Motor byte 240 och 745

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Micke_ed
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 december 2011, 17:11

Motor byte 240 och 745

Inlägg av Micke_ed »

Tja!

JAg har en 240 -83a med B21 motor och 4 växlad låda. Nu har jag kommit över en 745:a med 5 växlad låda med (tror jag) en B230 från 1989 som går så jäkla fint!
Bilen har även en servopump som jag tänkte ta och försöka få ner i min 240. Nu tänkte jag bara höra hur mycket som passar (med lätt modifiering). JAg är utbildad mekaniker men inte praktiserat yrket förutom några veteranbilar jag ¨håller på med. Har dock aldrig gjort något liknande detta förr...

Väl mött!
Micke
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Motor byte 240 och 745

Inlägg av janneR »

Du kommer att få byta kardan, ändra växlingslänkaget, sätta dit en vanlig fördelare i stället för den bakmonterade på 740:n, flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer samt byta bränslepumpar. Finns nog en del mer som jag inte kommer ihåg i skrivande stund.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Motor byte 240 och 745

Inlägg av 240_kalle »

samt att det går inte bara att montera en fördelare i blocket utan du måste byta mellanaxel till en som är för en motor med block-fördelare.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Motor byte 240 och 745

Inlägg av Amarace »

Och det krävs en styrväxel till 240 med nedre rattstång för att du ska ha nån nytta av servopumpen.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Motor byte 240 och 745

Inlägg av 240_kalle »

listan kommer att göras lång men för att föränkla detta så går det ju att ta och göra en lista här för att underlätta



* mellanaxel
* styrväxel till 240 med nedre rattstång
* byta kardan
* ändra växlingslänkaget( är det olika växlingslänkage på 200/700?? på m47 då?
* flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Motor byte 240 och 745

Inlägg av 240_kalle »

240_kalle skrev:


* mellanaxel
* styrväxel till 240 med nedre rattstång
* byta kardan
* ändra växlingslänkaget( är det olika växlingslänkage på 200/700?? på m47 då?
* flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer
* fixa retur ledning under bilen samt koppla in den till tanken
* ordna pumpar


citera detta inlägg om du skall fylla på listan eller ta bort nånting som inte behövs/ändra
ta bort dubbel citeringen

bara att göra på följande sätt så kommer det inte bli så rörigt att hjälpa Micke
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Micke_ed
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 december 2011, 17:11

Re: Motor byte 240 och 745

Inlägg av Micke_ed »

Å shit... En hel del mer än vad jag trodde! Någon som bor nära spånga och har lite att göra till våren? :-S
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Motor byte 240 och 745

Inlägg av Lazze S »

Kabelhärvan gör du enklast i att plocka från 240 då den är i en enhet med anslutningar till alla boxar och sånt. På 700 är den invävd i bilens övriga system, därför brukar dom som tar från 940 Turbo härvan ur just 240. Diffar dock lite med årsmodellerna 88-93.
Brat
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 november 2011, 15:04

Re: Motor byte 240 och 745

Inlägg av Brat »

Skaffa annan hastighetsmätare och bakaxel då 740 har elektrisk och din 240 hade mekanisk, dvs. det finns inget uttag för hastighetsmätarvajern på 740s växellåda, och ingen elektrisk givare i din bakaxel som det sitter på 740. Tror nog jag skulle leta efter en annan bil att stoppa 740 grejorna i om den nu är rostig, en fräschare kaross där mekaniken inte är fräsch till exempel. Eller samma sak åt andra hållet, en fräsch mekanik till en 240 i din, då passar ju grejorna lättare.
Skriv svar