Forumet upphör inte längre

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Forumet upphör inte längre

Inlägg av Danne Engberg »

Den 21 Feb 2013 löper domänen svenska200klubben ut. Då varken jag eller den tekniskt ansvarige har tiden att sköta detta på någon nivå alls nu så kommer forumet dö ut helt och hållet om ingen tar över det.

// Danne
Bild
Anders L
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 november 2011, 10:07
Ort: Strömstad

Re: Forumet upphör

Inlägg av Anders L »

Riktigt tråkigt :( Förstår dock fullt ut att tiden inte räcker till nu när du har startat firma. Hoppas någon annan kan tänka sig att ta över driften av forumet.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Forumet upphör

Inlägg av Volvo245GLT »

Tråkigt om det skulle bli så!
Vilka kostnader kan man förvänta sig vid ett övertagande för domän och host? Tiden handlar väl mest om det löpande underhållet och driftandet av forumet, får jag förmoda.
Jag ska kolla runt lite och fundera..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
administrator

Re: Forumet upphör

Inlägg av administrator »

Är någon intresserad av att ta över forum och domän, så kan jag skicka dvd skiva med databasen och forumfilerna till den personen som vill ta över, sen får den personen själv fixa host och domän.
Mvh. Mattias
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Forumet upphör

Inlägg av schassen »

Jag kan ju inget om det tekniska med att driva ett forum. Men tycker att det är en för bra kunskaps bank för att det ska dö.
Betalar gärna till den som har kunskaper för att ta över.
Mvh Hans
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Forumet upphör

Inlägg av 240_kalle »

Kan också tänka mig bidra för att få ha ett forum med likasinade bilkuniga.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
LuvaN
Inlägg: 154
Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
Ort: Boden

Re: Forumet upphör

Inlägg av LuvaN »

Kan också bidra, bara forumet får leva!
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Forumet upphör

Inlägg av DandanRacing »

Hur mycket internet lina (bandbredd kanske det heter?) kräver forumet?

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Petrolhead
Inlägg: 60
Blev medlem: 23 november 2011, 13:57
Ort: Svanå

Re: Forumet upphör

Inlägg av Petrolhead »

Jag bidrar ochså om forumet blir kvar!
DONT LIKE MY DRIVING? EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.nu
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Forumet upphör

Inlägg av PH_ »

Jag är också med, men saknar tekniska kunskaper.
antote
Donator
Donator
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 november 2011, 04:49
Ort: Skåne

Re: Forumet upphör

Inlägg av antote »

Säger detsamma! Bidrag petar jag gärna in, men tekniken får någon annan sköta :)
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Forumet upphör

Inlägg av PH_ »

Det är ganska kort varsel för att organisera och få till en gemensam fortsättning. Finns det någon möjlighet att dra igång en insamling för de kostnader som förfaller för att driva vidare forumet med nuvarande domän och på nuvarande server 1 år till? Och sedan när forumet är "räddat" stegvis lägga över driften på annat håll?

Jag kan tänka mig att sätta mig in i hur underållet och driften skall skötas men känner inte att drygt en månad är tid nog för mig att anförskaffa nödvändiga kunskaper.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Forumet upphör

Inlägg av Posse »

Att kunna utnyttja det här forumet har betytt oerhört mycket för mig, jag anslöt mig ursprungligen 22 januari 2007, jag är föstås mycket angelägen om att det ska finnas kvar, och visst - jag skulle också kunna tänka mig att bidraga ekonomiskt, t.ex. typ med ett par hundra per år...

Men om forumet sedan bara skulle få användas - och kanske överhuvudtaget kunna läsas - av betalande medlemmar, befarar jag att minst 90% av de redan nu relativt få medlemmarna skulle försvinna. Kvar sedan kanske endast skulle bli endast ett 50-tal medlemmar... om ens det.

Jag tycker idealet vore att forumet blev "självförsörjande" genom reklam- och sponsorintäkter. Naturligvis helst av forumskötaren godkänd reklam och som direkt anknyter till våra bilar, alltså firmor som säljer passande delar, verktyg etc.

Om det här forumet (som merparten andra forum) fortsätter vara öppet att läsa, gratis och lätt att bli medlem bli, är jag övertygad att det är det absolut bästa för att skapa ett flitigt besökt och använt forum som vi alla kan få maximal nytta och glädje av!

Och med en tryggad "självförsörjning" kanske forumet kunde förbättras såtillvida att det finge eget serverutrymme för bilder. Rätt ofta råkar jag på trådar där alla de säkerligen mycket informativa illustrationerna som ursprungligen funnits försvunnit, vilket känns oerhört sorgligt.
Men så behöver det ju inte alls vara. Ett diskussionsforum kan ju med tiden bilda en fantastisk kunskapsbank om det tillåts att kontinuerligt växa till sig med nya trådar och inlägg med bevarade BILDER!

För att få en tillväxt av forumet anser jag det också angeläget att funktionerna för bevakningsmeddelanden och PM kunde komma igång igen.

Självklart behövs en eller helst flera engagerade personer som behärskar att sköta det rent tekniska så att alla på ett forum normala funktioner hålls igång, plus ansvarar för att forumet mycket ofta säkerhetskopieras.

Annat som måste göras är ju förstås att moderera forumet, dvs se till att en god, trivsam ordning och stämning upprätthålls. Till sådana sysslor krävs väl inga större tekniska kunskaper, men gott omdöme, påpasslighet och opartiskhet.
Moderatorernas jobb bör väl kunna underlättas betydligt om ALLA användare hjälps åt för hålla ordning, samt om det behövs uppmärksammar moderatorerna om att ingripande vore önskvärt.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Forumet upphör

Inlägg av JimmyW »

Håller med "posse" Det är ett väldigt trevligt forum

Jag kontaktade Danne för ett par dagar sedan. Jag fick ett nummer, men där har ingen svarat än

Jag har nämligen servrar stående med bandbredd som räcker och blir över. Jag tar mer än gärna över alltihop, För att säkerställa att forumet förblir uppe, Driftskostnaden som är till servrarna har jag endå.

Jag behöver bara databasen och domänen, Så är flytten gjord på ett par röda.

Edit. Hårddiskutrymme är så pass billigt så ett par 100 Gb kan avvaras om det krävs till bilder osv.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Forumet upphör

Inlägg av PH_ »

Strålande initiativ JimmyW!

Då du har servrar stående så antar jag att du har den rent tekniska kunskapen att få rull på det efter flytten också?

Jag sponsrar också gärna ett par hundra årligen för att det skall finnas ett öppet, gratis forum, för 200serien. Egentligen undrar jag varför folk, men inte minst jag själv, varit mer angelägen att skjuta till pengar, tid, engangemang.

Om man spånar idéer för fortsättning/nystart av forumet så är det några punkter jag tycker är viktiga:
- Ett fortsatt öppet, gratis forum.
- En sluten avdelning för de som sponsrar driften att diskutera just drift och utveckling
- Ett säkerställande att forumet faktikst lever vidare.

En fråga som är helt orelaterad till driften av forumet egentligen: Finns det fortfarande klubbgrejer från forna klubbshoppen?
Uffe
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 november 2011, 11:54
Ort: Malung

Re: Forumet upphör

Inlägg av Uffe »

Volvo245GLT skrev:Tråkigt om det skulle bli så!
Vilka kostnader kan man förvänta sig vid ett övertagande för domän och host? Tiden handlar väl mest om det löpande underhållet och driftandet av forumet, får jag förmoda.
Jag ska kolla runt lite och fundera..
Tråkigt om forumet skulle upphöra... :shock:

Har varit i kontakt med ett webhotell och fick prisuppgift på DNS-tjänst, hostning och daglig backup.
Som exempel skulle årskostnaden för drift av forumet där landa på kr 1975 inkl moms.

Jag är också med och bidrar om forumet blir kvar på något sätt!

//Ulf
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Forumet upphör

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag är beredd att slanta upp ur egen ficka om det skulle vara så. Kan inget om att drifta forum, men finns ju forum för forumsfrågor också så slutar väl med att man blir expert på PHP och allt vad det heter på kuppen. ;)

Som jag fattar det så behöver man först och främst en värd för forumsprogramvaran och databasen, t.ex. Binero för 69 kr/månad. Sen 99 kr/år för domänen.
Jag har inte kollat upp övriga, men verkar ju vara runt de summorna som det handlar om - om vi inte kan köra på JimmyW's servrar vilket vore toppen för att hålla nere kostnaderna! :)

Vad gäller att sätta upp forumet så verkar det ju finns lite info här: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=8118
Inga större konsigheter som det verkar.. Och få fart på databasen borde väl inte heller vara en omöjlig uppgift.

Det som behövs sen är ett antal moderatorer som hjälps åt och tar regelbunden backup så att vi inte sitter i skiten igen och utan backup, precis som vi uppenbarligen gjorde när forumet rasade sist.
I det långa loppet så bör vi nog se till att få sponsorer (Biltema? Meca? VParts? etc..) för forumet, och kanske en medlemsavgift med vissa förmåner etc..

Prio 1 nu är i alla fall att få till en hållbar lösning så att forumet blir kvar!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Forumet upphör

Inlägg av JimmyW »

Jag har redan startat up en Ubuntu Server med senaste versionen av Webservern Apache med php5 och en MySQL server för databasen

Och phpBB 3.0.11 Vilket är den senaste

Så jag behöver endast databasen och en "Auth Code" för domännamnet. Så är vi igång.

Så om bara den som har hand om det hela idag tycker att detta låter lämpligt så är det bara att köra.

Vid tveksamheter kan jag nås på
Mail: jimmy@wilhelmsson.it
Mobil: 070-2312387
peje
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2012, 20:23

Re: Forumet upphör

Inlägg av peje »

Tjoho, kul att forumet kan fortsätta. Verkar ju bli en riktigt bra lösning, tack JimmyW!
Är själv ingen stor postare men tittar in här ofta sedan ett halvår tillbaka då jag blev med volvo 244, är fortfarande nykär!
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Forumet upphör

Inlägg av schassen »

Vill framföra mitt tack till Jimmy som då tydligen tar över forumsdriften.
Berätta för oss som vill sponsa detta vad vi gör och hur.
Mvh Hans
Skriv svar