Perssons 242DL 1983 - Update 25/3 Mera godis

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Perssons 242DL 1983 - Update 25/3 Mera godis

Inlägg av Persson »

Märke & modell: Volvo 242DL
Årsmodell: 1983

Historia om bilen:
Köpte bilen av Olathomassen på garaget.org och även här innan sidan kraschade.
Följde hans projekttråd och när han skrev i den att han kanske skulle sälja den så tog jag kontakt direkt och kollade på den.
Efter lite om och men så följde den med mig hem.

Agerade sommarbil i år och cruisingbil. Blev en massa öl och bältesspännena går alldeles utmärkt att öppna ölflaskor med :lol:

Framtidsplaner:
Den ska få fortsätta och agera sommarbil/cruisingbil med ett litet undantag. Helrenovering är på G och motorn byts ut mot en b230ft som ska få sig en rejäl trimmning.
Målet för 2012 är att bottna turbon :twisted:

Lite smått och gott som kommer att hamna i bilen.

Drivlina:
Holset HX35 med hemmasnickrat extraktorrör och VAG/KKK wastegate
Torsendiff
Nira
1000cc spridare
Tuffare pump och catchtank
Tuffare tryckplatta med 6puck sinter
Bmw-låda
osv.

Interiör:
5st extramätare. Alla original såklart.
Om pengar finns över så blir de sportskinn från någon tysk i den
Annars original förutom växelspak och ratt om man inte kommer över en R-sportratt igen.

Exteriör:
Rostlagas
Lackas Kulörförslag mottages gärna
Grupp A-vinge
Vita blinkers runt om beroende på kulör på bilen
Sänkning med coilovers
Polarisfälgar om jag inte får tag i några andra fräna 80-talsfälgar 8-)

Övrigt:
Mer rost än vad jag trodde från början men de jobbigaste är bucklorna bakom dörrarna efter inbrottsförsök...


Lite bilder då.

Som den såg ut när jag köpte den då. (lånad bild)
Bild

Efter lite fix och en REDIG rekond
Bild

Bild

Bild

Bild



Som den såg ut innan den kördes till garaget.
Bild

Bild


Dagsfärska bilder då. Kommer mer efter helgen skulle jag tro men just nu ligger prio på 244an som ska rostlagas och få ny lack och en turbomotor så de går att besikta. Tråd kommer om den också

Bild

Bild

Bild

Motor
Bild

Blocket är nymålat med epoxygrund och en röd 2-k topplack.
Bild

Motorrenoveringssats. Ramlager ska bytas ut mot glyco och nya ringar ska inhandlas. Annars finns allt
Bild

Nya blanka fina frostpluggar
Bild

Lite delar till grenröret
Bild


2 andra potenta sleepers. 242an har en m50b25 och den andra är min 244 med en turbotrimmad b230f
Bild

244an som den står nu
Bild

Mer info finner ni här:
http://www.garaget.org/?car=222397

Sen en teaser på kompisens 242a som byggs om i vinter. Projekttråd kommer
Bild

Mer info om bilen finner ni här
http://www.garaget.org/?car=254675



Allt för idag men mer kommer. Kan ev komma att bli arbetslös några veckor i januari så då kan de hända rätt mycket
Senast redigerad av Persson den 25 mars 2012, 19:23, redigerad totalt 8 gång.
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Perssons 242DL 1983

Inlägg av AndersKarlsson »

Ser rätt fin ut! Riktigt rolig färg också :D
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Perssons 242DL 1983

Inlägg av Persson »

AndersKarlsson skrev:Ser rätt fin ut! Riktigt rolig färg också :D
Tackar.

Vet inte om jag ska behålla originalkulören eller ej men de visar sig framåt våren tänker jag.




UPDATE

Har inte hänt så himla mycke i garaget men har iaf fått hem lite speedparts 8-)

Holset HX35g. Misstänker att innan sommarn är över så kan de kanske bli en större turbo
Bild

Bild

Bosch 044-pump. Förpump kommer inom kort
Bild

Lite flänsar och klämmor
Bild

En tialkopia. Får se om man kan få den att funka. Annars får man köpa sig en riktig
Bild

6-puck fjädrad 228mm sinter för BMW
Bild

Modellanpassad IC till 940 med AC. Passar så jävla perfekt på en 240 så fortsätter att köra med en sådan fast lite större modell
Bild

KKK wastegate från en audi. Den ska renoveras och coatas
Bild

Bild

Lite rörigt. Nä men de ska förhoppningsvis räcka
Bild

Flänsar till grenröret
Bild

Spridarna - Precison 990cc
Bild

Bild


Allt för nu men drar igång ordentligt efter nyår
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 22/12

Inlägg av D.E »

Grymma 240-projekt du har för dig! :D Gick det inte att besiktiga 244an med B230F+T och säga att det var en vanlig B230FT?
'76 245L Turbo
'83 242DL
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 22/12

Inlägg av Persson »

D.E skrev:Grymma 240-projekt du har för dig! :D Gick det inte att besiktiga 244an med B230F+T och säga att det var en vanlig B230FT?
Tackar

Jo då de hade gått utmärkt om inte besiktningsmannen brutit mot reglementet...

Fick 2st 2or.

En på att jag inte hade intyg från auktoriserad verkstad. (Vilket man inte behöver. Räcker med ett eget som man lovar på heder och samvete att de stämmer.

Den andra på avgaset som inte var original. Va tvunget och va helt original om jag inte ville göra ett DBprov för 3500
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 22/12

Inlägg av Djo »

ska bli fint att följa detta :)

men låter knepigt att man inte får ha eget byggt avgassystem.

God Jul på dig Persson är Erik från epatraktor utifal om du undrar.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 22/12

Inlägg av Persson »

Djo skrev:ska bli fint att följa detta :)

men låter knepigt att man inte får ha eget byggt avgassystem.

God Jul på dig Persson är Erik från epatraktor utifal om du undrar.
Finns inga papper på DB så då godtog de inte de och det är egentligen så de ska va men MÅÅÅÅÅNGA släpper igenom hemmabyggda ändå...

Japp de vet jag. God jul på dig också ;)
Kadaver
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 november 2011, 21:37

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 22/12

Inlägg av Kadaver »

Grymt projekt :) Ska bli trevligt att följa, riktigt läcker den blå 242 var! :D
cl3mens
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 november 2011, 01:37

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 22/12

Inlägg av cl3mens »

Jag gillar verkligen den kalsongblå lacken, den gör bilen lite mer unik också, särskilt när du skrämmer upp den. Känns inte som en vanlig färg på 242:or längre...
Ase
Inlägg: 58
Blev medlem: 4 december 2011, 20:34

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 22/12

Inlägg av Ase »

Trevligt projekt! Gillar den blå färgen, tummen upp för din setup :D
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 22/12

Inlägg av Persson »

Torsendiff
Innovate BB-lambda
H-profilstakar.

Allt detta ligger hemma nu. Ska försöka komma igång med bygget ordentligt nu i helgen. Bilder kommer
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 22/12

Inlägg av Persson »

Updaten då.

Först de grymt tråkiga då :cry:

Bild

Bild

Bild


Att den va näst intill rostfri och de sista hade föregående ägare fixat seriöst. Hmm, nja ja köper inte de :evil:
Så de blir till att försöka få tag på en massa fräscha dörrar som man kan kapa bort ytterplåten på så man kan fixa detta elände för skärmar kan man ju bara drömma om att hitta...

Nu till de lite roligare då.

H-profil men ARP-bult
Bild

Mumma
Bild

Bild

Bild

BB-lambda med mätare om man skulle köra utan utan maptopen
Bild

Bild

Bonusbild på garaget. Väldigt mycke 240 där vid det tillfället :lol:
Bild
Kadaver
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 november 2011, 21:37

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 30/1 Mera godis

Inlägg av Kadaver »

Ser riktigt bra ut! :) Vad är det för differential? Lamelldiff?
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 30/1 Mera godis

Inlägg av Tommy^_ »

Ser fint ut :) Men jag rekomenderar dig nästan att byta ut lambdan.. det är det värsta skiten jag köpt tyvärr. 2st gick sönder i sommras. Dom bara dog.. Tänkte om jag hade strömspikar eller något men när jag kollade i loggen i Linket så ser man inget onormalt alls. En kompis köpte en likadan och den dog vid första provstarten i våras.
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 30/1 Mera godis

Inlägg av Persson »

Kadaver skrev:Ser riktigt bra ut! :) Vad är det för differential? Lamelldiff?
Tackar

Det är en torsen
Tommy^_ skrev:Ser fint ut :) Men jag rekomenderar dig nästan att byta ut lambdan.. det är det värsta skiten jag köpt tyvärr. 2st gick sönder i sommras. Dom bara dog.. Tänkte om jag hade strömspikar eller något men när jag kollade i loggen i Linket så ser man inget onormalt alls. En kompis köpte en likadan och den dog vid första provstarten i våras.
Tackar.

Ok Har ingen erfarenhet av denna men LC1 använder ju sig av nästan samma saker och den funkar ju.
Men vad rekomenderar du annars då?
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 30/1 Mera godis

Inlägg av Tommy^_ »

Persson skrev:Tackar.

Ok Har ingen erfarenhet av denna men LC1 använder ju sig av nästan samma saker och den funkar ju.
Men vad rekomenderar du annars då?
Vet inte riktigt hur dom lyckats att göra på mtx-l modellen men den verkar ha en tendens att dö bara. Jag googlade problemet och det verkar vara väldigt många som har haft samma problem. Men om dom updaterat den vet jag inte faktiskt. Vilket dom verkligen borde!
Jag har en ny ligger som jag fick på garanti men har jag lite pengar över så tänkte jag köpa en AEM lambda. Jag kör ju med lambda reglering i sprutet så det är bra jobbigt när den bara dör och sen får man lunka hem till garaget o antingen beställa en ny eller vänta på att dom skickar en ny på garanti :)

Men samtidigt så kan vi ju haft otur med dom? Den andra kompisen fick på garanti fungerade bra hela sommaren. Ville bara förvarna dig lite så du inte blir ståendes direkt som en annan blev :)
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 30/1 Mera godis

Inlägg av Persson »

Tommy^_ skrev:
Persson skrev:Tackar.

Ok Har ingen erfarenhet av denna men LC1 använder ju sig av nästan samma saker och den funkar ju.
Men vad rekomenderar du annars då?
Vet inte riktigt hur dom lyckats att göra på mtx-l modellen men den verkar ha en tendens att dö bara. Jag googlade problemet och det verkar vara väldigt många som har haft samma problem. Men om dom updaterat den vet jag inte faktiskt. Vilket dom verkligen borde!
Jag har en ny ligger som jag fick på garanti men har jag lite pengar över så tänkte jag köpa en AEM lambda. Jag kör ju med lambda reglering i sprutet så det är bra jobbigt när den bara dör och sen får man lunka hem till garaget o antingen beställa en ny eller vänta på att dom skickar en ny på garanti :)

Men samtidigt så kan vi ju haft otur med dom? Den andra kompisen fick på garanti fungerade bra hela sommaren. Ville bara förvarna dig lite så du inte blir ståendes direkt som en annan blev :)
Ok. Får tacka för detta. Har dock läst en massa och många rekomenderar AEM eller VEMS men överlag så verkar de flesta köra med innovates produkter.

Ståendes blir jag nog inte för kommer nog bara använda den under mappning. Mätaren VÄGRAR jag ha synlig i bilen då den ska va helt original. Men vi får se. Ska prata lite med kompisen som jag köpte den av och höra om han hört något dåligt om innovate
olathomassen
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 februari 2012, 21:58

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 30/1 Mera godis

Inlägg av olathomassen »

Skrev flera gånger att jag skulle köra med den så den sommaren och sen byta fram/bakskärmar, baklucka och lite annan plåt för att sen hellacka den. har aldrig sagt att den var rostfri.. Ser bra ut med alla grejer , ska följas.
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 30/1 Mera godis

Inlägg av Persson »

olathomassen skrev:Skrev flera gånger att jag skulle köra med den så den sommaren och sen byta fram/bakskärmar, baklucka och lite annan plåt för att sen hellacka den. har aldrig sagt att den var rostfri.. Ser bra ut med alla grejer , ska följas.
Hjulhus och baljor är inte de jag syftade på utan mer de dryga bakom dörren men du visste väl inte heller hur de va under där?

Men de ska nog lösa sig. Ska försöka komma iväg till sunne summer meet så kan du få kolla på den sen ;)
olathomassen
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 februari 2012, 21:58

Re: Perssons 242DL 1983 - Update 30/1 Mera godis

Inlägg av olathomassen »

Persson skrev:
olathomassen skrev:Skrev flera gånger att jag skulle köra med den så den sommaren och sen byta fram/bakskärmar, baklucka och lite annan plåt för att sen hellacka den. har aldrig sagt att den var rostfri.. Ser bra ut med alla grejer , ska följas.
Hjulhus och baljor är inte de jag syftade på utan mer de dryga bakom dörren men du visste väl inte heller hur de va under där?

Men de ska nog lösa sig. Ska försöka komma iväg till sunne summer meet så kan du få kolla på den sen ;)
Nej jag våga inte pilla på spacklet där bakom dörren då :P man anade att det var något tråkigt där bakom. Låter bra :)
Skriv svar