Sida 1 av 1

Motor byte 240 och 745

Postat: 6 december 2011, 17:16
av Micke_ed
Tja!

JAg har en 240 -83a med B21 motor och 4 växlad låda. Nu har jag kommit över en 745:a med 5 växlad låda med (tror jag) en B230 från 1989 som går så jäkla fint!
Bilen har även en servopump som jag tänkte ta och försöka få ner i min 240. Nu tänkte jag bara höra hur mycket som passar (med lätt modifiering). JAg är utbildad mekaniker men inte praktiserat yrket förutom några veteranbilar jag ¨håller på med. Har dock aldrig gjort något liknande detta förr...

Väl mött!
Micke

Re: Motor byte 240 och 745

Postat: 6 december 2011, 17:44
av janneR
Du kommer att få byta kardan, ändra växlingslänkaget, sätta dit en vanlig fördelare i stället för den bakmonterade på 740:n, flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer samt byta bränslepumpar. Finns nog en del mer som jag inte kommer ihåg i skrivande stund.

Mvh Janne

Re: Motor byte 240 och 745

Postat: 6 december 2011, 18:42
av 240_kalle
samt att det går inte bara att montera en fördelare i blocket utan du måste byta mellanaxel till en som är för en motor med block-fördelare.

Re: Motor byte 240 och 745

Postat: 6 december 2011, 19:24
av Amarace
Och det krävs en styrväxel till 240 med nedre rattstång för att du ska ha nån nytta av servopumpen.

Re: Motor byte 240 och 745

Postat: 6 december 2011, 20:18
av 240_kalle
listan kommer att göras lång men för att föränkla detta så går det ju att ta och göra en lista här för att underlätta



* mellanaxel
* styrväxel till 240 med nedre rattstång
* byta kardan
* ändra växlingslänkaget( är det olika växlingslänkage på 200/700?? på m47 då?
* flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer

Re: Motor byte 240 och 745

Postat: 6 december 2011, 20:22
av 240_kalle
240_kalle skrev:


* mellanaxel
* styrväxel till 240 med nedre rattstång
* byta kardan
* ändra växlingslänkaget( är det olika växlingslänkage på 200/700?? på m47 då?
* flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer
* fixa retur ledning under bilen samt koppla in den till tanken
* ordna pumpar


citera detta inlägg om du skall fylla på listan eller ta bort nånting som inte behövs/ändra
ta bort dubbel citeringen

bara att göra på följande sätt så kommer det inte bli så rörigt att hjälpa Micke

Re: Motor byte 240 och 745

Postat: 7 december 2011, 16:14
av Micke_ed
Å shit... En hel del mer än vad jag trodde! Någon som bor nära spånga och har lite att göra till våren? :-S

Re: Motor byte 240 och 745

Postat: 7 december 2011, 21:44
av Lazze S
Kabelhärvan gör du enklast i att plocka från 240 då den är i en enhet med anslutningar till alla boxar och sånt. På 700 är den invävd i bilens övriga system, därför brukar dom som tar från 940 Turbo härvan ur just 240. Diffar dock lite med årsmodellerna 88-93.

Re: Motor byte 240 och 745

Postat: 15 december 2011, 11:09
av Brat
Skaffa annan hastighetsmätare och bakaxel då 740 har elektrisk och din 240 hade mekanisk, dvs. det finns inget uttag för hastighetsmätarvajern på 740s växellåda, och ingen elektrisk givare i din bakaxel som det sitter på 740. Tror nog jag skulle leta efter en annan bil att stoppa 740 grejorna i om den nu är rostig, en fräschare kaross där mekaniken inte är fräsch till exempel. Eller samma sak åt andra hållet, en fräsch mekanik till en 240 i din, då passar ju grejorna lättare.