Montera stereo i 242 -75

Billjud och multimedia i bilen.
Fragge
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 april 2013, 20:37

Montera stereo i 242 -75

Inlägg av Fragge »

Funderar på att montera en stereo i -75an. Länk till bilen hos garaget.org finns i signaturen.

- Finns det någon färdig konstruktion att köpa som passar i facket framför växelspaken för "enkel din"?
- Storlek på dörrhögtalarna 3,5" eller 4"?
- Max djup utan adapter?
- Finns det någon form av adapter för djupare högtalare?

Det ska monteras utan någon åverkan på bilen.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Montera stereo i 242 -75

Inlägg av Amarace »

Du vill alltså kunna återställa till original?

Original är det inga hål i dörrsidorna 75-77, så där måste du själv ta upp hål. Dom högtalare Volvo sålde då var 5", senare är det 4".

Adaptrar för högtalare har brukat säljas förr av diverse, nu vet jag inte. Jag har själv t.ex Pioneers egna adapter som gör att man kan ha 5,25" högtalare i ett 4" hål.

Stereohålet 75 har inget fack, men det kan man ta från 76 o nyare (eller om det kom senare 75 kanske). Till det facket finns originalhållare, såldes även hållare på Biltema m.m. Nu vet jag inte om det finns nytt.
TIll 75 var det bara en Platta med hål i för stereon. (som original täckplatta fast i Plåt)
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Fragge
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 april 2013, 20:37

Re: Montera stereo i 242 -75

Inlägg av Fragge »

Tack för svaret. Det är redan hål i dörrsidorna och det sitter originalgaller över. Kollade för en stund sedan. Det sitter en täckbricka över ett antennhål på vänster bakskärm också. Ser dock inga spår efter någon stereo i panelen? Skumt...
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Montera stereo i 242 -75

Inlägg av Tilly »

Adaptrar till nedre stereofacket verkar inte finnas nytillverkade längre (piratvarianten). Dock är de inte speciellt ovanliga så håll ögonen öppna på tradera eller liknande. Det är också mycket möjligt att den lokala bilradiofirman har gamla liggandes på lagret.

Att tänka på är ju också att tidiga modeller inte har något fördraget kablage som de senare modellerna har. Givetvis kan man ju lösa det själv genom att dra egna sladdar till lämplig säkring men en varm rekommendation är att åka till skroten och leta upp en 80-tals 240 med intakta kablar och plocka ut hela härvan och montera i den äldre bilen. Jag har själv gjort så på min 244 -78 och inkopplingen mot stereon blir därmed lika enkel som på nyare årsmodeller oavsett om man skall ha en Volvostereo eller en modern stereo med ISO-kontakt. (Sockerbitslösningar är så trist när det väl börjar krångla).
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Montera stereo i 242 -75

Inlägg av Lazze S »

Kolla på skroten. I fredags stode det en 74a 142a med originalstereo mellan stolarna. Dock rensadesbilen flitigt medan jag var där. Blev dålig så jag åkte tidigt därifrån.

www.returbilen.se och sen Kungsåra
Skriv svar