Dött Forum

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
Kyten
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 december 2011, 19:49
Ort: Luleå

Dött Forum

Inlägg av Kyten »

Hej.
Har varit på detta forum till och från under många år. Nu med detta "Nya" forum så är det ju heldött nästan. Var är alla? Svårt att tro att så många har slutat med 240.
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Dött Forum

Inlägg av 240_kalle »

Har undrat mig lite samma sak.
Visserligen kan några ha slutat med 200 men största anledningen är lite som den på savarturbo.se att det är många som enbart är där för att läsa.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Dött Forum

Inlägg av Björne »

Tänkte först skriva ett inlägg om detta också. Det är lite tråkigt faktiskt.
Vad skall man göra egentligen? :cry:
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Dött Forum

Inlägg av Volvo245GLT »

Dels är det nog tyvärr så att många har "slutat med 240", huvudsakligen för att man kan hitta en fin och trimvänlig 940 LTT med all tänkbar utrustning för småpengar. Eller för all del någon nyare Volvo om man inte bryr sig om ifall den driver i rätt ände eller inte..

En fin 240 kan ju trots allt kosta en del numera, och då får man ändå vara lycklig om den har exklusiv extrautrustning som c-lås eller nackstödskuddar.

Sen så tror jag tyvärr att allt strul som har varit med forumet har fått besökarna att fly. En krasch som raderade ut allt och turerna kring det gjorde nog att många tappade sugen..
Antar att det är lite bättre ordning på det här med backup nuförtiden, så vi får väl helt enkelt ge det tid tror jag. :) Tar kanske några år innan forumet kommer på fötter igen så att säga.

200-serien börjar mer och mer bli en entusiastbil nu, och intresset kommer bara öka och öka!..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Dött Forum

Inlägg av Amarace »

Tycker också det har dött av rätt så ordentligt.

Delsvis på grund av allt strul.

Delvis nu tycker jag att det inte finns nån som bryr sig överhuvudtaget?

Skulle ju startas upp på nytt den här klubben/föreningen, vad blev av det?

Startades en Facebooksida, som är värdelös då den endast är till för den som har sidan att kunna visa upp sig, medlemmar kan ju inte diskutera, för det krävs en grupp.
Jag skapade en grupp och presenterade för ansvarig här, han bemödade sig inte ens att svara, trots att han i PM ville ha förslag/hjälp, så då sket jag i det och inaktiverade gruppen (döpte den tyvärr till 200-klubben, går inte att byta namn).

Ser på 140-klubben och Amazonklubben at Facebook tagit över en hel del, dom grupperna är väldigt aktiva, och senast för en par dagar sedan var det en somf rågade om det fanns en för 240.
Skulle det finnas en grupp på facebook för 200-klubben (200-serien) skulle det nog leva upp lite där iallafall.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Dött Forum

Inlägg av Amarace »

Nu skapade jag en grupp på Facebook ändå, som heter "Volvo 200-serien" :)

VIll nån så är det bara att gå med.

Här är direktlänk till den, man måste bli godkänd av mig för att komma med (godkänner såklart alla utom uppenbara spammare m.m.)

https://www.facebook.com/groups/1397264863830842/


(edit, jag heter alltså Magnus Karlsson på Facebook :) )
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Dött Forum

Inlägg av Tilly »

Jo, nog är det lite dött faktiskt. Det är väl på sätt och vis en logisk utveckling av att bilarna börjar bli gamla och jag kan tänka mig flera skäl till detta:

Som några har skrivit så är det nog lite så att även de som är/har varit intresserade av 240 har skaffat sig andra bilar. Själv kör jag fortfarande inget annat än 240 ens till vardags men hur många fler är det som gör det egentligen? Inte så många gissar jag. (Till och med Amarace har ju skaffat sig en 940 enligt signaturen :) ) Det gör att det inte blir lika mycket vardagsproblem att prata om på forumet.

240 är en gammal bil nu och frågan är hur det går med rekryteringen av yngre människor. Det sägs ju att man ofta blir intresserad av de bilar som var vanliga under ens uppväxt och det stämmer nog ganska bra för de flesta. De som är i körkortsåldern nu är födda runt 1995 och har växt upp under 2000-talet och har inte samma minnen av 240 som bilen framför alla andra i det här landet.

Att de som är och har varit intresserade av 240 nu kanske är lite äldre än 20-årsåldern bidrar säkert också till mindre aktivitet på forumet. Man har helt enkelt inte tid att sitta vid forumet så mycket då familj, hus osv. tar den tiden.

Det stämmer säkert att många av de som gillar att gasa nu har så lätt att få tag i motorstarkare bilar utan att behöva betala särskilt mycket.

En annan kategori folk som försvunnit (och som jag personligen verkligen inte saknar) är de som har använt 240 som någon slags uttryck för att svina och uppföra sig illa. När bilarna blivit äldre och rostigare och man inte orkat underhålla dem så har man tröttnat.

Det jag saknar är alla renoveringar som pågick inför öppen ridå på forumet förr. Jag tänker på Hilmer, Martin G, RE och alla andra som frikostigt delade med sig av sitt arbete. Här får man ju som läsare verkligen ta chansen att kommentera arbetet när det väl kommer någon som gör sådana arbeten idag.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Dött Forum

Inlägg av Amarace »

Tilly skrev: (Till och med Amarace har ju skaffat sig en 940 enligt signaturen :)
Hehe, jag har alltid haft diverse bilar :)
Har t.om en Subaru :)
Dom som används mest är dock 245DL-76 (utmärkt bruksbil), 144-70 samt (tyvärr) Subarun.

(utöver dom i signaturen har jag 145 -70, 145 -73, 245"GLE"-78, 245"DLE"-79, 945SE-92, Subaru Legacy -95)
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Ghurra
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 november 2011, 21:42
Ort: Stockholm

Re: Dött Forum

Inlägg av Ghurra »

Då skriver jag en liten kommentar då...
Sitter oftast och kollar flera forum då jag kör Volvo överlag.
Har en 855:a T5-R som bruksbil och en 945:a som finbil (än så länge)
Min förstabil var en 144 -72 och efter det blev det en fd polisbil, 244 DL från 1988.
Min farsa har en verkstad där det endast servas Volvobilar.
Volvo i blodet kan man säga. Har nyligen köpt 2 st 245:or, 93:or med SE-paket.
Har lärt mig lite tricks av farsan angående en del småsaker som kan förbättras,
justeras, bytas ut osv. Problemet är väl egentligen den lilla extra tid det tar (för mig iaf)
att lägga in bilder, skriva en vettig text m m.
MEN, tanken är att försöka få till nåt med de bilar jag har nu. Fota lite, fixa lite osv.
Har letat bilar (240) som är billiga men oftast är det bara problem... Rost, inga bromsar,
trasig kylare, bensintank läcker m m.

Så, om nån ser ett intresse i att läsa om det jag pysslar med så kommer det lite trådar framöver.
Dessvärre är det tiden som inte räcker till men som sagt, framöver så...

Mvh Göran
245 SE -93 (orig.larm, infällbart drag, ac, aut, farth.)
855 T-5R -95, 960 3.0 -91, 245 -88
V90 -98, V70N -02, Mazda 1300 -75
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dött Forum

Inlägg av Råda »

Jag är mest här och glor, skriver inte så mycket. Visst det är väl lite dött här, men det blir väl vad man gör de till.
Jonas Anderot
kloker
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 januari 2012, 20:46

Re: Dött Forum

Inlägg av kloker »

Jag har väl verkligen inte gett upp 240 bilarna, har några st som jag håller på att renovera. Det finns väl dock inte tid för att lägga upp en projekt tråd för dem samt så brukar det vara halvdålig respons i trådarna vilket gör att man inte orkar fortsätta med att uppdatera.
244 turbo
Inlägg: 206
Blev medlem: 26 november 2011, 09:39

Re: Dött Forum

Inlägg av 244 turbo »

Jo jag tror det är lite dålig respons på projekt trådarna :(
vi är alla delaktiga.
som sagt om det blir dåligt med bra eller dåliga kommentarer eller frågor så tröttnar man på att uppdatera, tänk på det alla som sitter och tittar även jag själv,
det tar kanske bara max 5 min att skriva något bu eller bä så att det blir lite rörelse på trådarna,
hoppas vi kan bli bättre alla volvo 240 lovers :lol:

och jag tycker det e skönt att slippa trådar där bilar förstörs av omogna personer,
hoppar med bilar hoppar in tak och skit i den stilen,

kul trådar att följa är sådana med galna rost jobb som de flesta skulle köra på skrot. :)

hade allihop :)
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Dött Forum

Inlägg av Posse »

Att avmattningen troligen mycket beror på strulet vid överlåtelsen av forumet har ju flera redan skrivit. Ett tag fanns väl samma inlägg på två skilda forum vilket förmodligen orsakade förvirring, sedan tedde det väl sig som om alltsammans toltalt försvunnit... eller hur det var.

När äntligen nya forumet ordentligt kommit på plats, eller rättare sagt adresserna, kom efter en tid perioden då man kunde mötas av hundratals utländska SPAM-inlägg mest varje förmiddag...

Ja, inte så konstigt kanske om många tidigare användare föll bort.

Förslag:

- Kanske kan webmaster försöka maila dessa tidigare användare och inspirera dem återvända?

- Personligen tror jag det skulle resultera i mängder av nya användare om adresserna hit till forumet publicerades i retrobiltidningar såsom t.ex. Classic Motor, Nostalgia och Klassiker... helst förstås i samband med en positiva notiser. Det mig veterligt senaste som stått med viss anknytning hit är det klart negativa jag visade i tråden "De sista ljuva åren".

- Ett annat förslag (jag nämnt tidigare) är att dekaler för bakrutor m.m. med adresserna hit borde framställas.

- Säkerligen skulle det också locka många fler forumbesökare om forumadresserna syntes på de veteranmotormarknader som förekommer tämligen tätt.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Skriv svar