240 Turbo -82

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
markus97
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:22

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av markus97 »

Tack för alla bra städtips, får se hur det blir när jag gör nästa attack på bilen.

Liten fråga, behöver man blyersättning i bensinen till dessa bilar?
Renoverar 244 Turbo -82
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av janneR »

Du kan köra på blyfritt.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
markus97
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:22

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av markus97 »

Va bra. Och jag tror dig. Men kan jag få ett argument eller förklaring? För visst behövs ersättningen i vissa gamla bilar?
Renoverar 244 Turbo -82
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av janneR »

Volvos motorer med alu-toppar har ventilsäten i stål som klarar blyfritt. Bifogar en länk som kanske kan vara intressant.

http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
markus97
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:22

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av markus97 »

Planerar för nästa steg i renoveringen.
Har någon rekommendationer på chassigrejor och var man med fördel köper dem?
Stötdämpare av aningen tuffare modell än std.
Fjädrar kanske ca 30-40mm sänkning.
Bussningar. Ska man byta allt?
Bromsgrejor.

Inte ute efter några racegrejor utan det ska funka till vardags på sommaren. Priset har också betydelse.
Renoverar 244 Turbo -82
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ang blyersättning så är de som tidigare skrivits inte nödvändigt för dig, hade du haft en förgasare så hade de vare annorlunda då dessa slits fort om man kör utan.

Sänksatser Kg trimning, Kl racing, chassit.se har vad jag tycker vettiga satser för ca 3,200. Även dyrare med bilstien dämpare.

Samma ställen gäller nog bussningar. Bromsgrejer har i alla fall Kg,trimning till vettiga priser.

Men om man ska byta alla eller inte beror nog på skicket på grejern helt enkelt så de måste du nog avgöra själv ;)

Sen brukar jag lätta på bultarna när jag montera sänksats för å inte vrida bussingarna allt för mycke å sen dra åt dom när jag ställt bilen på hjulen igen.
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
markus97
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:22

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av markus97 »

Amazon_Sleper skrev:Ang blyersättning så är de som tidigare skrivits inte nödvändigt för dig, hade du haft en förgasare så hade de vare annorlunda då dessa slits fort om man kör utan.

Sänksatser Kg trimning, Kl racing, chassit.se har vad jag tycker vettiga satser för ca 3,200. Även dyrare med bilstien dämpare.

Samma ställen gäller nog bussningar. Bromsgrejer har i alla fall Kg,trimning till vettiga priser.

Men om man ska byta alla eller inte beror nog på skicket på grejern helt enkelt så de måste du nog avgöra själv ;)

Sen brukar jag lätta på bultarna när jag montera sänksats för å inte vrida bussingarna allt för mycke å sen dra åt dom när jag ställt bilen på hjulen igen.
Tack för bra svar! Jag tolkar det som att de satser som säljs för dryga tretusingen är nåt du rekommenderar? Gillar priset men känner mig tveksam, känns för billigt liksom. Ser förstås att det finns bilstein dyrare som du skriver men om de billiga gör jobbet på en originalbil är jag mer än nöjd.

Vilka bultar är det du lossar på vid sänkning? Tror jag förstår tanken men vilka gäller det specifikt?
Renoverar 244 Turbo -82
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av Amazon_Sleper »

Tro nog de är fullt tillräcklig kvalite på grejerna i de billigare kittet. Tror billstein kitet är overkill på en bil som din, då du mera verkar restaurera å antar vill ha en lite lägre bil med trevligare vägegenskaper än standard å inte har som mål å smiska skiten ur den ;)

Kör liknande sänkfjädrar med nå sachs gasdämpar alltså inge värstingar å 245an min ligger jäkligt bra på vägen betydligt bättre än många nyare sportigare bilar ;)

Brukar lossa dom till bärarmarna fram å så lika så främre på undre länkarmen bak (dom som sitter i bilen) å så tvärstaget. Tvärstaget bör man väl egentligen korta med då bakaxel skjuts i sidled när man sänker.

Bästa är väl om man ids lossa på alla bultar något varv som går till någon gummibussning.

Vet väl inte om de direkt gör någon skillnad men känns som de stressar onödigt mycke på bussningarna om man inte gör de. tycker de borde minska riskten för att döda dom i förtid :)
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
markus97
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:22

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av markus97 »

Tack för alla bra svar!

Tyvärr har inget hänt överhuvudtaget sen sist. Men.
Har stött på problem. Får snart 600m2 mindre förvaringsutrymmen vilket kommer sätta sina spår. Blir tvungen att prioritera snart vilket jag ej behövt förut. Ja förutom med pengarna då förstås men platsen har funnits.

Vissa dagar överväger jag sälja denna bilen, andra dagar ta kostnaden med ett hyrgarage till den.
Håller samtidigt på att bygga en banbil också som är på sluttampen så där ligger fokus just nu, 240n bara står så...
Ja skulle nån va intresserad av att köpa så kan det kanske bli aktuellt. Men det skulle svida som tusan.
Renoverar 244 Turbo -82
markus97
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:22

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av markus97 »

Har inte med min bil att göra men vill gärna dela dessa bilder. En lokal kändis som åtminstone i min by var före sin tid, faktiskt utan konkurrens. Denna bilen var overkligt frän på 80-talet med pentafälgar, usa blinkers, stripade baklampor, diffbroms, grp a turbo, ställbart laddtryck inifrån cdspelare med bra tryck mm. Kolla även in lampplåtarna! :) Detta ska jämföras med den typiska dåtida ungdomsbilen med B20 försedd med K-kam.
Enligt Transportstyrelsen finns den kvar, ej bes sen -96. Vore kul att veta status på den. Kanske är det bara ett nummer kvar.

Bild

Bild

Bild
Renoverar 244 Turbo -82
anton
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2012, 22:30

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av anton »

Ring kjell-ove axelsson i Hedemora och fråga hur det går med bilen.
markus97
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:22

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av markus97 »

Känns som det är dags att återuppta renoveringen av denna bilen. Hoppas kunna frigöra lite garagetid runt jul så jag måste köpa hem delar tills dess.
Om jag kunde få ta en genväg här och få lite tips var man handlar bäst vore det grymt.
Fick ju tips om sänknings/stötdämparkit men när jag nu letar hittar jag inga kit utan endast dämpare styckvis och fjädersats bredvid. Är det bara så det säljs numera?

Vidare ska bromsar bytas, åtminstone skivor och belägg och handbroms i första läget men inte omöjligt att ok måste bytas också.
Tycker det verkar vara bra priser på det mesta på denna sida www.bildelaronline24.com och när jag slår in mitt reg nr BYF323 så erbjuds både ate och girling. Hur vet man vad man ska ha? Är det ventilerat fram och solid bak?
Sidan har många fabrikat på skivor, något som rekommenderas?

De har även sachs monroe mfl stötdämpare. Kanske något?

Jag skulle kunna bara klicka hem allt jag tror jag behöver men då jag inte har volvokunskap känner jag mig lite försiktig och vill inte trilla i fallgropar i onödan. Typ, saker som inte passar till turbo osv men som ändå kommer upp vid regnr sök.
Kanske är jag försiktig i onödan..?
Renoverar 244 Turbo -82
markus97
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:22

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av markus97 »

Bild på hjulupphängning med mycket nya saker. Benen blästrade och målade, 40mm sänkfjäder, gasdämpare, utbytesok och nya skivor, nya länkarmar, spindelled, inre och yttre styrled.
Bild
Renoverar 244 Turbo -82
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av Indalsman »

markus97 skrev:Bild på hjulupphängning med mycket nya saker. Benen blästrade och målade, 40mm sänkfjäder, gasdämpare, utbytesok och nya skivor, nya länkarmar, spindelled, inre och yttre styrled.
Bild
Volvo porr :)
//Per-Arne
markus97
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:22

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av markus97 »

Nu är bilen besiktigad!
Den saknar några lister och emblem. Någon som har och vill skicka ett volvoemblem för bakluckan till mig mot rimlig ersättning?
Dekal-Ulf har väl färdigskuren dubbelhäftande tejp nuförtiden för att återmontera dessa som jag minns det.

Sedan är motorkuddarna dåliga. Kollade på cvi och turbon har tydligen en speciell högerkudde som var typ fem ggr så dyr och dessutom inte lagerförd. Någon som vet skillnaden på denna kudde mot en vanlig? De kanske är kompatibla med varandra?

Tycker det passar med ett par bilder.
Bild

Bild
Renoverar 244 Turbo -82
244-462
Inlägg: 50
Blev medlem: 21 november 2011, 10:16

Re: 240 Turbo -82

Inlägg av 244-462 »

Väldigt fin :)
Skriv svar