Motor byte 240 och 745
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 6 december 2011, 17:11
Motor byte 240 och 745
Tja!
JAg har en 240 -83a med B21 motor och 4 växlad låda. Nu har jag kommit över en 745:a med 5 växlad låda med (tror jag) en B230 från 1989 som går så jäkla fint!
Bilen har även en servopump som jag tänkte ta och försöka få ner i min 240. Nu tänkte jag bara höra hur mycket som passar (med lätt modifiering). JAg är utbildad mekaniker men inte praktiserat yrket förutom några veteranbilar jag ¨håller på med. Har dock aldrig gjort något liknande detta förr...
Väl mött!
Micke
JAg har en 240 -83a med B21 motor och 4 växlad låda. Nu har jag kommit över en 745:a med 5 växlad låda med (tror jag) en B230 från 1989 som går så jäkla fint!
Bilen har även en servopump som jag tänkte ta och försöka få ner i min 240. Nu tänkte jag bara höra hur mycket som passar (med lätt modifiering). JAg är utbildad mekaniker men inte praktiserat yrket förutom några veteranbilar jag ¨håller på med. Har dock aldrig gjort något liknande detta förr...
Väl mött!
Micke
-
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
- Ort: Skogås nära Stockholm
- Kontakt:
Re: Motor byte 240 och 745
Du kommer att få byta kardan, ändra växlingslänkaget, sätta dit en vanlig fördelare i stället för den bakmonterade på 740:n, flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer samt byta bränslepumpar. Finns nog en del mer som jag inte kommer ihåg i skrivande stund.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
- Donator
- Inlägg: 572
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Motor byte 240 och 745
samt att det går inte bara att montera en fördelare i blocket utan du måste byta mellanaxel till en som är för en motor med block-fördelare.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Motor byte 240 och 745
Och det krävs en styrväxel till 240 med nedre rattstång för att du ska ha nån nytta av servopumpen.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
-
- Donator
- Inlägg: 572
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Motor byte 240 och 745
listan kommer att göras lång men för att föränkla detta så går det ju att ta och göra en lista här för att underlätta
* mellanaxel
* styrväxel till 240 med nedre rattstång
* byta kardan
* ändra växlingslänkaget( är det olika växlingslänkage på 200/700?? på m47 då?
* flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer
* mellanaxel
* styrväxel till 240 med nedre rattstång
* byta kardan
* ändra växlingslänkaget( är det olika växlingslänkage på 200/700?? på m47 då?
* flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Donator
- Inlägg: 572
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Motor byte 240 och 745
240_kalle skrev:
* mellanaxel
* styrväxel till 240 med nedre rattstång
* byta kardan
* ändra växlingslänkaget( är det olika växlingslänkage på 200/700?? på m47 då?
* flytta hela kablaget för motorsystemet med styrboxar och reläer
* fixa retur ledning under bilen samt koppla in den till tanken
* ordna pumpar
citera detta inlägg om du skall fylla på listan eller ta bort nånting som inte behövs/ändra
ta bort dubbel citeringen
bara att göra på följande sätt så kommer det inte bli så rörigt att hjälpa Micke
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 6 december 2011, 17:11
Re: Motor byte 240 och 745
Å shit... En hel del mer än vad jag trodde! Någon som bor nära spånga och har lite att göra till våren? :-S
-
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:41
Re: Motor byte 240 och 745
Kabelhärvan gör du enklast i att plocka från 240 då den är i en enhet med anslutningar till alla boxar och sånt. På 700 är den invävd i bilens övriga system, därför brukar dom som tar från 940 Turbo härvan ur just 240. Diffar dock lite med årsmodellerna 88-93.
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 21 november 2011, 15:04
Re: Motor byte 240 och 745
Skaffa annan hastighetsmätare och bakaxel då 740 har elektrisk och din 240 hade mekanisk, dvs. det finns inget uttag för hastighetsmätarvajern på 740s växellåda, och ingen elektrisk givare i din bakaxel som det sitter på 740. Tror nog jag skulle leta efter en annan bil att stoppa 740 grejorna i om den nu är rostig, en fräschare kaross där mekaniken inte är fräsch till exempel. Eller samma sak åt andra hållet, en fräsch mekanik till en 240 i din, då passar ju grejorna lättare.