Operativsystem på bärbar

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Operativsystem på bärbar

Inlägg av Lazze S »

Köpte mej en beg bärbar Sony Vaio med 64-bitars processor, 4Gb RAM och blurayspelare. Killen hade installerat Windows 7 Ultimate, men nån krackad version som saknade serienr. Vad kan man installera för lagligt system som klarar av 4Gb och går att spela upp bluray och vanliga DVD. Har ju hamnat i vårdcirkusen och blir inlagd på sjukhus titt som tätt, och där är snålt med TV-kanaler. Har ett nytt XP-Pro sv original att tillgå, annars får jag söka på Tradera.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Operativsystem på bärbar

Inlägg av Volvo245GLT »

Linux Mint 15 är trevligt, och ändå såpass enkelt att det inte krävs massa "utbildning" för att komma igång. 8-) Bara installera systemet på några minuter och sen börja använda. Du får en välbekant startknapp och allt ser ut och fungerar ungefär som i Windows..
Gratis är det också, så man slipper krångel med serienummer och aktiveringar.
http://www.linuxmint.com/

Annars så är det ju bara att lägga in det XP som du har, även om det kommer kräva mer jobb med codecs, DVD-spelarprogram m.m..

Följde det inte med någon licens till Windows 7 med datorn? Brukar finnas en klisterlapp på undersidan..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Operativsystem på bärbar

Inlägg av Amarace »

Men gör det nåt att det är "crackat"? Eller är det så att det inte fungerar som det ska?
Om det är att det inte fungerar kan du PM:a mig Lasse så ska vi se om det inte går att ordna nåt åt dig :)
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Operativsystem på bärbar

Inlägg av Björne »

Finns ju W7 med "built in" patch som man bara installerar som vanligt. Sen alternativt Ubuntu. Påminner om Windows . Lite säreget.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Operativsystem på bärbar

Inlägg av Lazze S »

På etiketten står det Windows Vista och ett OEM-serienr. Ska spana på Tradera efter nåt med 7an med tillhörande serienr. Vet inte vad som händer om man går ut på nätet och dom upptäcker att det är en crackad version. En turk som har en datorbutik skulle installera valfritt Windows, Office och antivirus för 250.-, men vet inte hur seriöst det är.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Operativsystem på bärbar

Inlägg av Volvo245GLT »

Känns inte så seriöst... Knappast originalprogram till det priset. :roll:

Det som händer om man gå ut på nätet med en piratversion av Win är att man kan få problem med att ta hem uppdateringar, och det kan även hända att en uppdatering "slår ut" hacket så man tvingas hitta någon ny lösning eller helt enkelt betala för en licens.
Gäller alltså att man inte kör några automatiska uppdateringar, samt manuellt granskar alla fixar man lägger på.

Vidare så kan ju pirat som bonus innehålla sådana applikationer som man kanske inte alls vill ha på datorn, så är man det minsta säkerhetsmedveten så håller man sig undan från sådant.

Jag tröttande på Windows för flera år sen och kan ärligt säga att jag aldrig har betalat en enda krona för skräpet, vare sig det gällt 3.11, NT 4.0, 95 eller 7:an...
Har jag fått en licens med någon ny dator (satt ihop de flesta själv dock) så har det ändå blivit så att man lagt in något annat istället. Antingen någon Linux-dist eller ful-XP.. Och på senare tid enbart Linux. :)

Laptopen jag sitter med nu har en licens för "Windows 7 Home Prem OA" på en klisterlapp på undersidan. Blåste rent disken och körde in Mint direkt jag fick datorn, så den licensen har aldrig använts.
Tror inte det är helt ok att sälja den vidare dock utan att datorn följer med så att säga... Men antar att serienumret, rent teoretiskt sett då, går att använda för den som vill slippa strulet med uppdateringar o.s.v..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: Operativsystem på bärbar

Inlägg av Lina »

Volvo245GLT skrev:Annars så är det ju bara att lägga in det XP som du har, även om det kommer kräva mer jobb med codecs, DVD-spelarprogram m.m..
XP är inget att rekommendera längre då snart går i graven, var tänkt att XP skulle ha upphört för flera år sen men fått vara kvar då många företag har byggt upp sina system med XP. Supporten för Windows XP upphör den 8 april 2014!

I min laptop där har jag XP, i min andra dator där har windows 7 men använder mest laptopen då man ha med den överallt.
Om jag lägger in windows 7 i min laptop, kan jag då använda samma licens från min andra dator?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Operativsystem på bärbar

Inlägg av Volvo245GLT »

På jobbet (ett äldreboende) så kör de hela datorsystemet på Win XP. Finns väl helt enkelt ingen anledning att uppgradera då allt fungerar?
Windows 7 eller 8 tillför ju inget som helst till en sådan miljö, mer än ökade kostnader för licenser och massa ny hårdvara i förtid + att det bara blir rörigt för personalen som kanske måste lära om sig. Win 8 är ju inte bara så att säga...
Det skulle inte förvåna mig om Microsoft förlänger supporttiden för XP ytterligare när datumet närmar sig.

Om man kan använda samma licens beror på, jag är osäker så jag som hagt håller mig till licensfria OS. ;)
Men är det en "riktig" licens på den stationära så borde det gå fint att radera Win 7 på den, sen installera på din bärbara om den har tillräckligt med minne o.s.v..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Operativsystem på bärbar

Inlägg av Amarace »

Angående Licens Win 7, det är garanterat en OEM-licens, då får den endast användas påd en dator som licensen var till ursprungligen, köper man däremot en Vanlig licens för Windows 7 kan man använda den hur man vill, men bara på en dator, man får ta bort det på en dator för att kunna använda på en annan.

Angående XP, det är mycket bra system, fungerar bra och man ska inte byta bara för att.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Skriv svar