Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av AndersKarlsson »

Hej!

Köpte mig en 245 för ett tag sen som är tänkt som bruksbil. Småfix finns alltid så tänkte jag kunde lägga upp en tråd här.

Någon som kan förklara om detta är någon typ av jubileumsbil? Tänkte köpa exakt likadan för ett tag sen och den var enligt säljaren en jubileumsbil. Träffade köparen på den bilen och även han påstod att det var en jubileum. Vore kul om någon kunde bekräfta detta!

Saker som ska göras. Blir säkert mer.

*Byta kupéfläkt.
*Byta kamrem (är inte bytt på 20 000mil)
*Laga centrallåset på höger framdörr, baklucka.
*Montera modern stereo i övre facket, sitter en originalstereo i undre facket nu.
*Byta till stora varvräknaren i instrumenthuset
*Montera 2 extramätare, klocka och yttertemp.
*Snowcaps, vindavvisare.
*Ny förarstol.
*Byta bakre skärmkanter (någon gång)...
*Eventuellt byta bakluckan om jag hittar någon rostfri i samma färg.
*Göra en ordentlig rekond av hela bilen.


Bild

Håller på som bäst med bilen nu då den snart ska in på besiktning. Skulle byta en bakfjäder då den ena gått av ett halvvarv. Upptäckte då att båda bärarmarna var av. Räknade med att få ca 15 2or om jag kört den till bes utan att göra något åt den :shock: Har även börjat laga skärmkanter och baljor bak, skulle aldrig tagit bort listerna.... ;)

Bild

Bild

Det första jag gjorde när jag köpt bilen var att byta kamrem o spännare, luftfilter, stift och olja. Kamremmen var inte bytt på 20 000mil :roll:
Bild

Och sen hade kupéfläkten skurit ihop så bytte den (mycket jobb!). Dock har den nya börjat låta så måste byta igen..
Bild

Bild

Bild

Bild

Ny fjäder och fäste, målat och rostskyddat. Bromsen uppsmord och ny monteringssats (satt nya belägg på)
Bild

Bakre dämparn hade spruckit i en svets, när jag skulle hänga upp allt igen gick främre röret av, förbannat :evil:
Bild
Senast redigerad av AndersKarlsson den 23 januari 2012, 16:13, redigerad totalt 3 gång.
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Tobbe »

87 var det väl ett jubileum, 90 är vad jag vet ingen jubileumsmodell, kan dock ha fel.
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Tobbe skrev:87 var det väl ett jubileum, 90 är vad jag vet ingen jubileumsmodell, kan dock ha fel.
Tänker samma sak här och dem hade väl detta stripes kittet http://3.bp.blogspot.com/_R6JlxfNXdLc/T ... 45jub2.JPG
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av AndersKarlsson »

Joppe_Johndeere skrev:
Tobbe skrev:87 var det väl ett jubileum, 90 är vad jag vet ingen jubileumsmodell, kan dock ha fel.
Tänker samma sak här och dem hade väl detta stripes kittet http://3.bp.blogspot.com/_R6JlxfNXdLc/T ... 45jub2.JPG
Japp -87 var det som sagt ett 60-års jubileum. Även -77 var det jubileum.

Men denna är utrustad med svart inredning, helskinn, rails, metallic-lack, scorpius fälgar, centrallås.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Amarace »

Ingen jubileumsbil från Volvo iallafall, däremot kan ju återförsäljarne ha haft sitt 10, 20, 30 o.s.v års jubileum lokalt, men även då brukar det finnas nåt klistermärke som avslöjar det.

Ser ut som en GL/T med lite utrustning, inget jätteovanligt.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av AndersKarlsson »

Amarace skrev:Ingen jubileumsbil från Volvo iallafall, däremot kan ju återförsäljarne ha haft sitt 10, 20, 30 o.s.v års jubileum lokalt, men även då brukar det finnas nåt klistermärke som avslöjar det.

Ser ut som en GL/T med lite utrustning, inget jätteovanligt.
Har iallafall inte sett någon klistermärke eller liknande, skumt.

Nä det är en vanlig GL. Då får den gå som sladdbil och isbil i vinter istället, hehe.
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av schassen »

Ställde samma fråga ang 90¨års modell som jubileum. På gammla forumet men fick ochså svaret att det var inget jubileum men liknade utrustning som du beskriver. Bilen var såld ny i kristinehamn.MvhHans
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Cpt Tuttle »

Är ju inte helt ovanligt att enskilda bilhandlare någon gång har en drive med specialutrustade modeller som nåt erbjudande också...

Mitt i allt kan ju t.ex. Volvohandlaren i Klusmyrflurkbjurvattusel fira 30 år och sälja någon jubileumsbil för det så frågan är ju var man skall dra gränsen. ;)

Men dock, jag ger inte mycket för snacket som alltid går att det skall vara en "jubileumsvariant" så fort det finns lite extra utrustning. ;) Inget jag säger för att klanka ner på någon som skrivit här så jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av schassen »

När det står jubileum på saluskylten från bilhandlaren tex.
samt i service handlingar.Så borde det ju vara nåt unns av sanning i detta.
Visst köper jag cpt tuttle argument att vilken åf som kunde ju ha ett jubileum och best ett antal bilar.Vilket ju har skett.
Vad jag vill använda som argument för detta är att JAG sett ett antal olika "påstådda" jubileumsbilar. premisser enl mig är då detta har varit 1990 års modell.
samtliga i silver metalic
Rails
svart läder.
glt stripe
Sen verkar det ju vara på plockat lite olika.Min har ju taklucka och nivå reglering men det är ju vanliga tbh.
Men som lite off topic min 92 med x0014 i chassi nr som Jon -Erik förklarade för mig en specbil för internt bruk på hissingen då han hade haft nr x0013.
JAG är inte så kunnig som många faktiskt ÄR här på detta forum.
Men volvo har tydligen haft rätt myckt hyss för sig undre åren
Tex så fanns ju även turbo 245 efter 1985 till polisen bland annat.
Bara kolla på röran runt classic modellerna.
Komentera gärna jag är kanske rent tokigt på det.
Mvh Hans.
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Joppe_Johndeere »

AndersKarlsson skrev:
Amarace skrev:Ingen jubileumsbil från Volvo iallafall, däremot kan ju återförsäljarne ha haft sitt 10, 20, 30 o.s.v års jubileum lokalt, men även då brukar det finnas nåt klistermärke som avslöjar det.

Ser ut som en GL/T med lite utrustning, inget jätteovanligt.
Har iallafall inte sett någon klistermärke eller liknande, skumt.

Nä det är en vanlig GL. Då får den gå som sladdbil och isbil i vinter istället, hehe.
Jag tycker det ser ut som en trevlig kärra och har potential till att bli ett fint sommaråk, så bara för det inte är en "jubileum" behöver du inte sladda runt med den i vinter!

Jag vill se fler bilder!! =)

Lycka till! :P
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jodå Schassen, visst har du helt rätt där.

Frågan är som sagt, om det skall vara en jubileumsbil så skall det ju också vara ett jubileum för någonting, och vad är det då ett jubileum för? Och var drar man gränsen för att det skall vara speciellt?

Volvos officiella jubileumsbilar är när det gäller 240 från 1977 och 1987 (logiskt, Volvo 50 år samt. Volvo 60 år), och där har väl speciellt 77orna intagit en särställning i volvokretsar. Är det ett mer lokalt jubileum så är ju bilen så att säga inte "officiell" och att det skulle vara något vidare speciellt med saken är väl att överdriva. Det är väl ungefär lika speciellt som alla specialvarianter namngivna efter amerikanska städer som pumpades ut av Golf II på 80-talet, om ens det. :roll:

Man får ju också tänka på att ibland ingår ju många återförsäljare av ett bilmärke i samma kedja (som t.ex. Bilia) och ibland kanske en återförsäljarkedja haft något jubileum och skickat ut specialutrustade bilar till alla sina återförsäljare, och att det då finns en hög koncentration av sådana inom ett visst område blir ju bara logiskt.

Det jag stör mig på är bara den här inflationen av "jubileumsbilar" jag kan tycka mig märka, inte bara när det gäller Volvo (får man tro allt snack där så måste Volvo haft jubileum varenda årsmodell :mrgreen: ) utan även andra märken, så fort det finns utrustning över det vanliga, jag har till exempel fått stå och argumentera emot tomtar som menat att min brukshäck (MB W123 230E -85) är en "jubileumsmodell" för att den har träinredning och 4 nackstöd (vilka båda funnits som option från starten :roll: ) samt fyrkantiga strålkastare (vilket alla W123or har från och med 1983 :roll: ) och att den därför skulle vara så jäkla speciell, det låter ju troligt att Mercedes skulle firat 1985 då det på sätt och vis var deras 99-årsjubileum, att vänta till 1986 var väl lite för jobbigt. :P

Sedan så är det ju många som tror att varenda silverfärgad 240 med lite extrautrustning är en "jubileumsmodell" då både 77 och 87 års modell var silver, så att det finns en stor mängd påstådda jubileumsmodeller i just silver är väl kanske också något som har en logisk förklaring. :roll:

Men visst, jag tvivlar inte på att du kan ha haft en 90a som varit en "jubileumsmodell" för någonting, dock inget officiellt jubileum från Volvo. Det gör det ju inte till en sämre bil förvisso så det är väl mer en fråga som är intressant att spekulera i än någon som har en större betydelse. :mrgreen:
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Amarace »

Håller helt och fullt med Kaptenen här, Volvo själva hade bara 1977 och 1987, sen kan det ju ha funnits mer el mindre halvofficiella, t.ex "GLS" som var 1982 är ju lite speciell, 1992 fanns säkerligen nån lite speciell, men även såna brukar var mer vanliga lokalt. T.ex just GLS verkar vara mycket vanligare i Jämtland och dom såldes ju i begränsad upplaga totalt sett.

Angående Turbo i Polisbil efter 1985 har ingen hittils kunnat bevisa det, bara rykten, men jag ändrar min åsikt då det finns bevis med en 245 med typbeteckning som stämmer.

Sen att det funnits specialbilar vet vi väl alla, men dom är inga jubileumsbilar för det :)
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jo just den saken var också en sak som jag tänkte ta upp, att det kommer en specialvariant innebär ju inte att något jubileum firas (där GLs kanske är det tydligaste exemplet).

Sen kan man ju börja fundera då jag tycker att det just härikring funnits en hel del som varit GLs-utrustade utan att det stämde till 100%, hade vi inte någon diskussion om det för något år sedan, Amarace, var det att de bilar jag sett hade haft färgkod 42 medans en riktig GLs skall ha färgkod 189, kommer du ihåg vad det var det hängde på?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Amarace »

GLS fanns ju som röd eller Vit, och såvitt jag vet fanns dom inte som färg 42.
Men det syns ju enkelt i typkoden, en 7:a som 8:e siffra i typbeteckningen är GLs utan taklucka, 8 är med taklucka.
Alla vita ser ut som en GLT med inredning som en GL -83, dom Röda ser ut som en GL -83 både ut och invändigt i princip. Alla hade varvräknare och svart inredning (grå/svart prickiga stolar/baksäte).

Sen tvistas det om GLS märke också, men har sett flera röda som haft just GLS märke, antar det är utifrån det just GLS börjat användas för dessa specialare. Sen om dom satts dit just lokalt i Jämtland (är därifrån alla kommit som jag sett det på) vet jag inte.

Nu har vi förstört den här projekttråden :)

Anders, säg till om du vill att jag ska "rensa" och separera till en egen tråd om just Jubileums och specialbilar.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av AndersKarlsson »

Joppe_Johndeere skrev:
AndersKarlsson skrev:
Amarace skrev:Ingen jubileumsbil från Volvo iallafall, däremot kan ju återförsäljarne ha haft sitt 10, 20, 30 o.s.v års jubileum lokalt, men även då brukar det finnas nåt klistermärke som avslöjar det.

Ser ut som en GL/T med lite utrustning, inget jätteovanligt.
Har iallafall inte sett någon klistermärke eller liknande, skumt.

Nä det är en vanlig GL. Då får den gå som sladdbil och isbil i vinter istället, hehe.
Jag tycker det ser ut som en trevlig kärra och har potential till att bli ett fint sommaråk, så bara för det inte är en "jubileum" behöver du inte sladda runt med den i vinter!

Jag vill se fler bilder!! =)

Lycka till! :P
Den är rätt rostig i skärmkanterna bak samt börjar komma i underkant på dörrar, men karossen har klarat sig hyfsat i övrigt!

Kan ta lite mera bilder om jag är hemma någon gång det är ljust. Tråkig årstid nu, mörkt när man åker - mörkt när man kommer hem.

Har iallafall gjort hälften av sakerna som står på listan :)







Nejdå jag har inget mot diskussioner, bara kul att forumet börjar komma på fötter igen och få de roliga diskussionerna som det gamla förumet hade! ;)

Har inte sett någon märkning eller bricka i bilen som skulle avslöja om någon firma haft något typ av jubileum. Dock så var det en äldre herre som köpte den direkt från Volvo om jag förstått det rätt, så den är aldrig ny-såld på en firma.
Får väl leva med att det är en vanlig "bonn gl" med lite annan utrustning då ;)
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av AndersKarlsson »

Köpte elhissar fram på skroten idag. Blir nog att montera dessa 8-)
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av AndersKarlsson »

Lite nya bilder nu :)
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av AndersKarlsson »

BILHELVETEN SKROTAS EV NU. HÖR AV ER OM DET BEHÖVS DELAR.
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av Åkerman »

va tråkigt får man fråga varför?
jag behöver listerna till brädan, dem som skiljer av i mitten
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Volvo 245 -90 Jubileum (?)

Inlägg av schassen »

Varför skrota? Kom med ett förslag på pris.Mvh Hans schultz.
Skriv svar