Sida 2 av 2

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 5 maj 2015, 19:46
av Allinug
Inte för att det skulle hjälpa med en bra bild, för jag vet ändå inte hur kontakten ska se ut... :?

I detta servicemeddelande för 240 1993 står det att (http://www.240.se/servicemeddelande/0-00-204.pdf):
"Omslagspunkten är förändrad genom att syresensorn har dubbelt så tjock beläggning. Detta medför också att bränslesystemets styrenhet omprogrammerats och att delarna inte är utbytbara mot tidigare utförande. För att undvika förväxling är kontaktdonen omvända."

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 5 maj 2015, 20:19
av Allinug
Denna sond för 240 och 740 har helt andra kontakter:
http://www.ebay.com/itm/0-258-003-957-B ... 1546899995

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 6 maj 2015, 07:22
av StefanM
det är ingen skillnad på kontakterna så utan den två poliga är bara tvärtom mot brukligt. Hona- hane har skiftat plats bara.
Sett till servicemeddelandet så kan man nog säga att sonder köpta idag ledigt täcker alla varianter som fanns då rent sensormässigt. Utvecklingen går framåt hela tiden. Det går alldeles utmärkt att köpa 940 sonden men man får alltså skarva dit kontakten från gamla sonden.
Och vill man göra det ännu bättre så köper man en fyrtrådig sond så man får separat signaljord. Ibland är det lite si och så med den saken i 240 systemen.

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 10 maj 2015, 16:45
av Allinug
Nu har jag beställt en sådan här till 93:an, så får vi se om jag kommer att få någon lambdasond och om detta med kontakterna blir mer begripligt.

http://www.ebay.com/itm/Volvo-Lambda-So ... 1216365333

Artikelnumret stämmer i allafall, och jämfört med det pris på 1700 kr som Volvo hade på den tiden då produkten inte gått ur sortimentet, så tycker jag att priset är OK. 800 kr var vad jag fick betala för en gammal från skroten som Bilia monterade då de inte hade ny att sälja.

Samma säljare har även en sådan här för 240 och 740:
http://www.ebay.com/itm/Volvo-Lambda-So ... 1216363889

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 22 maj 2015, 16:59
av Allinug
Jag har fått hem lambdasonden ovan (till 93:an med b230fd) som jag beställde. Den har art.nr 6842910, är 170 cm lång och har hon-kontakt på lambdakabeln. Så på ebay finns monteringsklar originalsond att köpa till 93:ans b230fd.
(Nu har försäljaren höjt priset på den lambdasond som finns kvar, till drygt en tusenlapp.)

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 23 maj 2015, 12:05
av Cpt Tuttle

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 23 maj 2015, 19:39
av Allinug
Ja, det är rätt Bosch-nummer till b230fd!

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 18 juni 2015, 17:12
av JanneL
Jag beställde enligt länken ovan men fick en mejlväxling där de frågade efter märke och årsmodell. deras tekniska support nånstans i Tyskland tror jag påstår att den inte passar. Det är ju angivet att den ska användas från 09/92 vilket jag svarade. De skickar den men ber mej notera att de sagt att den inte kommer att passa. Vi får väl se.

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 2 juli 2015, 12:41
av Allinug
Har du testat om den passar?

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 23 juli 2015, 20:14
av JanneL
Jag kollade idag och kontakterna är rätt för 93.

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 28 september 2015, 16:59
av Allinug
Och här är länken till Bilias webshop, där de börjat sälja sonden igen (så finns allt samlat i denna tråd):
http://webshop.bilia.se/reservdelar-ny/ ... 0-960-1993

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 24 januari 2017, 12:10
av Allinug
Jag har en bild på kontakterna till lambdasonden för B230FD till Volvo 240 -93, så jag lägger upp den här ifall någon i framtiden av någon anledning skulle vilja se hur kontakterna ser ut.
lambdasond_b203fd_93.JPG

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 5 april 2017, 21:21
av Simonblur
Hej! Jag vill tacka er för informationen, ni har hjälp mig oerhört mycket! Låt inte denna tråden försvinna!

Jag har ett problem med min Volvo 244 -93 med B230FD med Pulsair och EGR (LH 2,4 och EZ116K)

Problemet är att motorlampan lyser. Först fick jag felkoden 2-4-1 Felaktig EGR ventil (flöde)
Jag tog bort ventilen och den hade kärvat fast. Jag gjorde ren EGR ventilen och nu öppnar den och stänger sig som den ska MEN...

Nu får jag felkoden 4-1-3 istället. Vilket betyder EGR-system (temperatur)

Bilen går helt perfekt på tomgång och underkörning. Bilen dricker inte mycket bensin heller. Jag har kollat alla säkringar, vakuumslangar och prövat att nollställa datorn men lampan tänder sig efter ca 5km - 5mil. Vad ska jag göra för att fixa detta?
Finns det någon som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand!

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 6 april 2017, 09:30
av Allinug
Det finns en temperaturgivare i EGR-ventilen. Kolla att inte anslutningen till den är av eller kortsluten.

https://forum.svenska200klubben.com/vie ... Egr#p22683

Re: Lambdasond till 240 -93

Postat: 6 april 2017, 09:40
av Simonblur
Okej jag går ut och kollar det. Jag rapporterar tillbaka om jag får den att fungera!

Vet du vad det ska vara för ström på kontakten till tempgivaren?