säkringshållaren och lite annat för att kunna dra kablarna mellan dörr och kupé, men det var inte så jobbigt som jag mindes från 242:an.

Status nu är alltså monterade elhissar fram på båda sidor, samt monterade och centrallåsmotorer med kablar dragna. Det som återstår för C-lås nu är att sätta dit den sista biten kabelmatta samt relä.

Bild
Det stora clipset som är delbart.

Bild
Clipset är delat och återmonterat. Strömbrytaren är också på plats.

Bild
Grejen som märker när man drar i pinnen.

Bild
Avancerat stöldskydd satt på 88:an jag tog centrallåssatsen från, men inte på min 86:a. Nu finns det.
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: Volvo 245 GL 1986

Inlägg av Victor245 »

Vad trevligt o se att du oxå håller på med en röd 245:a! :mrgreen:
Skriv svar