Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av AxelGLT »

Hej Posse!

Först på med plastprimer sen använde jag mig av chromelack på sprayburk (köpte det på Mekonomen). Jag gjorde likadant på min andra 240 för fyra år sedan och det håller faktiskt ganska bra :). Så det är värt att ge det ett försök!

Bild

Bild
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av AxelGLT »

Halloj på nytt!

Nu har det hänt lite med bilen!

OD:n är fixad. Det var relät som spelade allan.

Bild

Bild

Det har blivit lite "andra sortering" på den här bilen. När jag vart tvungen att köpa något nytt så har jag satt det på min GLT, så har den här fått de begagnade delarna som suttit på den. Till höger har ni en reflektor som suttit på den här bilen och till vänster är den som suttit på min GLT. Så fick GLT:n nya :D.

Bild


Lite fräschare. Istället för att det lyser upp brunt bakom glaset. (Tråkig bubbel under strålkastaren bara :roll: )

Bild



Nya högtalare bak och nydragna kablar. De förra högtalarkablarna var telefonkabel :?. Sen gjordes distansmellanlägget med lite vinkel :geek:.

Bild

Bild

Nya högtalare fram också! Budget variant.

Bild


Besittningen nästan bra. Avgaserna var lite höga så det justerades och bilen gick sedan igenom.

Bild


Så åkte vinterhjulen på också. Mina vitlackerade Virgokopior.

Bild

I nuläget. Jävligt gött med motorvärmare. Man blir bortskämd.

Bild
volvobossen
Inlägg: 53
Blev medlem: 5 december 2012, 23:02
Ort: ROBERTSFORS

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av volvobossen »

Vad roligt att du gjorde bil av den ist för att skrota ner. :D
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av AxelGLT »

volvobossen skrev:Vad roligt att du gjorde bil av den ist för att skrota ner. :D

Det tyckte jag också :) !
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av Tilly »

AxelGLT skrev: Bild
I den här vinkeln är den extremt snygg tycker jag! Så borde min gråa se ut också. Passar väldigt bra med extraljus. Möjligen kan jag tycka att radioantennen kunde varit snyggare.

Snyggt arbete med blinkersinsatserna, det skall jag prova. Det blir helt annan lyster i lyktan när reflektorn är blank och inte svart som den ofta är.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av AxelGLT »

Tilly skrev:
AxelGLT skrev: Bild
I den här vinkeln är den extremt snygg tycker jag! Så borde min gråa se ut också. Passar väldigt bra med extraljus. Möjligen kan jag tycka att radioantennen kunde varit snyggare.

Snyggt arbete med blinkersinsatserna, det skall jag prova. Det blir helt annan lyster i lyktan när reflektorn är blank och inte svart som den ofta är.

Tack du, tack du. Det är ju detaljerna som gör helheten. Det har vart low-budget i åtanke hela tiden, så man måste ta till lite knep. Radioantennen plockade jag ifrån en gammal 245 (årm 1978?) på skroten. Inte den snyggaste men man har alltid bra mottagning ;)
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av AxelGLT »

Hej och välkomna tillbaka till min reservdelsbilstråd!

Det var ett tag sedan sist, men bilen har rullar på bra :).

Jag kan börja med att berätta att den har varit utlånad till min bror som har sommarjobbat som jägmästare runt Lycksele, jag bor då på Gotland, så det är en bit bort. Den har alltså gått ruskigt mycket nu i sommar bara som bl.a tjänstebil, varit på Kirunafestivalen och lite varstans där uppe. Brorsan har sparat vartenda bensinkvitto och skrivit upp avståndet mellan tankningarna. Den har som billigast gått 0,77 L/mil och som mest 1,1 L/mil har jag för mig. Han gjorde i alla fall en graf över det som såg rolig ut :lol: .

Hur som helst! Sätet var kasst och man satt helt snett i förarstolen.

Bild

Det kanske synst dåligt, men den är lägre i vänsterkant.
Bild

Kallt som fan i garaget! Jag håller på och skruvar hemma vid päronen, så mor blir väl tokig när hon får elräkningen (9kW)...
Bild

Dags och demontera!
Bild

Fars händer på bild.
Bild

Vi hittade orsaken! Den hade spruckit...
Bild

Bild

Vi stoppade upp ryggstödet med skumgummi så den blev lika tjock som den andra sidan.
Bild

Bild

Resultatet blev kanon!
Bild


Då bilen i fråga används som slitvarg, så är jag så pass kräsen så jag inte kan åka runt med vad som helst. Då kom jag över en Lesjöfors sänkningssats för en överkomlig peng! Den sänker liksom lagom mycket för att få ett snyggt originalstuk.

Säger jag inte till folk att den är sänkt då tänker dom inte på det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Dags för baakseidu, som en gotlänning skulle säga ;). Nu när jag skulle ladda upp bilden ser jag att ena extraljuset är lite snett :(.
Bild

Lätt som en plätt :). Tyvärr är forumbilder.se helt dum i huvet som lägger omkull alla stående bilder!
Bild

Väl under bilen upptäcktes dock ett problem! Stödlagergummit var helt konstigt och trasigt. Det kändes fel att lämna det så. Dessvärre var det kl 17 en söndagkväll, så det enda som var öppet var (det nyöppnade) Biltema. Bara att sticka iväg och köpa nytt!
Bild

Väl inne på Biltema...
Bild

Jag skulle prova personalens kunskaper. Jag gick fram till "Lilla butiken" slängde upp gummibiten och sa:
-Det är till en 240, med grova kardanen!
-Va? Sa expediten och höll upp den skitiga gummidetaljen. Är det här verkligen till en bil!?
-Haha, jo det är det.
-Var sitter den?
-På kardanaxeln (dumskalle, tänkte jag säga). Sök på lagerhållare i din datorn på kategorin kardan så hittar du det.
Så han satte igång och letade.
-Vad sa du att det hette?
-Lagerhållare kallar Biltema det för...

Tillslut hittade han en :D ! Jag måste ha varit en mardrömskund :twisted:

Väl hemma och monterat! Jag är glad över mig själv att jag inte skrotade ner bilen! Den är helt totalt rostfri under! Verkligen jättefin!
Bild

Dum som jag var så skulle jag ju ha monterat ett nytt lager också. Det fick jag ångra nu i efterhand då kardanen sjunger lite för mig.

En ny växelspaksknopp från Softbildelar :)
Bild


Såhär ser bilen ut i nuläget, nytvättad på jobbet :). Jag har köpt ett par fina fälgar som jag och far har blästrat lite och slipat ner. Det kommer bilder på det samt lite annat, då jag ska fixa mer redan imorgon :)
Bild
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av Posse »

AxelGLT skrev:- - -

Lätt som en plätt :). Tyvärr är forumbilder.se helt dum i huvet som lägger omkull alla stående bilder!
Bild

- - -
Trevligt berättande tråd med bra bilder! :)

Apropå vältna bilder vill jag påminna om att det väl går att ladda upp bilder direkt hit till forumet.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av JimmyW »

Japp det är inga problem (hoppas jag) säg till annars.
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av AxelGLT »

Tack tack :).

Det blev ett ordentligt med tid nerlagt nu i lördags!

Rättade till extraljuset! Men jag funderar på att köpa nya. Dom ser lite bleka ut.
Bild

Sen rev jag ur instrumenten. Klockan och kilometerräknaren fungerade inte.
Bild

Bild

Jag tänkte först montera den stora varvräknaren i panelen, men jag hittade endast till den nyare instrumentet. Det ser ju lite annorlunda ut.

Men en klocka som passade hittade jag. Så jag ska montera den lilla 52mm varvräknare istället. Eller om jag hittar en stor varvräknare vad det lider.

Sen över till kilometerräknaren (den som visar hur långt bilen har gått!). Det fanns dock inte hemma på hyllan. Men min morbror har en gammal 81:a som vi plockar delar av ibland. Så jag åkte hem till honom.

Bild

Väl hemma igen och in på päronens köksbord.

Bild

Sen hade jag problem med att det endast kom kalluft från dom mittre luftutblåsen. Men det verkar täta bra och vi hittade någon skruv i luftrören :roll: . Det blåser fortfarande lite kallt i dom mittre men skall försöka kolla över wirarna.

När ändå allt var isär så passade vi på att koppla in en digital yttertemperaturmätare. Jag hade bara en givare och man kan ju koppla in en knapp, så man kan växla mellan ytter och innertemp. Så det fick bli endast yttertempen.

Bild

Bild

Bild

Jag får tacka Jon-Erik för installationsguiden på hans hemsida! Mycket användbar!

Nya knoppen!

Bild


Här är fälgarna jag ska ha i sommar :)

Bild

Det var så mycket korrosion här vid ekrarna så det blästrade jag bort lite lätt på jobbet.

Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av Tilly »

Klockan i instrumenthuset måste vara väldigt ovanligt att den går sönder, det har jag faktiskt inte hört talas om någon som haft problem med :) .

Temperaturen i de mittre utblåsen styrs ju av AIR MIX-reglaget. Har man det på max skall det bli så varmt som TEMP-reglaget står på men det blir aldrig varmare än så. Dvs. står TEMP på COOL så spelar det ingen roll hur varmt AIR MIX-står på. Däremot kan man alltid få det kallare i de mittre utblåsen genom att sätta AIR MIX på kallare. Då tar den inte luften från värmepaketet utan direkt utifrån. Detta vet du säkert redan. Gissningsvis så är det ju något problem med vajrarna som gör att den tar inte tar all luft som skall gå till de mittre utblåsen från värmepaketet utan det läcker in frisk luft utifrån.

Den ser riktigt bra ut. Virgo blir nog suveränt till sommaren.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av AxelGLT »

Tack Tilly och tack för tipset :)
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av AxelGLT »

Hej på er!

Det var ett tag sen man skrev här, men jag har spanat in vad ni andra har haft för er :)

Tyvärr så kan man inte se vissa bilder i min tråd då forumbilder.se inte vill visa dom :evil:. Så jag använder postimg.org nu istället.

Såhär gled man runt när våren kom i alla fall. Med breddade plåtfälgar och snobbringar. Jag köpte förresten nya extraljus till slut!


Bild


Här på bakre dörren kan ni beskåda en bättringslack av en tidigare ägare. Här är den nytvättad på jobbet. Nackdelen med dessa hjul är att det tar i skärmkanterna ibland samt att däcken är dyra.

Bild

Bild

När värmen närmade sig så gav jag far i uppdrag att lacka fälgarna. En sågbock och en drivaxel från en sprängd 745. Ja, en bortsprängd 745.

Bild


(För er som orkar läsa om den sprängda 745:an)

Det var ett gäng som skulle spela in en film om ett par ungdomar som åker till Gotland för att festa. Då skulle dom bl.a köra in i ett träd så 745:an sprängs. Den scenen spelade dom in hemma hos min morbror som är granne med mina föräldrar. Så dom körde in i trädet och hade en sprängladdning i bilen. Boom, sa det och min morbror fick 1000 spänn om han tog vara på bilen. Men en drivaxel låg kvar ;).

Länk till trailern. Filmen är inte utgiven ännu, fast det var tre års sen dom spelade in den.
https://www.youtube.com/watch?v=iKnER10pds0

Jäkla B-film verkar det som :lol:.

Grundlacken på!

Bild

Resultatet :)

Bild

Bild

Så får ni se lite Gotländsk sommarkväll :)

Bild

Bild

Bild

Jag skall lacka om dörren bak, lacka om trösklarna och reservhjulsbaljorna. Så det bör bli en update snart igen!

//Axel
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Reservdelsbilen blev bil! Volvo 244 GL 83'

Inlägg av danny-16vt »

Grattis till det fina exemplar du har! Är riktigt avis! :P

Lycka till i fortsättningen!
Skriv svar