Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Inlägg av Dextre »

Så nu har jag ingen möjlighet att återställa räkneverket. Den gick av längst inne i verket och det känns som om det borde gå att sticka in den och återställa genom att sticka in knappen löst, men det verkar helt omöjligt.

Jag får kanske vara utan funktionen. Den är ju inte precis dödsviktig, men det ser fult ut. Jag började arbetet med att ta ut mätarhuset, men sladden till hastighetsmätaren sitter fast. Det är någon vit plastkåpa som är ivägen. Är detta en plombering? Hur får man bort den? Åtkomsten är inte den bästa med sladden sittandes kvar, men jag gjorde flera mer eller mindre hårdhänta försök. Är det lätt att försöka få dit en ny trippmätarknapp om man lyckas få ut hastighetsmätaren?

Bilen är från -88.
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Inlägg av 240_kalle »

Är nog bara att riva av plomberingen. Är inte så svårt att fixa bara man får bort räkneverket.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Inlägg av Victor245 »

Hmm, de problemet låter bekant :?
De lättaste är nog att försöka plocka ut hela instrumenteringen och sedan plocka isär det. :cry:
Jag har nämligen samma problem på båda mina bilar varav den ena fattas knappen helt på ;)
Dturpin
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 november 2011, 21:53

Re: Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Inlägg av Dturpin »

Min knapp gick också av för några år sedan, löste det genom att lära mig hur man åtställer med knappen av :lol: Min gick av längst in och jag får vinkla knappen genom att hålla den neråt längs sargen, sen bara trycka in. Funkar kanon, men har nästan slarvat bort den några gånger när jag haft bort mätarhuset av andra anledningar :)
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Inlägg av Lazze S »

Plomben är bara att bryta bort. Ta ut instrumentet och skruva loss kretskortet så kommer du lätt åt att byta knappen.
Skriv svar