Sida 1 av 7
Klövern. Aj då! Så kan det gå..
Postat: 4 december 2011, 11:33
av 240_kalle
bra att forumet är öppet, lite sämre att allt det gamla är borta men man säger ju att allting gott för nånting dåligt med sig..
jag kommer att fortsätta med min tråd här och lägga upp saker som inte blev upp i den förra och kanske tillochmed slännga in bilder från början så om någon undrar över nånting så är det bara att göra ett inlägg.
bilder kommer inom kort samt info om projektet.
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 4 december 2011, 12:09
av 240_kalle
bilen införskaffades fjärde oktober -010.
har den i skolan som projekt så det blir inte gjort så mycket per dag samt inte på hälger och kvällar.
jag har tänkt trimma motorn som är i bilen och det är en B19 A, JAG VET att det vore smart att ta en 2,3 och börja från den men jag har valt att göra på detta vis.
bilen är en 245 -81 som är omgjord till efter -86
jag har:
bytt topp (från 160 till 405 som är planad 1,8 mm och småportad)
bytt kamaxel till en catcam med 280 nånting i duration, samt dubla fjädrar ,titan retainers stälbart kamdrev(catcam)
insug från motor med lh-jet med ett 3" spjäll
extraktorgrenrör
tyvär k-jet men det byts ut till MS(därav insuget från F-motorn)
spridare från vektra GT (241 cc/min) inte de största,
gjort 2,5" avgassystem.
bilen är för övrigt standard förutom sachs advantage dämpare för turbon och sänkfjädrar fram och förstäkta bak.
brickor under orginal fjädersäte för att undvika eventuell materialtrötthet
3" spjäll

ny VS. gammal

första version(har blivit ersatt med en zenith 175
opel vektra A GT fläkt
2,5"
dubbla k.hämmare fram och bak
jag har haft den att gå 110km/h i 2an (m45) vet inte utväxling på bakaxeln
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 4 december 2011, 14:47
av 240_kalle
kan för övrigt tillägga att jag haft bilen nu i 14 månader och aldrig tvättat den..
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 4 december 2011, 15:16
av 240_kalle
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 4 december 2011, 15:29
av cl3mens
Den är väldigt läcker till utseendet, gillade nästan plåtisarna mest.

Och skrämd motor mår man inte dåligt av, fick du ordning på den? Det var väl lite konstig tomgång?
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 4 december 2011, 16:55
av 240_kalle
cl3mens skrev:Den är väldigt läcker till utseendet, gillade nästan plåtisarna mest.

Och skrämd motor mår man inte dåligt av, fick du ordning på den? Det var väl lite konstig tomgång?
jo jag tycker själv att den ser rätt tuff ut med plåtisarna, har skaffat mig 16" från S60 med friktionsdäck på som jag använder som hösthjul som bäst på brukisen som bäst. De skall ju vändas då eller så ska det skaffas spacers, det lutar mer åt spacers.
motorn har börjat trycka lite mera olja ur sig än vanligt men jag har klurat lite på en vevhusvent som innehåller orginal samt de tidiga ventilkåporna med ventilation, vi får se vad det blir av det.
tomgångs problemet så tror jag att jag får löst med att sänka styrtycket men har monterat en förgasare och har orginalpumpen nu så..
körde den för övrigt till jobbet några veckor också när brukisen var under rep. förbrukningen låg på 8,9 lit/100km tycker jag är rätt bra.. det gick ju att få den att ta mera om man inte orkade köra i 80 eller ville accelerera mycket samt busåka
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 4 december 2011, 20:16
av 240_kalle
en sådanhär har jag ju införskaffat

Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 4 december 2011, 21:28
av 240_kalle
skulle man få ut mer effekt med ett svanhals insug och 3"spjäll eller F-insuget med 3" spjället
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 5 december 2011, 20:51
av 240_kalle
håller på med att smårenovera en annan motor som eventuelt skall i innan sommarn.. B200E
receptet består av:
som renovering så blir det enbart nya kolvringar
* B200 block som eventuelt blir planat 0,25
* samma topp som tidigare (405) ev. med 46mm insugs
* samma insug
* ställbart kamdrev
* k-jet
* 3"spjäll
* extraktor med 2,5"
* svänghjul från folkraceshoppen (beställt)
* mindre alu-remskiva
samt så skall allt invägas och balanseras
siktar på 9000rpm+
och varför B200?? ja de kan jag inte riktigt svara på.. söker utmaning tror jag. B200 har ju högre kompresion än b19 pga. annan kolvtopp
samt så fick jag reda på att jag fått en farfar mindre

RIP
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 8 december 2011, 18:43
av 240_kalle
skickade in ett svänghjul med post idag till folkraceshop och så snart de fått hem dett skall de sända mig ett sådant här.

Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 9 december 2011, 10:12
av Götesson
samt så fick jag reda på att jag fått en farfar mindre RIP
Tråkigt att höra om din farfar.
Spännande tråd du har annars. Kul o läsa vad du hittar på

Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 9 december 2011, 10:55
av 240_kalle
Götesson skrev:
Spännande tråd du har annars. Kul o läsa vad du hittar på

kul att nån komenterar

Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 9 december 2011, 12:58
av Götesson
Jag har själv en 245 men en -84 Turbo som har likadan färg som din, fast min har lite rost skador.
Jag hoppas min kommer se ut som din sen när jag har fått på ny lack på min, för din ser riktigt fin ut
Gör de stor skillnad med dubbla k. hämnare på?
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 9 december 2011, 14:33
av Joppe_Johndeere
Jag hade velat se en hel-chromad grill på din bil

Men du kanske gillar som den är nu?
Antingen det eller att du sätter det nya emblemet?
Förövrigt ser ju bilen trevlig ut, har själv haft en tvåhundraförtiofemma

Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 9 december 2011, 19:27
av 240_kalle
Götesson skrev:Jag har själv en 245 men en -84 Turbo som har likadan färg som din, fast min har lite rost skador.
Jag hoppas min kommer se ut som din sen när jag har fått på ny lack på min, för din ser riktigt fin ut
Gör de stor skillnad med dubbla k. hämnare på?
tror inte riktigt det är samma färg för denna har blivit målad, man ser dock en liten nyans skilnad på fjäderbenstornen(om man bortser från all skit)
jo det blir skilnad specielt bak om man har en som är 17 eller två som är 19... man märker av det fram också,det fanns uträknat på turbobriks.com vilken tjocklek två 19 motsvarade... tror det var 23 eller nått liknande
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 15 december 2011, 19:59
av 240_kalle
kollade att folkraceshoppen hade fått mitt svänghjul så det är bara att vänta ut det andra.
började fundera på mindre remskiva till vevaxeln.. om man lägger en sådan så stämmer ju inte varvtalen på varvmätaren men om man skulle kunna bara ta och skaffa sig ett mindre endast för vattenpumpen?
vad tycker ni andra?
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 16 december 2011, 21:37
av 240_kalle
fick mejl idag där det stod att det kommer att ta till efter nyår förens de sänder ett till mig.
nån som vet nå¨nting om remskivan?? till vattenpumpen eller vevaxeln
samtidigt som detta så håller jag ju på med min b200
hur fina lopp som hälst
skulle ju kunna byta till grövre, men jag tror jag skippar det för de grövre väger ju mera och jag tror inte att jag kommer upp i några sådanna hk så att de brister.. eller har nån nått att påpeka
B200 har ju 10:1 i komp mot B19 som har 8,8:1 så lite skilnad på kompet kommer det att bli

Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 17 december 2011, 12:34
av Götesson
Surt att de blev sen leverans.
Kan inte hjälpa dig med remskivorna tyvärr, hoppas någon annan har den vetskapen.
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 18 december 2011, 13:21
av 240_kalle
har varit ut och gjort bilen körbar. växelspaken gick av när jag skulle ta en rivare i september
jag hade kortat lägena på den så det var eget fel..
Re: b19 sugtrim "klöver äss"
Postat: 26 december 2011, 17:02
av 240_kalle
har en kompis som bjöd ut en motor ur en isbil. B200 med dubla 45or, vx3 och extraktor. skall åka och kolla på den imårgon.