SPAM-problem!

Lägg förbättringsförslag och eventuella felrapporter här.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

SPAM-problem!

Inlägg av Posse »

Sedan något dygn spammas det rätt flitigt här. :(

Vi borde alla genom knappen "Rapportera detta inlägg" kunna hjälpas åt att uppmärksamma moderatorerna för åtgärd... men läser någon rapporterna? :?:
''Rapportera detta inlägg''.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: SPAM-problem!

Inlägg av JimmyW »

Sedan .se adressen åter blev aktiv så har all SPAM kommit.

Jag har e-post verifiering och captcha, men det hjälper uppenbarligen inte
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Jon-Erik »

Botarna har blivit smartare och smartare...
Den enda säkra lösningen lär vara manuellt godkännande av admin.
På 164 forumet kan vi toppa runt 10 st per dygn.
Men sen vi la in manuellt godkännande kommer de aldrig ut och kan ställa till det.
Bara att kolla listan med nya användare nu och då och ta bort alla botar....
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Volvo245GLT »

Användaren "keudmgag" har spammat sönder befintliga trådar med nära 60 skitinlägg nu under morgonen... En eloge till den som sätter sig och rensar eftersom det lär ta en stund, men det här problemet måste lösas!
Manuellt godkännande av användare tycker jag låter som ett utmärkt förslag. Med tillräcklig bemanning av moderatorer så borde inte väntan bli särskilt lång heller för den som vill komma in och posta.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Posse »

Volvo245GLT skrev:Användaren "keudmgag" har spammat sönder befintliga trådar med nära 60 skitinlägg nu under morgonen... En eloge till den som sätter sig och rensar eftersom det lär ta en stund, men det här problemet måste lösas!
Manuellt godkännande av användare tycker jag låter som ett utmärkt förslag. Med tillräcklig bemanning av moderatorer så borde inte väntan bli särskilt lång heller för den som vill komma in och posta.
I morse fanns ett antal bevakningsmeddelanden i min epost, nåt som gladde mig mycket först... :)
Sedan upptäckte jag ju att dessa trådar inte alls stod som Aktiva på forumet. Kollade på avsändningstiden vilket var omkring midnatt, så jag antog att någon här sedan dess städat bort SPAM. Och sedan har jag sett en del av det intensiva SPAMMANDET nu under morgonen. :(

I övrigt fungerar ju detta forumet utmärkt och Jimmy har återskapat funktioner som dött eller stängts på det föregående, men att det skulle förekommit så mycket SPAMMANDE där minns jag inte... :roll:
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av janneR »

Spambotarna har blivit smartare, mitt eget forum lider också av spammare men det har lugnat sig något för jag har försökt bekämpa det genom att utesluta genom att spärra IP-addressen. Det har inte stoppat allt men det har minskat.

Till Admin vill jag tipsa om något som finns under "Server settings" och det är att i valet "Security settings" finns något som heter "Check IP against DNS Blackhole list". Jag satte den till Yes idag, få se om det hjälper något. :|

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Posse »

Uppskattningsvis ca 300 trådar med SPAM denna morgon!!! :x

Vad görs för att stoppa SPAMMANDET?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag fick det till ca 350 trådar/inlägg, men för tillfället så är jag inloggad tillsammans med 3 bottar som det ser ut så det lär kanske fyllas på...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
rakskuret
Moderator
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av rakskuret »

nu har jag raderat dom senaste spam medlemmarna 7 st som lagt in ca 350+ inlägg

rensat!!! som sickan säger i ikea kuppen
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av janneR »

Det effektivaste och snabbaste speciellt när det gäller masspammare är att Admin tar hand om det. genom att först genom "ban by IP" och sedan radera användaren med valet att radera användarens inlägg. Jag är lite osäker men jag tror inte en moderator har riktigt den möjligheten. Jag har i stort sett blivit av med spamningen (peppar, peppar) genom att genomgående använda "ban by IP" och genom att genomföra det som jag beskrivit i mitt förra inlägg i denna tråd.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Volvo245GLT »

rakskuret skrev:rensat!!! som sickan säger i ikea kuppen
Tummen upp på det! :D

Trist bara att behöva lägga ner massa tid på sådant. Åtgärden som JanneR föreslår känns definitivt som något vi bör testa.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
rakskuret
Moderator
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av rakskuret »

Volvo245GLT skrev:
rakskuret skrev:rensat!!! som sickan säger i ikea kuppen
Tummen upp på det! :D

Trist bara att behöva lägga ner massa tid på sådant. Åtgärden som JanneR föreslår känns definitivt som något vi bör testa.
det tar ungefär 5 min att radera allt som dom gjorde under natten
man ser ganska lätt vilka som är spamare

det tråkiga är ju att våra forum medlemmar måste leta sig fram till det han är intreserad innan vi har raderat spamen
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Posse »

Mängder med SPAM IGEN !!! :(
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av janneR »

rakskuret skrev:
Volvo245GLT skrev:
rakskuret skrev:rensat!!! som sickan säger i ikea kuppen
Tummen upp på det! :D

Trist bara att behöva lägga ner massa tid på sådant. Åtgärden som JanneR föreslår känns definitivt som något vi bör testa.
det tar ungefär 5 min att radera allt som dom gjorde under natten
man ser ganska lätt vilka som är spamare

det tråkiga är ju att våra forum medlemmar måste leta sig fram till det han är intreserad innan vi har raderat spamen
Raderar du bara spammet eller vidtar du ytterligare åtgärder?

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: SPAM-problem!

Inlägg av JimmyW »

Alla skumma domännamn bannlyses, tyvärr är det ju så att en del spammare använder hotmail. Det är ju många som använder det fortfarande

Utöver det så gör jag inte mer än att ta bort kontot och alla inlägg

En tanke var ju det att ha en captcha varje gång man loggar in
Många kan nog se det som störande dock, iofs är spammandet väldigt frustrerande.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av janneR »

Captch stoppar bara en del av spammandet för botarna är ganska smarta, jag har genomgående gjort det i två steg med i första steget bannar dom genom IP och sedan i andra steget raderar jag kontot och eventuella inlägg. Det är jobbigt i början men efterhand blir det mindre och mindre jobb. Jag har idag bara ett fåtal spam per dag. Per dag är det oftast mindre än fem inräknat de som bara lämnar weblänkar.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Posse »

JimmyW skrev:Alla skumma domännamn bannlyses, tyvärr är det ju så att en del spammare använder hotmail. Det är ju många som använder det fortfarande

Utöver det så gör jag inte mer än att ta bort kontot och alla inlägg

En tanke var ju det att ha en captcha varje gång man loggar in
Många kan nog se det som störande dock, iofs är spammandet väldigt frustrerande.
Jag håller med om att spammandet är "väldigt frustrerande"... minst sagt. Personligen upplever jag det fullständigt gräsligt när det förekommer i den gigantiska omfattning som började på de tidiga morgontimmarna och fortsatte långt fram på förmiddagen idag. Det höll väl på i minst 7 - 8 timmar och resulterade i gissningvis ca 500 trådar? Och det riskerar väl vara förödande för forumets (och klubbens) rykte.

Och nyttan av "en captcha varje gång man loggar in" förstår jag inte. De användarnamn som registrerar sig här verkar ju spamma mer eller mindre oavbrutet ända till någon stoppar dem, typ kamikaze-piloter.

Själv har jag knappt överhuvudtaget sett något SPAM på alla de andra forum jag besöker... vilket jag förmodar beror på att de där vidtagit framgångsrika åtgärder så att spammarna aldrig ens får tillfälle. Med många kloka råd och tips måste väl spammandet kunna stoppas här med? En del finns ju i tråden Stoppa robotmedlemmar, alltså program som spammar i forum

Om nu ändå ovälkommna inlägg skulle slinka in här någon gång, vilka ju också kan vara av betydligt allvarligare art än de reklamgörande spam-inlägg varav jag endast öppnat några få - det kan ju röra sig om klart olagliga inlägg, vore det väl önskvärt med något slags "moderatorjour" som tämligen på momangen kunde radera?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Jon-Erik »

Kan tala om hur det funkar lite mera i detalj på 164 forumet då vi aktiverat manuellt godkännande.
Mailen som skickas ut till admin om att en ny användare vill vara med är uppriktigt sagt tämligen värdelösa.
Talar inte om ett dugg förutom att någon vill vara med, inga detaljer. Inget att gå på!!

Istället loggar man in som admin på "administrationsindex" nån gång per dag.
Längst ner på sidan finns då en lista med "inaktiverade användare".
Tittar man då exv på dagens skörd hos oss hittar man "insendincelry" och "sir2vp1415". Såna nonsens alias är typiska botar och bara att radera. Är något namn lite mer tveksamt är det bara att kolla detaljerna. I de flesta fall rena nonsens e-post adresser inlagda - Radera. Är det fortfarande tveksamt går man vidare i profilen och tittar på gjorda inställningar. Då brukar det oftast vara tidszon för Ryssland eller liknande. Case closed!
Seriösa nya användare är bara att godkänna.
Spamfritt forum och totalt sett mindre jobb för admin.
Faktiskt mindre jobb att gallra bland ansökningarna än att behöva städa upp efteråt då det kommit en massa nonsens inlägg.
Tycker då jag!
Men smaken är som baken delad........ ;)
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Amarace »

Jon-Erik, nackdelen där är ju att det bara är just Admin som kan göra det, går ju ioförsig fort :)

Men annars håller jag med helt och hållet.

Det krävs manuell aktivering för att fixa det.

Innan Forumet flyttades var det Manuell aktivering och när vi införde det då blev det en väldig skillnad.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: SPAM-problem!

Inlägg av Posse »

Det fortsätter att spammas här mest varje dag titt som tätt, och många gånger när jag klickar på Medlemmar och tittar på senast registrerade, syns besynnerliga användarnamn, namn på fjärran länder och länkar till säkerligen reklamspäckade och kanske riskabla webbplatser angivna. Medlemmar som med största sannolikhet enbart registrerat sig för att spamma och här tycks det ju numer sorgligt nog vara fritt fram.

Jag får intrycket att Jon-Eriks goda råd om motåtgärder inte följts? Och isåfall - varför?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Skriv svar