Sida 1 av 1

bakaxel utväxling 242 75

Postat: 16 december 2011, 18:31
av 242Gurra
hejsan, ny här..

Men vad för utväxling har min 242a från 75?
m40 låda och b20 motor, de är en DL.

Skulle även vilja veta vilka växel lådor som passar b20 och har hydralkoppling (eller går sätta på) :)

Mvh Gurra :)

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 16 december 2011, 20:10
av Cpt Tuttle
4,10:1.

Hydraulisk koppling sitter i Volvo Amazon före 1969 så tar du en kåpa till en sådan M40 får du hydraulik.
Om slaven då är kompatibel med 240 huvudcylinder eller om det finns möjlighet montera huvudcylindern från en Amarunk i en 240, det har jag inte koll på.

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 16 december 2011, 20:27
av Amarace
SÅ du har hittat hit nu :)

Det är ju egentligen inte växellådan i sig som avgör om det ska vara hydrauliskt eller vajer, utan sprängkåpan. Men som Cpt Tuttle säger är det bara Amazonens sprängkåpa som passar rätt på en B20.

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 16 december 2011, 22:02
av BERTONE
Volvo c202 (den nyare valpen årsmodell -77 till -81)
har B20 och M45 låda med hydralisk koppling

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 17 december 2011, 13:16
av 242Gurra
Cpt Tuttle skrev:4,10:1.

Hydraulisk koppling sitter i Volvo Amazon före 1969 så tar du en kåpa till en sådan M40 får du hydraulik.
Om slaven då är kompatibel med 240 huvudcylinder eller om det finns möjlighet montera huvudcylindern från en Amarunk i en 240, det har jag inte koll på.
Okej okej! :)
Amarace skrev:SÅ du har hittat hit nu :)

Det är ju egentligen inte växellådan i sig som avgör om det ska vara hydrauliskt eller vajer, utan sprängkåpan. Men som Cpt Tuttle säger är det bara Amazonens sprängkåpa som passar rätt på en B20.
Haha, ja jag gjorde det när polaren länka sidan ;)

Aaaha okej! :) Får se hur det blir då ;)

Vilken låda är att föredra OM man sätter i en b23/b230 med vassare motor(200+)

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 17 december 2011, 17:15
av Cpt Tuttle
M90 är väl i så fall det stadigaste som bultar rätt på, och den har även hydraulik - annars så kan man väl bygga dit det mesta om inte en sådan håller, men som sagt, ska du ha bolt-on lösning så. :roll:

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 19 december 2011, 17:48
av 242Gurra
Cpt Tuttle skrev:M90 är väl i så fall det stadigaste som bultar rätt på, och den har även hydraulik - annars så kan man väl bygga dit det mesta om inte en sådan håller, men som sagt, ska du ha bolt-on lösning så. :roll:
Nån sa att det inte går att få in en M90, tar i kardan tunneln? (obs ä lite okunnig 8-) )

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 19 december 2011, 18:00
av 240_kalle
242Gurra skrev:
Cpt Tuttle skrev:M90 är väl i så fall det stadigaste som bultar rätt på, och den har även hydraulik - annars så kan man väl bygga dit det mesta om inte en sådan håller, men som sagt, ska du ha bolt-on lösning så. :roll:
Nån sa att det inte går att få in en M90, tar i kardan tunneln? (obs ä lite okunnig 8-) )

men då hade du tur.. då får du lära dig, och det är kul

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 19 december 2011, 18:22
av 242Gurra
240_kalle skrev: men då hade du tur.. då får du lära dig, och det är kul
Fattade inte helt hur du menade nu :?

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 19 december 2011, 19:16
av 240_kalle
242Gurra skrev: Fattade inte helt hur du menade nu :?

alltså, du får handla på eget sett bara det blir bra och dessutom så lär du dig nånting unikt samtidigt

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 21 december 2011, 18:13
av 242Gurra
240_kalle skrev:
242Gurra skrev: Fattade inte helt hur du menade nu :?

alltså, du får handla på eget sett bara det blir bra och dessutom så lär du dig nånting unikt samtidigt
Nu ramlade myntet ner ;)

Re: bakaxel utväxling 242 75

Postat: 22 december 2011, 17:20
av 240_kalle
242Gurra skrev: Nu ramlade myntet ner ;)
:D 8-)