Felsöka vindtutetorkarens relä

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Skriv svar
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Dextre »

Vindrutetorkaren är helt död och säkringen ser intakt ut.

Finns det något sätt att testa om relät till vindrutetorkaren är trasigt eller om motorn måste bytas? De kostar en del och jag vill helst inte köpa ett nytt för att konstatera att felet inte låg där. Jag har multimeter men är lite fundersam på vad jag får ut av att mäta om jag inte vet var det skall visa vad.
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Jon-Erik »

Reläet är för att styra intervalläget.
Det är inte något "vanligt" relä.
Torkarna ska funka även utan relä. Fanns inte på de äldre modellerna...
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av janneR »

Börja med att kontrollera kretsarna till torkarmotorn så att du kan konstatera om den får ström eller inte. Felet behöver ju inte vara i torkarmotorn utan felet kan ha med omkopplaren att göra eller strömmatningen från tändlåset.


Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Lazze S »

Ett vanligt fel om torkarmotorn bara dog är att magneterna inne i den (2 halvmånar) släppt från limningen inne i röret. Ta isär motorn och kolla upp det. Är det så kan du gör rent inne i röret och på magneterna och limma dit dom igen med ex.vis plastic padding eller nåt liknande. Har råkat ut för detta på 240 flera gånger.
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Dextre »

Ja, då var det mätt.

Gul kabel ger 12V med tändning på och utan påslagen torkare.
Grön kabel ger 12V med tändning på och torkarna på högsta fart.
Svart/vit kabel ger ingenting. Jord?
Brun kabel ger ingenting. Jord?

Matningen verkar fungera. Det gick bara att få spänning ur gul och grön om man jordade på en extern punkt. Brun och svart/vit kabel går inte att använda som nollpunkter även om jag skulle gissa att de är jord. Kanske de har brott någonstans. Jag kunde inte riktigt följa sladdarna in i härvan och var de slutade. Var jordas torkarmotorn? Inga andra komponenter har problem i bilen.
Senast redigerad av Dextre den 24 mars 2013, 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Dextre »

Lazze S skrev:Ett vanligt fel om torkarmotorn bara dog är att magneterna inne i den (2 halvmånar) släppt från limningen inne i röret. Ta isär motorn och kolla upp det. Är det så kan du gör rent inne i röret och på magneterna och limma dit dom igen med ex.vis plastic padding eller nåt liknande. Har råkat ut för detta på 240 flera gånger.
Jag kollar motorn så snart jag fått koll på om elen verkligen fungerar.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av janneR »

Det sitter ett jordbleck vid ett av de 3 bulthålen där bultarna som fäster torkarmotorn i torpeden går igenom och det är en viktig jordpunkt.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Dextre »

janneR skrev:Det sitter ett jordbleck vid ett av de 3 bulthålen där bultarna som fäster torkarmotorn i torpeden går igenom och det är en viktig jordpunkt.

Mvh Janne
Ett bleck som går att nå från motorrummet? Jag hittar inget sådant bleck. Sladdarna från kontaktstycket går iväg längs torpedväggen i grupp och jag kan inte se vart de tar vägen.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av janneR »

Du måste demontera torkarmotorn från torpeden för att kunna kolla blecket.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Amarace »

För att se OM det är jordfel är det ju bara o dra en kabel från en säker jordpunkt till torkarmotorn, går den igång då är det jordfel, annars inte.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Dextre »

Det är klart att jordtesta är lätt men då måste man veta var apparaten normalt jordas och det var svårt att gissa eftersom kablar färgade som jordsladdar sitter i kontakten. Jag hittade iaf blecket vid demonteringen.

Helt plötsligt gick torkarna igång igen innan demontering men mycket långsamt och motorn lät illa. Jag byter den. Bussningarna runt fästskruvarna går inte alla att återvinna är jag rädd och isoleringen av gummi runt motorn följde med ut ur hålet. Det får bli någon hemmalösning för att få till det. Jag vet inte vad man kan ersätta med för material. Kanske vindrutetätning runt motorn. Bussningarna vet jag inte.

Tack för hjälpen.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av janneR »

Bussningarna kan finnas på volvo där likaså butylgummi till torpedtätning finns. Plockar du en torkarmotor på skroten så kanske dom bussningarna är OK. Det finns ett billigt alternativ till Volvos butylgummi och det är om Lidl fortfarande säljer den produkt jag köpte där för ett bra tag sen. Bredden är nånstans mellan 6 och 8 cm och svart, kommer inte ihåg och finns på en ganska tung rulle. Jag vet inte exakt vad det är för gummi men det påminner väldigt mycket om butylgummi så kan du hitta den på Lidl så blir det mycket billigare än motsvarande produkt på Volvo.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Dextre »

Klart. Vad tyst det blev. Och fort går torkararmarna på ett sätt de aldrig gjort förr i min ägo.

Skroten som skickade motorn hade inte fått med det berömda jordblecket och det var inte helt lätt att få det på plats efter att ha dragit loss från den gamla motorn men det gick. Bussningarna var precis som du sade med och var användbara allihop.

Jag funderar lite på det här med torpedisolering. Jag struntade i det denna gång för jag hade ingen möjlighet att komma iväg och skaffa någon lämplig massa. Är det nödvändigt av någon särskild anledning? Så särskilt mycket ljud blev det inte utan. Det fanns en gummipackning på den inre av två lager av torpedväggen som motorn ligger an mot och den ser riktigt bra ut så jag tänkte att det räcker väl.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av janneR »

Risken är stor att det kommer att läcka in vatten i kupén där så tätning är klart att rekommendera.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Felsöka vindtutetorkarens relä

Inlägg av Dextre »

Biltemas packningsilikon på tub fick göra jobbet. *Thumbs up* Det ser bra ut där det tätar iaf så jag tror att det duger!
Skriv svar