Hur bör jag rostskydda?

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av DandanRacing »

Ett sådant blästeragregat har jag funderat på länge. hur tycker du att det fungerar att använda den på lack? grovrost? ytrost? ytor typ inner/yttergolv trösklar?

såg för ett bra tag sen att jbjörk på savarturbo i hevymetallbmwn tråden byggde om en punktbläster för att få ett mindre huvud.

mvh Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

DandanRacing skrev:Ett sådant blästeragregat har jag funderat på länge. hur tycker du att det fungerar att använda den på lack? grovrost? ytrost? ytor typ inner/yttergolv trösklar?

såg för ett bra tag sen att jbjörk på savarturbo i hevymetallbmwn tråden byggde om en punktbläster för att få ett mindre huvud.

mvh Andreas

Det är inte så särskilt mycket jag använt aggregatet så dina frågor om "lack? grovrost? ytrost? ytor typ inner/yttergolv trösklar?" har jag tyvärr just inga svar på ännu. Har dock använt det ett antal gånger för att smidigt blästra rent småprylar med, sådana som ryms helt under - eller närapå - under "borstkjolen" på blästerhandtaget. Jag lägger såna mindre föremål i min med kraftig svetshandske skyddade hand, sätter borstkjolen över, försöker täta extra med handsken och blåser på. Eftersom jag är snål om blästersanden försöker jag göra operationen i en stor hink så jag sedan kan suga upp ev utläckande sand.

Bild

En dag provade jag på att blästra nere i reservhjulsbaljan, sedan jag täppt till dess dräneringshål underifrån med en jack pad. Men blästerhandtaget är tämligen otympligt att hantera i det begränsade utrymmet, som ju dessutom har krökta ytor, så en hel del sand läckte ut bredvid borstkjolen... men den sanden var det ju lätt att suga in i behållaren igen. Jag föreställer mig att det skulle ha varit mycket otrevligt att ha försökt fristråleblästra nere i reservhjulsbaljan.

Bild

Inuti blästermedelbehållaren sitter ett stort luftfilter som ska hindra retursanden från att sugas in genom själva dammsugaren och det känns som man måste skaka/knacka rent filtret efter varje arbetspass - en som jag tycker mycket trälig tidsödande process, och det är väl den absoluta nödvändigheten av det momentet för att hålla uppsugningen tillräckligt effektiv som jag tycker är ett jättestort minus med det här aggregatet. Och jag befarar att när filtret så småningom plötsligt börjar läcka sand så går väl dammsugaren snabbt sönder. Kanske skulle filterigensättningen ske långsammare... och rengöringen gå snabbare om man använde något slags grövre och eller beständigare blästermedel än den fina sand jag nyttjat.
Jag brukar önskedrömma om en konstruktion där blästermedlet istället kunde cirkulera fritt igenom aggregatet utan något hämmande luftfilter.

Det var ju iallafall spännande att köpa och prova det här blästeraggregatet och framtiden får väl utvisa om det känns som det var värt pengarna. I nuet vill jag varken rekommendera eler avråda någon från att köpa produkten.

Kan du länka till den där tråden där "jbjörk på savarturbo" byggde om en punktbläster?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

Engentligen borde väl vanlig simpel lossa-fastrostade-skruvar-och-muttrar-spray funka för att oskadliggöra i porerna kvarvarande ytrost, bara man sedan tvättar bort ev smörjmedel efter sprayen innan rostskyddsmålning...? Någon som testat?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Djo »

finns rost omvandlare som man penslar på några gånger omvandlar rosten till metal igen har jag använt under min 244a på dom ställen där man inte kommer åt att slipa bort rosten kan rekommendera det faktiskt.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av 240_kalle »

Djo skrev:finns rost omvandlare som man penslar på några gånger omvandlar rosten till metal igen har jag använt under min 244a på dom ställen där man inte kommer åt att slipa bort rosten kan rekommendera det faktiskt.

kanske inte direkt omvandlare men nedbrytare
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av DandanRacing »

Posse skrev:
Kan du länka till den där tråden där "jbjörk på savarturbo" byggde om en punktbläster?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er#p386540

En bit ner på sidan..

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Djo »

240_kalle skrev:
Djo skrev:finns rost omvandlare som man penslar på några gånger omvandlar rosten till metal igen har jag använt under min 244a på dom ställen där man inte kommer åt att slipa bort rosten kan rekommendera det faktiskt.

kanske inte direkt omvandlare men nedbrytare
heter rost omvandlare och man målar på det någon gång sen blir det rostiga området svart efter ett tag är inget löst utan det är som metal igen fast svart.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

DandanRacing skrev:
Posse skrev:
Kan du länka till den där tråden där "jbjörk på savarturbo" byggde om en punktbläster?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er#p386540

En bit ner på sidan..

//Andreas

Tack för länken!

Av någon outgrundlig anledning har jag missat ditt svar med länken tills idag. :?

Det var mycket intressant se hur han kombinerat ihop den lilla punktblästern med det återsugande blästeraggregatet! :)

För min egen del har tyvärr just inget blivit uträttat på månader - läget är i stort sett oförändrat så välkomna med fler svar...
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Götesson »

Jag har skaffat mig en sådan bläster också, jag kör med aluminium istället för sand, det blir inte så mycket damm då. Om man tar en vanlig stålborste och bara river bort lösrost och färgflagner så blir de inte mycket i filter heller. Jag måste också bygga en annan typ av munstycke så man kan ta skärmkanter och liknande så att uppsugningen funkar. Är nöjd med den om man ska ta lite större ytor. Om man brukar köpa rostiga bilar så skulle jag nog våga rekomendera den.
// Benjamin Filip Götesson
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Jim »

Lånar tråden då jag ska rostbehandla 244an.

Så tänkte slipa bort all ytrost sen matta ner all färg. men efter de så är jag inte riktigt säker på hur jag ska göra. tidigare har jag bara dragit underredsmassa över allt, men de ska tydligen inte va så jättebra.

Men tänkte höra vad ni tror om att göra så här:

Där de är plåtrent tar man hagmans rostskyddsgrund http://www.jula.se/rostskyddsgrund-400-ml-621008 eller den här kanske? http://www.jula.se/rostskyddsprimer-300-ml-621013
Men sen då man dragit på några lager sånt där de plåtrena va så tar man body http://www.jula.se/carosol-body-1-l-621016 och drar på några lager överallt under och i bilen.

Är de något som håller tro? ska köra under bilen, inuti bilen sen i trösklar och reservhjulsbaljor och hjulhus

Sen funderar jag lite om denna http://www.jula.se/underredsbehandlingspistol-082000 hur bred sprutbild är de på den? tänkte om den blir bra då man ska köra hela golvet och så?
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Götesson »

Jim skrev:Lånar tråden då jag ska rostbehandla 244an.

Så tänkte slipa bort all ytrost sen matta ner all färg. men efter de så är jag inte riktigt säker på hur jag ska göra. tidigare har jag bara dragit underredsmassa över allt, men de ska tydligen inte va så jättebra.

Men tänkte höra vad ni tror om att göra så här:

Där de är plåtrent tar man hagmans rostskyddsgrund http://www.jula.se/rostskyddsgrund-400-ml-621008 eller den här kanske? http://www.jula.se/rostskyddsprimer-300-ml-621013
Men sen då man dragit på några lager sånt där de plåtrena va så tar man body http://www.jula.se/carosol-body-1-l-621016 och drar på några lager överallt under och i bilen.

Är de något som håller tro? ska köra under bilen, inuti bilen sen i trösklar och reservhjulsbaljor och hjulhus

Sen funderar jag lite om denna http://www.jula.se/underredsbehandlingspistol-082000 hur bred sprutbild är de på den? tänkte om den blir bra då man ska köra hela golvet och så?
Vet inte om de är samma som jag har men den jag har sprutar väldigt mycket väldigt snabbt, så den är svår att vara snål med och de blir tjockt lager. Men som sagt vet inte om de är samma.
// Benjamin Filip Götesson
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Djo »

Götesson skrev:
Jim skrev:Lånar tråden då jag ska rostbehandla 244an.

Så tänkte slipa bort all ytrost sen matta ner all färg. men efter de så är jag inte riktigt säker på hur jag ska göra. tidigare har jag bara dragit underredsmassa över allt, men de ska tydligen inte va så jättebra.

Men tänkte höra vad ni tror om att göra så här:

Där de är plåtrent tar man hagmans rostskyddsgrund http://www.jula.se/rostskyddsgrund-400-ml-621008 eller den här kanske? http://www.jula.se/rostskyddsprimer-300-ml-621013
Men sen då man dragit på några lager sånt där de plåtrena va så tar man body http://www.jula.se/carosol-body-1-l-621016 och drar på några lager överallt under och i bilen.

Är de något som håller tro? ska köra under bilen, inuti bilen sen i trösklar och reservhjulsbaljor och hjulhus

Sen funderar jag lite om denna http://www.jula.se/underredsbehandlingspistol-082000 hur bred sprutbild är de på den? tänkte om den blir bra då man ska köra hela golvet och så?
Vet inte om de är samma som jag har men den jag har sprutar väldigt mycket väldigt snabbt, så den är svår att vara snål med och de blir tjockt lager. Men som sagt vet inte om de är samma.
har en sådan där från biltema sprutar på hyffsat men ett helvete med att man måste tok rengöra dom efter varje gång man använt dom tillochmed fått borra upp hålena någon gång och den gåre att vara snåll med om man håller avståndet håller man nära ja då blire ju tjockt precis som vilken färg som helst igentligen.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

Cpt Tuttle skrev:Det är ju så att du får pensla på tunt med den och kanske upprepa behandlingarna. Du kan ju jämföra med att t.ex. torka undersidan av en hylla med en våt trasa, det kommer ju inte rinna bort och bli snustorrt där på en gång.

Jag är feg av mig och kör då en riktig grundfärg över grejerna sedan. :P

....
Målar du direkt efter behandlingen med fosforsyran(?), eller tvättar du av med något annat dess emellan?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av PH_ »

Citronsyra och tapetklister skall funka, svärfar pratade om en rallyåkande kompis till honom som använde sig av den metoden på underrede för att få bort all rost, ända ner i porerna.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

PH_ skrev:Citronsyra och tapetklister skall funka, svärfar pratade om en rallyåkande kompis till honom som använde sig av den metoden på underrede för att få bort all rost, ända ner i porerna.
Hur får man sedan bort citronsyra-tapetklisterblandningen ur porerna?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av PH_ »

Skrubba bort med svag citronsyra känns som ett alternativ, men jag vet inte hur han löste det.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

Jo Jimmy, visserligen en bagatell, men av en slump upptäckte jag att de två bilderna i mitt inledande inlägg i den här tråden inte längre visas, men i Egenskaper visas som att de skulle finnas på din server... :?:
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av JimmyW »

Posse skrev:Jo Jimmy, visserligen en bagatell, men av en slump upptäckte jag att de två bilderna i mitt inledande inlägg i den här tråden inte längre visas, men i Egenskaper visas som att de skulle finnas på din server... :?:
Jag har inga bilagor från det gamla forumet, så om du vill se dom här så behöver du ta bort dom härifrån och lägga till dom igen.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

JimmyW skrev:
Posse skrev:Jo Jimmy, visserligen en bagatell, men av en slump upptäckte jag att de två bilderna i mitt inledande inlägg i den här tråden inte längre visas, men i Egenskaper visas som att de skulle finnas på din server... :?:
Jag har inga bilagor från det gamla forumet, så om du vill se dom här så behöver du ta bort dom härifrån och lägga till dom igen.
Nu har jag tagit bort de tomma ramarna och laddat upp bilderna hit också så det verkar ha ordnat sig. :)

---

Jag har fått tag i lite fosforsyra och frågar om någon här har erfarenhet av att använda det i liknande fall?
Är det bara pensla på, vänta till det torkat och sedan måla?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

Posse skrev:
DandanRacing skrev:Ett sådant blästeragregat har jag funderat på länge. hur tycker du att det fungerar att använda den på lack? grovrost? ytrost? ytor typ inner/yttergolv trösklar?

såg för ett bra tag sen att jbjörk på savarturbo i hevymetallbmwn tråden byggde om en punktbläster för att få ett mindre huvud.

mvh Andreas

Det är inte så särskilt mycket jag använt aggregatet så dina frågor om "lack? grovrost? ytrost? ytor typ inner/yttergolv trösklar?" har jag tyvärr just inga svar på ännu. Har dock använt det ett antal gånger för att smidigt blästra rent småprylar med, sådana som ryms helt under - eller närapå - under "borstkjolen" på blästerhandtaget. Jag lägger såna mindre föremål i min med kraftig svetshandske skyddade hand, sätter borstkjolen över, försöker täta extra med handsken och blåser på. Eftersom jag är snål om blästersanden försöker jag göra operationen i en stor hink så jag sedan kan suga upp ev utläckande sand.

Bild

En dag provade jag på att blästra nere i reservhjulsbaljan, sedan jag täppt till dess dräneringshål underifrån med en jack pad. Men blästerhandtaget är tämligen otympligt att hantera i det begränsade utrymmet, som ju dessutom har krökta ytor, så en hel del sand läckte ut bredvid borstkjolen... men den sanden var det ju lätt att suga in i behållaren igen. Jag föreställer mig att det skulle ha varit mycket otrevligt att ha försökt fristråleblästra nere i reservhjulsbaljan.

Bild

Inuti blästermedelbehållaren sitter ett stort luftfilter som ska hindra retursanden från att sugas in genom själva dammsugaren och det känns som man måste skaka/knacka rent filtret efter varje arbetspass - en som jag tycker mycket trälig tidsödande process, och det är väl den absoluta nödvändigheten av det momentet för att hålla uppsugningen tillräckligt effektiv som jag tycker är ett jättestort minus med det här aggregatet. Och jag befarar att när filtret så småningom plötsligt börjar läcka sand så går väl dammsugaren snabbt sönder. Kanske skulle filterigensättningen ske långsammare... och rengöringen gå snabbare om man använde något slags grövre och eller beständigare blästermedel än den fina sand jag nyttjat.
Jag brukar önskedrömma om en konstruktion där blästermedlet istället kunde cirkulera fritt igenom aggregatet utan något hämmande luftfilter.

Det var ju iallafall spännande att köpa och prova det här blästeraggregatet och framtiden får väl utvisa om det känns som det var värt pengarna. I nuet vill jag varken rekommendera eler avråda någon från att köpa produkten.

- - -
Jag råkade se att till synes likadana blästeraggregat nu säljs 500 kr billigare än när jag köpte mitt för knappt tre år sedan...
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Skriv svar