Någon som är bra på lagar? PUL specifikt...

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Någon som är bra på lagar? PUL specifikt...

Inlägg av Jon-Erik »

Vi i 164 Club of Sweden har fått ett delikat problem!
En fd medlem har hört av sig och hotar med rättsliga åtgärder...
Bakgrunden är följande:
Hösten 1998 (augusti för att vara exakt) skickade han in en annonstext om att sälja sin Volvo 164. Vi la på en gång in den i Annonsmarknaden på klubbens hemsida för att sedan även lägga in den i nästa medlemstidning (på papper) som kom ut i januari 1999.
Nu har han hittat det numret av medlemstidningen som pdf på vår hemsida och hotar med rättsliga åtgärder om vi inte raderar hans känsliga personuppgifter.
Det som är så känsligt är vad han själv skrev i annonstexten (byter ut alla korrekta uppgifter som ett exempel). Efter en lååång beskrivning av bilen - namn & tel på slutet:
Medlemsnummer + Jan Jansson (31 km SV Storstad) 000 12 34 56, 070 123 45 67.

Kan detta verkligen vara personuppgifter som inte får publiceras enligt PUL (Personuppgiftslagen)???
Och dessutom är det ju inte vi som skrivit texten utan vi återgav bara det han skickade in.
Och det är inte heller något register utan bara exakt vad som skrevs i tidningen 1999. Vi började i mitten på 2000-talet scanna gamla medlemstidningar och lägga ut på hemsidan för att även nya medlemmar skulle kunna se vad som hänt genom åren.
Nu påstår han att han aldrig varit medveten om att annonsen hamnade på Internet redan då (utan bara i papperstidningen) och att han måste lämna sitt medgivande (vilket han absolut inte tänker göra) för att vi ska få återge tidningen som pdf på hemsidan.

Någon som verkligen KAN det här och kan reda ut några frågetecken?

Tacksam för all hjälp....

/Jon-Erik, förutom 240 ägare även ordförande i 164 Club of Sweden
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
242dl84
Donator
Donator
Inlägg: 35
Blev medlem: 2 december 2011, 17:11

Re: Någon som är bra på lagar? PUL specifikt...

Inlägg av 242dl84 »

Inget svar till din fråga, mer en betraktelse. Efter en båtresa anlände min farfar till Ellis Island 19 år gammal den 1 augusti 1923 med M/S Drottningholm. Vid sin död 1976 undrar jag om han ens hade stött på begreppet dator. Så jag undrar hur förvånad han skulle bli hur mycket som går att hitta om honom idag från öppna källor som http://www.ellisisland.org och många andra öppna källor för den delen också som ex deljerat redovisar hans nuvarande (fysiska) upphållsort http://www.gravar.se.

Mycket av informationen i texten går utan problem att erhålla från öppna källor som http://www.transportstyrelsen.se, http://www.ratsit.se och http://www.birthday.se mflr.

Jag "har för mig" att datalagstiftningen "mjukades upp" år 2000 så publicering av "harmlösa" personuppgifter på nätet numera tillåts. Men, jag har inte kollat upp, och jag drar mig ex för att registreringsskyltar såvida det inte handlar om en av ägaren utställd bil på ex en träff.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Någon som är bra på lagar? PUL specifikt...

Inlägg av Posse »

Jon-Erik skrev:Vi i 164 Club of Sweden har fått ett delikat problem!
En fd medlem har hört av sig och hotar med rättsliga åtgärder...
Bakgrunden är följande:
Hösten 1998 (augusti för att vara exakt) skickade han in en annonstext om att sälja sin Volvo 164. Vi la på en gång in den i Annonsmarknaden på klubbens hemsida för att sedan även lägga in den i nästa medlemstidning (på papper) som kom ut i januari 1999.
Nu har han hittat det numret av medlemstidningen som pdf på vår hemsida och hotar med rättsliga åtgärder om vi inte raderar hans känsliga personuppgifter.
Det som är så känsligt är vad han själv skrev i annonstexten (byter ut alla korrekta uppgifter som ett exempel). Efter en lååång beskrivning av bilen - namn & tel på slutet:
Medlemsnummer + Jan Jansson (31 km SV Storstad) 000 12 34 56, 070 123 45 67.

Kan detta verkligen vara personuppgifter som inte får publiceras enligt PUL (Personuppgiftslagen)???
Och dessutom är det ju inte vi som skrivit texten utan vi återgav bara det han skickade in.
Och det är inte heller något register utan bara exakt vad som skrevs i tidningen 1999. Vi började i mitten på 2000-talet scanna gamla medlemstidningar och lägga ut på hemsidan för att även nya medlemmar skulle kunna se vad som hänt genom åren.
Nu påstår han att han aldrig varit medveten om att annonsen hamnade på Internet redan då (utan bara i papperstidningen) och att han måste lämna sitt medgivande (vilket han absolut inte tänker göra) för att vi ska få återge tidningen som pdf på hemsidan.

Någon som verkligen KAN det här och kan reda ut några frågetecken?

Tacksam för all hjälp....

/Jon-Erik, förutom 240 ägare även ordförande i 164 Club of Sweden
Kanske en fråga för http://eforum.idg.se/forum/22-juridik
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Någon som är bra på lagar? PUL specifikt...

Inlägg av Amarace »

Nu är det 10 år sedan jag jobbade lite med sånt, så det har tyvärr ersatts i minnesbanken.

Men rent generellt så brukar man ju säga att uppgifter som kan härledas till en viss person ska skyddas enligt PUL. Sen har jag för mig att för att egentligen bryta mot PUL så ska uppgifterna vara kränkande.

Men här har ju den föredetta medlemman själv skickat in texten, så frågan är väl mer vad han godkände när han skickade in det, alltså om ni informerade om att det kunde läggas ut på internet.

Annars är ju en väldigt enkel lösning på problemet att stryka hans efternamn och telefonnummer i annonsen.

Sen har jag även för mig att om det krävs inloggning för att se uppgifterna är det mycket friare angående att publicera uppgifter.

242dl84, PUL gäller inte din farfar eftersom han är avliden.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Någon som är bra på lagar? PUL specifikt...

Inlägg av Lazze S »

När jag blev påkörd 1994 fick jag kopior på alla polisens papper med uppgifter om inblandade och vittnen med personnummer mm. På senare tid har kopior jag fått från polisen om senare olyckor haft uppgifterna överstrukna med svart innan man kopierat dom.

OT
Skriv svar