Hur bör jag rostskydda?

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

Nu är nära nog alla rostskador på mitt renoveringsobjekt svetsade och det börjar bli dags tänka på rostskyddsbehandling och givetvis vill jag att rostskyddet ska vara för evigt. ;)
På en vissa mindre partier har jag punktblästrat, för friblästring lämpar sig inte mitt garage. Men det mesta ytrostigt har jag bearbetat endast med roterande stålborstar.

1.) Som exempel visar jag tvärbalken bak. Räcker resultatet av mina försök att avlägsna ytrosten för att börja måla på? Det ser ju tyvärr fortfarande tämligen rostbrunt ut i porerna?

2.) Vad bör jag välja för att rostskydda t.ex. tvärbalken bak inuti?

Det ligger närmast tillhands att jag köper rostskyddsprodukter ur Biltemas sortiment.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Posse den 17 februari 2013, 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Du har nog rätt i din teori, "det ser fortfarande tämligen rostbrunt ut i porerna". Det där skulle nog behöva en omgång fortfarande.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av janneR »

Jag själv använder denna då jag inte funnit något bättre sätt förutom blästring då men där har jag samma svårighet som du, ingenstans att stå och göra det.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... are-36189/

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Då funkar det bättre med Smedens rostlösare som diskuterades på gamla forumet, just ett sådant här ställe kan ju faktiskt vara där den kommer till sin rätt...dylika "rostätare" har ganska måttlig effekt i jämförelse.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av janneR »

Ursäkta men vad är smedens rostlösare, jag fick aldrig tillfälle att ta del av den tråden. När det gäller Biltemas rostätare så är det egentligen vad som bäst kallas roststoppare men Biltema har lite svårt med nomenklaturen.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
volvohansen
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 november 2011, 13:49

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av volvohansen »

da den drejer sig om undervognen ville jeg sandblæse og bruge zink for der efter at grunde og så sort lak for der efter at give den undervognsmasse, der skal bare ikke gå for lang tid fra du har sandblæst til du kommer zink på, for ellers kan du risikere at du kan begynde forfra. :roll:
mvh
volvohansen
www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av DandanRacing »

janneR skrev:Ursäkta men vad är smedens rostlösare, jag fick aldrig tillfälle att ta del av den tråden. När det gäller Biltemas rostätare så är det egentligen vad som bäst kallas roststoppare men Biltema har lite svårt med nomenklaturen.

Mvh Janne
jag vill med veta!
Googlade lite, kanske denna ?
http://www.smedjans.com/produkter.asp

Själv kör jag lösa delar i Fattigmansbläster fast det är lite svårt att hitta en tillräkligt stor balja för en karross :lol:

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

janneR skrev:Jag själv använder denna då jag inte funnit något bättre sätt förutom blästring då men där har jag samma svårighet som du, ingenstans att stå och göra det.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... are-36189/

Mvh Janne
Cpt Tuttle skrev:Då funkar det bättre med Smedens rostlösare som diskuterades på gamla forumet, just ett sådant här ställe kan ju faktiskt vara där den kommer till sin rätt...dylika "rostätare" har ganska måttlig effekt i jämförelse.
Har ni några resultat av de olika nämnda produkterna att visa på bild?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Egentligen inte, jag vet att det fungerar och det räcker för mig, jag behöver inte fotodokumentera det för att bevisa det för mig själv. :lol:

Men jag kan se om jag hittar klamren jag lade i smedens rostlösare, de är då rostfria nu fast de legat några år i en hink som det fått regna m.m. i som därmed stått full med vatten för jämnan, de var rätt rostbruna.....

I slutänden tror jag mest på blästring när rosten är så där pass grov men du verkar ju inte ha några större möjligheter till det såvitt jag förstår?

Jag försöker ingalunda skryta fram detta som ett underverk men jag tycker att det är att slösa bort sina pengar att använda sig av de diverse "rostätare" som finns på marknaden som i jämförelse har en måttlig effekt.

Jag har inget som helst kommersiellt intresse av att framföra fördelarna med Smedens rostlösare så jag skryter på det enbart av en orsak - det fungerar och jag delar gärna med mig av den erfarenheten.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
fredrik hansson
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 november 2011, 15:47
Ort: uppsala

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av fredrik hansson »

ett tips är att inte snåla på rostskyddet som ligger närmast plåten utan ta nått värre än biltemas.

kan starkt rekomendera ACID 8 som roststoppare lägg på 2-3 lager sen på med underedsmassa (tjockflytande) då kan man använda biltemas

Mvh fredrik
Bild
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

Cpt Tuttle skrev:Egentligen inte, jag vet att det fungerar och det räcker för mig, jag behöver inte fotodokumentera det för att bevisa det för mig själv. :lol:

Men jag kan se om jag hittar klamren jag lade i smedens rostlösare, de är då rostfria nu fast de legat några år i en hink som det fått regna m.m. i som därmed stått full med vatten för jämnan, de var rätt rostbruna.....

I slutänden tror jag mest på blästring när rosten är så där pass grov men du verkar ju inte ha några större möjligheter till det såvitt jag förstår?

Jag försöker ingalunda skryta fram detta som ett underverk men jag tycker att det är att slösa bort sina pengar att använda sig av de diverse "rostätare" som finns på marknaden som i jämförelse har en måttlig effekt.

Jag har inget som helst kommersiellt intresse av att framföra fördelarna med Smedens rostlösare så jag skryter på det enbart av en orsak - det fungerar och jag delar gärna med mig av den erfarenheten.
Synd om du inte har några före-och-efter-behandling-av-bilplåt-bilder. Men någon annan här kanske har?

När jag tittat lite på Smedjans sidor verkar det som produkten är en helt lättflytande vätska?
Då går den väl knappast använda på vertikala och "tak"-ytor som t.ex. de på mina bilder?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jodå, det går...
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

Cpt Tuttle skrev:Jodå, det går...
Jaså, jag tycker vätskan blott genast borde rinna resp droppa bort i de lägena. :roll:

Har du tillämpat det som rekommenderas i reklamen:

"Det går utmärkt att måla direkt på en behandlad yta ---" ?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Det är ju så att du får pensla på tunt med den och kanske upprepa behandlingarna. Du kan ju jämföra med att t.ex. torka undersidan av en hylla med en våt trasa, det kommer ju inte rinna bort och bli snustorrt där på en gång.

Jag är feg av mig och kör då en riktig grundfärg över grejerna sedan. :P

Men som sagt, mest av allt hade jag trott på blästring i ditt fall, då vet man ju att man har det rent, men om det nu inte är något alternativ, så....
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

Cpt Tuttle skrev:Det är ju så att du får pensla på tunt med den och kanske upprepa behandlingarna. Du kan ju jämföra med att t.ex. torka undersidan av en hylla med en våt trasa, det kommer ju inte rinna bort och bli snustorrt där på en gång.

Jag är feg av mig och kör då en riktig grundfärg över grejerna sedan. :P

Men som sagt, mest av allt hade jag trott på blästring i ditt fall, då vet man ju att man har det rent, men om det nu inte är något alternativ, så....
Står det någon innehållsdeklaration på din förpackning... eller är det endast fosforsyra rätt och slätt?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

volvohansen skrev:da den drejer sig om undervognen ville jeg sandblæse og bruge zink for der efter at grunde og så sort lak for der efter at give den undervognsmasse, der skal bare ikke gå for lang tid fra du har sandblæst til du kommer zink på, for ellers kan du risikere at du kan begynde forfra. :roll:
mvh
volvohansen
http://www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
Har läst någonstans att det ibland brukas is som blästringsmedel. Jag tycker det låter så konstigt - jag tycker det borde börja rosta blixtsnabbt...? :roll:
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av DandanRacing »

Posse skrev:
volvohansen skrev:da den drejer sig om undervognen ville jeg sandblæse og bruge zink for der efter at grunde og så sort lak for der efter at give den undervognsmasse, der skal bare ikke gå for lang tid fra du har sandblæst til du kommer zink på, for ellers kan du risikere at du kan begynde forfra. :roll:
mvh
volvohansen
http://www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
Har läst någonstans att det ibland brukas is som blästringsmedel. Jag tycker det låter så konstigt - jag tycker det borde börja rosta blixtsnabbt...? :roll:
Vanlig is har jag inte hört talas om men torr-is därimot..

TORR-IS blästring är en torr, skonsam och miljöanpassad rengöringsmetod. Ytan som ska rengöras, blästras med små pellets av TORR-IS, som är koldioxid i fast form. Pelletsen tränger igenom smutsen och värms upp av ytan så att den blir gasformig. Gasen är 530 gånger större i volym än pelletsen, så smutsen faller bort av gasexpansionen. Typiska föroreningar: oljor, fetter, oxidskikt, lim, lack, sot, sockeravlagringar samt plast och gummirester mm.

Källa -> http://www.3-be.se/

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

DandanRacing skrev:
Posse skrev:
volvohansen skrev:da den drejer sig om undervognen ville jeg sandblæse og bruge zink for der efter at grunde og så sort lak for der efter at give den undervognsmasse, der skal bare ikke gå for lang tid fra du har sandblæst til du kommer zink på, for ellers kan du risikere at du kan begynde forfra. :roll:
mvh
volvohansen
http://www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
Har läst någonstans att det ibland brukas is som blästringsmedel. Jag tycker det låter så konstigt - jag tycker det borde börja rosta blixtsnabbt...? :roll:
Vanlig is har jag inte hört talas om men torr-is därimot..

TORR-IS blästring är en torr, skonsam och miljöanpassad rengöringsmetod. Ytan som ska rengöras, blästras med små pellets av TORR-IS, som är koldioxid i fast form. Pelletsen tränger igenom smutsen och värms upp av ytan så att den blir gasformig. Gasen är 530 gånger större i volym än pelletsen, så smutsen faller bort av gasexpansionen. Typiska föroreningar: oljor, fetter, oxidskikt, lim, lack, sot, sockeravlagringar samt plast och gummirester mm.

Källa -> http://www.3-be.se/

//Andreas

Tack för upplysningarna om isblästring!

:roll: Vad tror ni om sådana här:

Bild

(från http://www.jula.se/roterande-blaster-fo ... kin-374884 )
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av DandanRacing »

Posse skrev: Tack för upplysningarna om isblästring!

:roll: Vad tror ni om sådana här:

http://www.jula.se/mediaarchive/6096696 ... 84-jpg.jpg

(från http://www.jula.se/roterande-blaster-fo ... kin-374884 )
En sådan roterande bläster brukar jag använda för att ta bort underreddsmassa och färg vid rostlagningar, skitbra på plana ytor men den börjar lätt vobbla då man kör på böjda ytor.. sen fungerar den inte så bra mot rost och den gör mer skada på plåten än en bläster...

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur bör jag rostskydda?

Inlägg av Posse »

DandanRacing skrev:
Posse skrev: Tack för upplysningarna om isblästring!

:roll: Vad tror ni om sådana här:

http://www.jula.se/mediaarchive/6096696 ... 84-jpg.jpg

(från http://www.jula.se/roterande-blaster-fo ... kin-374884 )
En sådan roterande bläster brukar jag använda för att ta bort underreddsmassa och färg vid rostlagningar, skitbra på plana ytor men den börjar lätt vobbla då man kör på böjda ytor.. sen fungerar den inte så bra mot rost och den gör mer skada på plåten än en bläster...

//Andreas

Tack för svaret om blästertrissan.

---


Visserligen har jag ett blästeraggregat med uppsugning men blästerpistolen (nedan) är ganska så otymplig och uppsugningsborsten stor och rund, så på många ställen är det praktiskt taget omöjligt att komma åt. Tänk om man istället kunde ha någon liten smidig grej, typ bara som ett smalt dammsugarmunstycke - men med en blästerstråle inuti - på en riktigt flexibel och uppsugande slang...

Bild
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Skriv svar