Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Posth
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 april 2013, 19:46

Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Inlägg av Posth »

Hej! har fått nått skumt jäkla elfel på min 240 -78. när jag startar bilen så går det som vanligt och du vrider på lyset. men när jag ska stänga av bilen med nyckeln händer ingeting mer än att amp-lampan tänds?
Men vrider du av lyset ner till 0-läget så bara varselljus lyser går det stänga av med nyckeln.

Har bytt ljuskontakten , Generator+kol , samt tändningslås och dragit ur dragkontakten men ändå fungerar det inte.

anledning till att jag bytte generator var att jag hade ur o tittade kolen och då funkar det med nyckeln o ljus som vanligt, så tänkte om det blivigt kortis i generatorn eller nått!

Kan tilläga att det sitter en 16v motor i med Ms styrsystem men det ska inte ha nått med detta o göra....

Tacksam för svar!

MVH Joakim Posth
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Inlägg av Enbacka »

Verkar som att MS'et är tjuvat från något opassligt ställe. Alternativt jordningsfel eller ihopbrända kablar någonstans . Är matningen till MS via ett relä eller bara tjuvat från någon tråd vid startlåset?

Sen kan ju någon ha rotat i belysningskretsen och lagt nån tråd på fel ställe.
-----------------
Jan E
Posth
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 april 2013, 19:46

Re: Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Inlägg av Posth »

har inget med matningen till mset o göra... har prövat byta plats på den o tagit en annan säkrng. funderar på om det har nått o göra med laddningslampan? för när den är urkopplad funkar det ju ? kan det va att det gr bakvägen på nå vis? hörde idag att man kan ssätta en diod så s trömmen bara går åt ena hållet på lampan.... tacksam för svar
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Inlägg av janneR »

Nånstans i kretsarna till generatorn är det felkopplat eller någon form av tjuvström, har du kollat så det är kretsen till laddningslampan som är kopplad till D+?

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Posth
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 april 2013, 19:46

Re: Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Inlägg av Posth »

Japp generatorn är rätt kopplad. Drar jag ur laddningslampan fungerar det dom vanligt... Altså måste det gå ström bakvägen via lampan eller något. Tips vad o göra??
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Inlägg av janneR »

Du får helt enkelt ta en multimeter och felsöka grundligt.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Posth
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 april 2013, 19:46

Re: Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Inlägg av Posth »

Fungerar med en diod nu på laddkabeln och den laddar som den ska :)
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Inlägg av Björne »

Har en 83a med samma fel. Funkar att stänga av den med att trycka på defrosten tillbakrutan hahah. Skulle vara kul att veta vad det är. Har monterat en brytare som bryter bränsleboxen så länge.
kapskiva
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 maj 2012, 12:52

Re: Elfel volvo 240 -78 stänger ej av sig med nyckel!

Inlägg av kapskiva »

Hm, en intressant tråd detta...
Jag har en 264 -75 som det hände ett par 3 gånger på 3-4 år.
Jag hittade dock aldrig varför det hände, man var tvungen att koppla loss strömmen till tändspolen för att få stopp på motorn och när man sedan kopplade in den igen så funkade allt som vanligt igen.
Jag bytte generator för ca 3 år sen (laddade dåligt)och hittills har inte "stopp-problemet" hänt igen.

Så kanske ligger felet i generatorn även om jag tycker det känns lite märkligt.
Skriv svar