Trög kopplingspedal

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Trög kopplingspedal

Inlägg av Tilly »

Min kopplingspedal är ganska trög och gnisslar väldigt när man trycker ned den. Gnisslande koppling är ju inte helt ovanligt på 240 men på min bil börjar det kärva lite väl mycket. Kan man smörja upp detta på något sätt? Kopplingen fungerar klanderfritt i övrigt så den är det knappast något fel på utan det känns som det är pedalen eller kanske vajeröverföringen.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Gnisslar det utanför bilen så

Jag sätter en femma på att det är urtrampningslagert som börjar ge vika. Det låter skrämmande likt mitt problem för ett par år sedan.

Gnisslar det bara inuti bilen så är det nog som du säger, vajern..
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
rakskuret
Moderator
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av rakskuret »

jag tror att det kan vara vajern när jag bytte min så blev skilnaden inormt mycket lättare

och en ny vajer på volvo är inte dyrt
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Tobbe »

rakskuret skrev:jag tror att det kan vara vajern när jag bytte min så blev skilnaden inormt mycket lättare

och en ny vajer på volvo är inte dyrt
Och är man riktigt snål så kan det funka bra o smörja upp den som sitter där.

Gnisslar det även när bilen är avstängd? Då tippar jag på vajern för då rör väl sig inte urtrampningslagret?
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av janneR »

Kontollera och vid behov åtgärda pedalstället. Om problemet kvarstår, byt kopplingsvajer. Det är ju en viktig del som ställer till det om den pajar och bör bytas ibland . Om problemet fortfarande kvarstår så återstår väl att kolla innanför kopplingskåpan.
Dock låter det på din beskrivning som att felet ligger antingen i pedalställ eller vajer.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Tilly »

Det är trögt och gnisslar/gnekar oavsett om motorn är på eller av. Det är också framförallt inne i bilen det gnisslar så på era svar att döma så känns det ju som pedalstället eller vajern är problemet.

Byte av vajer kanske inte är så dumt, det har gått många mil sedan den byttes senast.

Jag får göra en inspektion av pedalstället. Antar att man ser/hör var det kärvar när man tittar efter eller finns det något speciellt man skall smörja upp?
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Rappajenzen
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Rappajenzen »

brukar väldigt ofta vara pedalstället som gnekar, smörj på alla möjliga ledande ställen så blir det tyst. trögheten är ngt annat.
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Björne »

Jag hade en trög wire i min gamle 80a . Plötsligt började kopplingen ta längre ner så jag fick spänna wiren typ en gång i veckan till slut gick det inte mer. Då visade sig att pedalstället hade säckat ihop =P

Sen på min andra 88a så bytte jag wire till en "mekonomen kopia" vilket resultera att det blev sjukt mycke trögare än originalet!? Varför? .. Tror ni det går att smörja den med?
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Enbacka »

Spruta in lite WD40 eller liknande i båda ändarna så brukar det börja gå lite lättare :p
-----------------
Jan E
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Björne »

Enbacka skrev:Spruta in lite WD40 eller liknande i båda ändarna så brukar det börja gå lite lättare :p
Ja det är ju värt ett försök i alla fall .. Komfortkänslan sjönk ju en hel del :cry:
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av janneR »

Slälv brukar jag använda symaskinsolja för att smörja vajrar, WD40 och liknande är en kortsiktig lösning och är ju mest till för att rostlösa och tillfälligt smörja.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Björne »

Jo du har allt rätt. både 5-56 och WD40 har en tendens att dusnsta. Symaskinsolja? Varför inte .. Den borde kunna krypa in bra . Har ju ett fat på jobbet. Fast då heter det vit olja .. =P
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av janneR »

Värt att prova, min kick down-vajer kärvade irriterande mycket och jag fick rådet att byta den men eftersom jag gillar att prova olika lösningar så testade jag med symaskinsolja och hitintills efter drygt ett år så funkar vajern som en dröm.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Björne »

Grymt! . Ska testa .. Måste ju dock ta ner wiren igen. men de e de nog värt. Tycker ju bara att en NY wire inte ska gå tungt?
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av janneR »

Kan bero på längden, är den nya av samma längd som original? Är höljet av samma kvalitet som original?

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Björne »

Ja höljet verkade va ganska likt original men lösningen med spännaren var ju annorlunda (fin gängad plasthylsa) Men längden reflekterade jag aldrig över. Jag ska ta fram den i helgen nu så ska jag ta en djupare titt. Har inte hat igång den sen i sep =D
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av janneR »

Kan ju vara att den antingen är för lång eller för kort och det kan medföra att vajern inte glider som den skall. Av ren nyfikenhet undrar jag också om du jämförde priser med Volvo först, det är nämligen så att Mekonomen inte är så billiga alla gånger.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Björne »

janneR skrev:Kan ju vara att den antingen är för lång eller för kort och det kan medföra att vajern inte glider som den skall. Av ren nyfikenhet undrar jag också om du jämförde priser med Volvo först, det är nämligen så att Mekonomen inte är så billiga alla gånger.

Mvh Janne
Absolut. Nej det gjorde jag inte.. Tog faktiskt för givet att Volvo skulle vara dyrare. Men det var första och sista gången jag köper nått som inte kommer från volvo ,,
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av janneR »

En del grejor kan man med fördel köpa på t.ex. Biltema men packboxar, packningar och andra tätningar köper jag på Volvo. Kylare köper jag Nissens för de som finns på Volvo och som kallas original är inte bra. Annars är det från fall till fall var jag handlar.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Trög kopplingspedal

Inlägg av Björne »

Bara det är samma eller bättre kvalitét än original tycker jag, vilket gör att biltemas grejer inte allt blir första prio,, Har en vinterbil som jag testar lite olika delar på. Och i och för sig så lever den ju än :roll:
Skriv svar