keylogger virus

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Baloo
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 november 2011, 10:46
Ort: Jönköping

keylogger virus

Inlägg av Baloo »

Jag vet att det finns en del som kan om datorer. Jag har en HP laptop med windows 7. Den är väk 5 månader gammal. Jag har nu fått en keylogger virus tror jag det heter. Jag startar datorn och kommer fram till där jag ska logga in på datorn med ett lösen. Men där går det inte för det skrivs in automatiskt något annat och fort jag skriver något så fylls det på med annat skräp. Jag har testat att köra det i fel säkert läge men samma problem dyker upp. Har även försökt göra en systemåterställ i fel säkert läge men då man ska skriva in lösen så kommer samma problem.
Nu har jag inga fler ideer så kom gärna med tips eller är enda tipset att formentera om hela datorn?
Är en tjej som har skin på näsan, så akta er små pojkar..*ler*
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: keylogger virus

Inlägg av Posse »

Baloo skrev:Jag vet att det finns en del som kan om datorer. Jag har en HP laptop med windows 7. Den är väk 5 månader gammal. Jag har nu fått en keylogger virus tror jag det heter. Jag startar datorn och kommer fram till där jag ska logga in på datorn med ett lösen. Men där går det inte för det skrivs in automatiskt något annat och fort jag skriver något så fylls det på med annat skräp. Jag har testat att köra det i fel säkert läge men samma problem dyker upp. Har även försökt göra en systemåterställ i fel säkert läge men då man ska skriva in lösen så kommer samma problem.
Nu har jag inga fler ideer så kom gärna med tips eller är enda tipset att formentera om hela datorn?
För det problemet vill jag rekommendera http://eforum.idg.se/forum/25-virus-ska ... botemedel/
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Baloo
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 november 2011, 10:46
Ort: Jönköping

Re: keylogger virus

Inlägg av Baloo »

Posse skrev:
Baloo skrev:Jag vet att det finns en del som kan om datorer. Jag har en HP laptop med windows 7. Den är väk 5 månader gammal. Jag har nu fått en keylogger virus tror jag det heter. Jag startar datorn och kommer fram till där jag ska logga in på datorn med ett lösen. Men där går det inte för det skrivs in automatiskt något annat och fort jag skriver något så fylls det på med annat skräp. Jag har testat att köra det i fel säkert läge men samma problem dyker upp. Har även försökt göra en systemåterställ i fel säkert läge men då man ska skriva in lösen så kommer samma problem.
Nu har jag inga fler ideer så kom gärna med tips eller är enda tipset att formentera om hela datorn?
För det problemet vill jag rekommendera http://eforum.idg.se/forum/25-virus-ska ... botemedel/
Tack ska gå igenom det sen när barnen sover sin tupplur.
Är en tjej som har skin på näsan, så akta er små pojkar..*ler*
Baloo
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 november 2011, 10:46
Ort: Jönköping

Re: keylogger virus

Inlägg av Baloo »

Har kollat igenom men ingen som har mitt problem. Har även testat att dra fram skärmtangetbord men det fungerar inte. Fick tipset att sätta ditt ett tangetbord via usb får testa det imorgon annars vet jag inte mer vad jag kan göra.
Är en tjej som har skin på näsan, så akta er små pojkar..*ler*
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: keylogger virus

Inlägg av Volvo245GLT »

Malware/virus med keylogger-funktion brukar hålla sig väl gömda.
Ofta så lagrar de alla tangenttryckningar (lösenord, användarnamn, bankkoder etc..) i en textfil någonstans.
Filen kan sen "vittjas" av någon som har fysisk tillgång till datorn, eller så laddas allt upp till någon server.
Just keyloggers är en bra anledning till att man INTE ska logga in på något alls från en offentlig dator, eller för all del hemma hos personer som man inte litar fullt ut på.

Ditt problem låter i alla fall mer som ett hårdvarufel. Typ en spilld kopp kaffe över tangentbordet, eller bara brott på en ledare någonstans i det.
Konstigt dock om skärmtangentbordet nu inte vill vara med!?
Det kan inte vara så enkelt som att inmatningsspråket har råkat ändras till något annat än svenska? :?:

Det du kan testa annars för att utesluta saker är att skippa Windows helt och ladda hem en live-bootdisk med Linux.
Systemet körs då direkt från skivan och påverkar varken Windows eller något annat på datorns hårddisk, om man inte själv vill det.
Mint är min favorit (Debian Edition), och personligen så skulle jag vilja rekommendera alla att kasta ut skit-Windows helt. ;)
http://www.linuxmint.com/
Fungerar allt som det ska i Linux så är det naturligtvis något i Windows som buggar, annars hårdvarufel.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar