Glapp bakaxel finns det hjullager?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Glapp bakaxel finns det hjullager?

Inlägg av Djo »

Tjenare är så att om jag hissar upp min bil och tar tag i fälgen så kan denna dras ut och in (alltså ett glapp) detta glapp är rätt stort och är på båda sidor.

Undrar vad som är lösningen på detta hört talas om båda hjullager man kan dra åt och om schimsning. Är en volvo 244 från 1992 och det gäller bakaxeln enbart tacksam för svar.

Mvh Erik.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Glapp bakaxel finns det hjullager?

Inlägg av Lazze S »

Finns hjullagersatser för bakhjulen, samma 75-93. Lite knepiga att byta då man måste ha ur drivaxeln och helst ha tillgång till en hydraulpress.
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Glapp bakaxel finns det hjullager?

Inlägg av Björne »

Hydraulpress? Du tänkte på inre lagerringen som sitter på drivaxeln? Det finns ett annat alternativ man kan göra. Det är om man värmer lagerbanan till 80-120 grader beroende på tolerans. Då kan men trycka på lagret för hand. :)
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Glapp bakaxel finns det hjullager?

Inlägg av 240_kalle »

Ajabajja!

Behövs:
*Verktyg.
*Gas (att värma med).
*Rör som går utanpå drivaxeln.
*plåtkärl att värma olja i. T.ex. gammal konservburk.
*En lämplig krok att ha lagret eller krympringen hängandes i.


1: Ta bort det gamla lagret och krympringen. På vilket vis så kvittar bara du inte skadar axeln.
2: Byt tätningen.
3: Kolla vilken väg lagret skall vara. Det är ju ett koniskt delbart lager. kolla hur ytterdelen av lagret är fast i bakaxelröret.
4: Värm lagret i ett oljebad för att inte riskera att det skall tappa härdning någon stans eller att fettet inte skall smälta. Oljan behöver inte koka. Tryck/knacka försiktigt med ett rör(runt/utanpå drivaxeln) på lagrets innerbana så det går ända i botten. Komihåg att ha nånting att bära lagret med från badet till axeln. Det är varmt.
5: Värm krympringen med gasen så den blir jämnt och lätt röd, sätt på plats. Här behövs samma rör som användes innan. När den är lätt röd så sätt den på drivaxeln och den skall falla nästan på plats, knacka fast den med röret. krympringen så har ju expanderat när den är lätt röd och för att få den att låsa så behöver den enbart svalna av sig själv, EJ MED KYLNING. Krympringen är engångs, den går alltså inte att värma upp för att ta bort. Kom bara ihåg att ha den hängandes i kroken när den värms, nära axeln.


Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 240_kalle den 8 juni 2013, 18:25, redigerad totalt 1 gånger.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Glapp bakaxel finns det hjullager?

Inlägg av 240_kalle »

Djo skrev:Tjenare är så att om jag hissar upp min bil och tar tag i fälgen så kan denna dras ut och in (alltså ett glapp) detta glapp är rätt stort och är på båda sidor.

Undrar vad som är lösningen på detta hört talas om båda hjullager man kan dra åt och om schimsning. Är en volvo 244 från 1992 och det gäller bakaxeln enbart tacksam för svar.

Mvh Erik.


hur stort är det axiella glappet samt det radiella??
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Glapp bakaxel finns det hjullager?

Inlägg av Djo »

240_kalle skrev:
Djo skrev:Tjenare är så att om jag hissar upp min bil och tar tag i fälgen så kan denna dras ut och in (alltså ett glapp) detta glapp är rätt stort och är på båda sidor.

Undrar vad som är lösningen på detta hört talas om båda hjullager man kan dra åt och om schimsning. Är en volvo 244 från 1992 och det gäller bakaxeln enbart tacksam för svar.

Mvh Erik.


hur stort är det axiella glappet samt det radiella??
Ut och in ej upmätt men skulle gissa på 5mm kanske. Upp och ner absolut ingenting.

och spacers och hjul är ordentligt åtdraget så inte hjulet som glappa. Dessutom hörs ett slående ljud i bakaxeln då man drar in ut samma hörs med bilen på marken när man gungar bilen i sidled.

För allas svar tackar jag så hemskt mycket. sorry om jag svarar lite sent men inte hunnit kollat in här förns nu.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Glapp bakaxel finns det hjullager?

Inlägg av Lazze S »

Finns ju för den som inte har tillgång till gassvets en originalpress för demont/mont av ringar o lager. Brukar dyka upp på Tradera lite då o då. 87 kostade den 1400.- hos Volvo men är nog inte längre tillgänglig där. Tror den passar även 940. Stor och tung, men kräver endast ett större skruvstycke och lite dragverktyg eller mutterpicka på 1/2".
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Glapp bakaxel finns det hjullager?

Inlägg av Djo »

Lazze S skrev:Finns ju för den som inte har tillgång till gassvets en originalpress för demont/mont av ringar o lager. Brukar dyka upp på Tradera lite då o då. 87 kostade den 1400.- hos Volvo men är nog inte längre tillgänglig där. Tror den passar även 940. Stor och tung, men kräver endast ett större skruvstycke och lite dragverktyg eller mutterpicka på 1/2".
Okej då vet jag det :)

ska kolla så det verkligen är lagerna och inte så att drivaxlarna har lyckats skaka loss på något höger men nu vet jag vad som väntar mig iallafall om det är så att lagerna måste bytas tackar tackar för svar. :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar