Räddat i USA (Oregon)
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
Re: Räddat i USA (Oregon)
Denna 78:a 262C kom in till skroten i Portland, dom skulle precis slå hål i tanken, plocka bort tråget från motorn och tömma alla vätskor.
Man kan väl inte skrota en 262C eller? räddade den i verkligen sista sekund ca 2 minuter innan dom skulle sätta igång.
Det är lite rost runt rutan och ett litet hål i hjulhuset bak.. annars ingen rost på denna.
Nycklarna saknas och den verkar inte vara körd på länge.
Manuell växellåda är väl inte så vanligt på dessa?
Kanske blir att rensa denna på delar.. Fast den verkar ju vara rätt fin i karossen så frågan är om den är värd att ta hem till Sverige?
Utan nycklar är det lite bökigt.
Man kan väl inte skrota en 262C eller? räddade den i verkligen sista sekund ca 2 minuter innan dom skulle sätta igång.
Det är lite rost runt rutan och ett litet hål i hjulhuset bak.. annars ingen rost på denna.
Nycklarna saknas och den verkar inte vara körd på länge.
Manuell växellåda är väl inte så vanligt på dessa?
Kanske blir att rensa denna på delar.. Fast den verkar ju vara rätt fin i karossen så frågan är om den är värd att ta hem till Sverige?
Utan nycklar är det lite bökigt.
Senast redigerad av rasmuss den 1 februari 2014, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Räddat i USA (Oregon)
Spontant vill man ju svara: ta givetvis hem den till Sverige!
Tänker du i så fall behålla den själv eller sälja den i Sverige? Om du skall sälja den så är ju frågan vad en 262C som är rostfri men i stort behov av omlackering är värd i Sverige jämfört med vilka kostnader det är att få hit den. Fina 262C har ju sprungit iväg i pris de senaste åren och det verkar finnas betalningsvilja för dem men frågan är ju om folk är lika villiga att betala för ett renoveringsobjekt, det brukar ju tyvärr inte vara så. Å andra sidan är det ju ett bra objekt som verkar komplett och med lite rost. Kanske går att sälja dyrare utomlands (Holland?).
Tänker du i så fall behålla den själv eller sälja den i Sverige? Om du skall sälja den så är ju frågan vad en 262C som är rostfri men i stort behov av omlackering är värd i Sverige jämfört med vilka kostnader det är att få hit den. Fina 262C har ju sprungit iväg i pris de senaste åren och det verkar finnas betalningsvilja för dem men frågan är ju om folk är lika villiga att betala för ett renoveringsobjekt, det brukar ju tyvärr inte vara så. Å andra sidan är det ju ett bra objekt som verkar komplett och med lite rost. Kanske går att sälja dyrare utomlands (Holland?).
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
Re: Räddat i USA (Oregon)
Jag skall försöka spåra den tidigare ägaren för att se om vi kan hitta nycklarna.
Vi skall se om motorn går eller om den har PRV sjukan..
Om motorn är död, blir det nog delar, fast det smärtar då den har en clean title och går att ta hem.
Vore kanske trevligare med en rödmotor..
Vi skall se om motorn går eller om den har PRV sjukan..
Om motorn är död, blir det nog delar, fast det smärtar då den har en clean title och går att ta hem.
Vore kanske trevligare med en rödmotor..
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 13 april 2013, 23:26
Re: Räddat i USA (Oregon)
Är delarna billiga i usa så dom är gratis eller kostar det att plocka delar?
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
Re: Räddat i USA (Oregon)
Gratis är det inte i USA, men priserna är helt ok om man jämför med vad som kommer in på skrotarna i USA och i Sverige..
Hur många 242, 245 Turbo och Bertones kan man hitta på dom svenska skrotarna.
Sedan bryr sig inte skroten om om det är en 262C dörr du köper eller en till en vanlig 4D..
Alla delarna har fasta priser men dom har lite lustiga system med att dom vill ha in gamla delar i utbyte..
Så om man tex vill ha en frisk kylare från skroten tar man med sig sin gamla och får lite extra ersättning för den när man betalar.
Dessutom om man har tur kan man få köpa loss en bil på väg in till skroten dessutom till hyfsat pris.
Skrotarna är såkallade "PNP" Pick and Pull och du skruvar själv bort delarna dessutom får man betala för tiden man är inne och skruvar vilket jag tycker är lite bakvänt.
Det närmaste vi har i Sverige är väl returbilen som har samma system som PNP. Båda lägger löpande ut nyinkomna bilar på internet.
Så här såg det ut på inkommande parkeringen på skroten där vi hittade Bertonen.
Stod en rätt fin 79 kombi där som rensades efter ok med skroten..
/J
Hur många 242, 245 Turbo och Bertones kan man hitta på dom svenska skrotarna.
Sedan bryr sig inte skroten om om det är en 262C dörr du köper eller en till en vanlig 4D..
Alla delarna har fasta priser men dom har lite lustiga system med att dom vill ha in gamla delar i utbyte..
Så om man tex vill ha en frisk kylare från skroten tar man med sig sin gamla och får lite extra ersättning för den när man betalar.
Dessutom om man har tur kan man få köpa loss en bil på väg in till skroten dessutom till hyfsat pris.
Skrotarna är såkallade "PNP" Pick and Pull och du skruvar själv bort delarna dessutom får man betala för tiden man är inne och skruvar vilket jag tycker är lite bakvänt.
Det närmaste vi har i Sverige är väl returbilen som har samma system som PNP. Båda lägger löpande ut nyinkomna bilar på internet.
Så här såg det ut på inkommande parkeringen på skroten där vi hittade Bertonen.
Stod en rätt fin 79 kombi där som rensades efter ok med skroten..
/J
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 13 april 2013, 23:26
Re: Räddat i USA (Oregon)
åfan. Va kostar en komplett usa front till 2/740 då?_
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Räddat i USA (Oregon)
Fan vilken dröm det hade varit att vara där du gör verkligen rätt i att ta alla delar du kan.
Fan man blir sugen på att ta hem en 240 turbo från USA när man ser detta.
Fan man blir sugen på att ta hem en 240 turbo från USA när man ser detta.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
-
- Inlägg: 161
- Blev medlem: 2 december 2011, 23:59
Re: Räddat i USA (Oregon)
Alltid trevligt med Usa-fronter.
Är de lätt få tag i Usa-front till 940?
Är de lätt få tag i Usa-front till 940?
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Räddat i USA (Oregon)
Du skulle tagit hella blinkershusen från 245an, Behöver två uppsättningar
Jonas Anderot
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
Re: Räddat i USA (Oregon)
262:an kommer hem till våren, hittills har vi städat ur den, skaffat nya däck till den då dom gamla var ruttna och skaffat lite delar.
Mest jobb har lagts på 245 Turbon som fått storservice med nyrenoverad topp samt nyrenoverat styrservo, kylare, vattenpump och friska vinterdäck. Även överväxeln fungerar nu som den ska och intercoolern sitter på plats även om jag gör slutmonteringen i Sverige.
245 Turbon skeppas ner nu på Tisdag till Tacoma och den 15 December går RORO båten till Sverige.
Från hamnen
Mest jobb har lagts på 245 Turbon som fått storservice med nyrenoverad topp samt nyrenoverat styrservo, kylare, vattenpump och friska vinterdäck. Även överväxeln fungerar nu som den ska och intercoolern sitter på plats även om jag gör slutmonteringen i Sverige.
245 Turbon skeppas ner nu på Tisdag till Tacoma och den 15 December går RORO båten till Sverige.
Från hamnen
Senast redigerad av rasmuss den 5 december 2013, 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28
Re: Räddat i USA (Oregon)
Eloge till er som räddar bilarna! Vansinnigt att skrota en 262C, men de kanske inte har koll på att det är en ovanlig bil? Eller bryr de sig inte?
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
Re: Räddat i USA (Oregon)
Har sett flera 262C till salu för runt 1000-1500dollar men då är det bilar som stått och som behöver fixas med.
Många konverterar dom och sätter i en rödmotor.
Här är en för 1000dollar som varit till salu en längre tid:
Konverterad till 4cyl motor.
Converted to 4 CYL
5speed transmission
Ran when parked.
Low Production (6622) factory chop top
Extra engine and transmission included
Cash Only
Många konverterar dom och sätter i en rödmotor.
Här är en för 1000dollar som varit till salu en längre tid:
Konverterad till 4cyl motor.
Converted to 4 CYL
5speed transmission
Ran when parked.
Low Production (6622) factory chop top
Extra engine and transmission included
Cash Only
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 november 2011, 22:46
Re: Räddat i USA (Oregon)
Snygg 245a! Står den på västkustwn? Blir ju sugen på att ta hem ett objelt...
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 30 november 2011, 01:22
Re: Räddat i USA (Oregon)
Bilarna och skrotbilderna kommer från Portland/Seattle.
245:an är nu intullad och hemma efter transport upp från Göteborg, nu återstår det att fixa en del innan regbesiktning.
Eftersom 245 Turbo inte såldes 1983 finns det inte många registrerade i Sverige så den är rätt ovanlig.
Kunde bara hitta två stycken registrerade 245 Turbo 1983.
Från hamnen
245:an är nu intullad och hemma efter transport upp från Göteborg, nu återstår det att fixa en del innan regbesiktning.
Eftersom 245 Turbo inte såldes 1983 finns det inte många registrerade i Sverige så den är rätt ovanlig.
Kunde bara hitta två stycken registrerade 245 Turbo 1983.
Från hamnen
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt: