Tickande ljud bakaxel

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Rappajenzen
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44

Tickande ljud bakaxel

Inlägg av Rappajenzen »

hej nu har 245an med 40k mil fått ett oljud som jag misstänker kommer från bakaxeln. tickar/klickar om man rullar sakta men inget vid motorbroms och gaspådrag.. skrapar/knakar typ då man backar. någon ide? bara riva loss locket och kika? //mvh jens
Rappajenzen
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44

Re: Tickande ljud bakaxel

Inlägg av Rappajenzen »

öppnat å kikat nu dreven ser bra ut inge glapp utom tappen som går igenom huset med 2 smådrev. denna ser/gänns lite glapp.. dreven känns dock inte glapp.. får väl svetsa då den rasar. =)
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Tickande ljud bakaxel

Inlägg av Götesson »

Plocka bort kardan från bakaxel och hissa upp bilen. Dra och bänd sedan i utgående axel från pinjonglagret. Där ska de inte vara mycket glapp och känns det väl att det rör på sig skulle jag tippa på att det är det lagret. Min skogsbil var pinjonglagret kass och tillslut så nyper det i låga hastigheter. Vilket det gjorde på min ute i skogen då man inte kan hålla höga hastigheter.
// Benjamin Filip Götesson
Rappajenzen
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44

Re: Tickande ljud bakaxel

Inlägg av Rappajenzen »

Götesson skrev:Plocka bort kardan från bakaxel och hissa upp bilen. Dra och bänd sedan i utgående axel från pinjonglagret. Där ska de inte vara mycket glapp och känns det väl att det rör på sig skulle jag tippa på att det är det lagret. Min skogsbil var pinjonglagret kass och tillslut så nyper det i låga hastigheter. Vilket det gjorde på min ute i skogen då man inte kan hålla höga hastigheter.
har gjort det men kännde inget glapp... varken mellan dreven eller ut och in eller upp och ner.. känns inte som det. =)
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Tickande ljud bakaxel

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Mitt oljud i min 740 började också med ett litet tickande ljud, som sedan blev mycket mycket värre med tiden. Filmen är efter 200-300mils körning. Kanske är något liknande?

http://www.youtube.com/watch?v=uF2pkCQdX_s

Nu har bilen rullat snart 2000mil med detta problem, ny axel ligger och väntar på att bli monterad :D
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Rappajenzen
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44

Re: Tickande ljud bakaxel

Inlägg av Rappajenzen »

Joppe_Johndeere skrev:Mitt oljud i min 740 började också med ett litet tickande ljud, som sedan blev mycket mycket värre med tiden. Filmen är efter 200-300mils körning. Kanske är något liknande?

http://www.youtube.com/watch?v=uF2pkCQdX_s

Nu har bilen rullat snart 2000mil med detta problem, ny axel ligger och väntar på att bli monterad :D
öppnat och kikat ;) verkar som att tappen glappar lite som på din, fast mkt mindre =) har en axel liggandes men ska nöta ut gammeln före ;)
Skriv svar