Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/10/26 nya bilder

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/04/09 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ja hoppas ju de å hoppas man hittar åt all rost så de inte slår upp om ett halvår efter man har lacka bara :roll: Håller på å överlägga med mig själv om de är helt plåtren som gäller eller hur fanken jag ska göra, är ju ett gris göra om de ska bli bra.
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/04/09 nya bild

Inlägg av volvo244glt »

Hade jag vart lika duktig som du på att bocka till plåtar och svetsa hade min bil redan varit klar :D

Riktigt kul med 70 tals 240 !

Vad blir det för lack sen?
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/04/09 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

Haha ja man gör ju så gott en kan, har alltid tyckt de är sjukt roligt å svetsa å hålla på med bilplåt gäller att man har tålamod å ju mer man håller på ju fortare går de, höll på med innerskärm mot reservhjulsbalja igår å då höll jag på å tröttna så att jag lura på å byta allt :lol:
Men tid tar de hade gått fortare om all plåt fanns å köpa ny å sen tar de ju lika stor tid å laga en balja som å byta hela men kostar ju väsentligt mycke mindre å laga sen är de ju roligt å se om man får till de.

Blir original kulörer 118 Light green ;) Har länge vilja haft en 70talare i den färgen å är ju dessutom original så blir ju perfekt :) Var ett kort tag inne på å lacka den blank svart men kommer ångra mig varje gång jag ser en tidig 240 i Light Green.
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/04/09 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ja då var de dax igen inge jätte fram steg men de tar sig rutramen är klar. På börjat bakskärmar å reservhjulsbaljorna. Å i helgen får jag hjälp å sjustera dörrarna innan jag plockar bort dom :wink:

Men får väl fylla på med lite bilder.

Bild
Har kitta å måla på insidan av rutramen även grunda utsidan å kitta skarvarna där.

Bild
Passa även på å måla på där fronten ska sitta

Bild
Även baksidan av fronten då de blir jävligt å komma åt sen då den är monterad.

Nu glömde jag ta kort på innan jag börja kapa ur men ni ser ju hur pass omfattningen är.

Bild
Börja kapa ur på denna sida hade dom smeta igen hålen vid förra lackeringen med spackel :evil: Sen varför dom har sabboterat bagaget med den äckliga mörka grönfärgen är för mig en gåta.

Bild
Fick göra en liten passbit till baljan

Bild
Passbiten där å så även nya nederdelen av innerskärmen å blästra bort rosten som var innanför. Jäkla bökig plåt å få till är ju böjd åt alla håll.

Bild
På med Ca-primer å svetsprimer.

Bild
Å lika på motsvarande plåtar.

Bild
Å här svor jag något blev trött å less å gick å tog en kopp kaffe :lol: Lagom spalt å svetsa utan de slår sig. Å har inge försvar blev helt enkelt skit med inpassningen.

Bild
Men de fick ju gå på något vis har nog alldrig hållt på så längen med å svetsa något bygga lite lite åt gången å såg ut som fan efter man svetsa men slog sig ytterst lite. men var till å knacka ut svetsen å kyla om vart.

Bild
Grov slipat men sen passera klocka 22.00 å sambon ringde å undra om jag skulle ha eftersändning av posten eller komma in ikväll :roll:

Har även gått å kikat på instrumentbrädan å tyckte den såg så jävla tråkig ut så var tvungen å pyssla om den lite med :wink:

Bild
Tadaa. Hade ju ändå en skvätt färg över från jag måla på rutramen å fronten :P

Bild
Tycker de blev jäkla stiligt med kontrasten till luftintagen ska bli roligt å se hur pass de ter sig när man montera i brädan

Men de var allt för denna gång. ska fortsätta svetsningen endera i morgon EM eller på söndag beroende vad som hinns :wink:
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/04/19 nya bild

Inlägg av Djo »

Ser bra ut det här :)

grön instrumentbräda ja kanske kan funka :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/04/19 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

NU har de gott lite trögt på denna ett tag :( Fick en motivations dipp automaten sade upp sig i sambons bil osv osv

Men ikväll tänkte jag för å höja motivationen pröva starta upp han mest bara för å se om den går över huvudtaget, sagt å gjort hämta stora batteriet hade förberett mig på att hålla på å lufta å blåsa rent ledningar hela kvällen men kolla så starten drog runt å de funka.

Kolla att glödningsreläet slog av å från tänkte jag pröva starta bara för att 2varv på starten sen hade Hjalmar väckts ur sin dvala :D

Så ikväll blir de nog en sen kväll ska ut å montera förar stolen å så så jag kan köra in å ut ur garaget så de kommer underlätta minst sagt :D
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/04/19 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

Oj har som glömt bort å uppdatera ser jag :oops: Ja bilen är inte klar än tyvär :(

Blev till å slipa ner den till största delen plåtren innan lack då äcklefärgen dom lagt på verkar vara nå riktigt skit färg som inte verkar vara riktigt genom härdad å dessutom lagt tjockt utvändigt i dörrgångar osv så funkar de om man drar på epoxin först men utvändigt törs jag inte chansa.

Men ska ta å fota lite i morgon kväll å se om ni kan få en lägesrapport
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/04/19 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ja har hunnit lite längre i alla fall men har en tendens å komma saker i mellan mig å arbetet på bilen för jämnan :( Är de inte att nuvarande bruks bil behöver underhåll eller rycka ut å bärga morbrödrar till skogs så kan man ge sig fan på de regna vilket är lite jobbilg då garaget jag har för tillfället inte tillåter mig att stå under tak för alla moment :lol:

Sen att man jobba styvt en heltid varje vecka på em gör ju att man inte hinner de man vill riktigt på veckan.

Men men bättre sent än alldrig tycker ju inte jag hunnit så mycke på bilen men ser ju på korten de har hänt en del. Men nog med text å mera bilder åt folket.

Tar vid där bilderna sluta sist.

Bild
Ja reservhjulsbaljan klar.

Bild
Gjort vid den lilla rosthålet som var på förarsidan med.

Bild
Bytte även en bit av insidan av reservhjulsbaljan där.

Bild
Sen rosten i trösklarna de lilla hål rosten som är där lika på andra sidan men har glömt å fota de.

Bild
Men knöla till en lite plåt så de vart tätt å fint

Bild
Kollar passformen med ser ju inte så tokigt ut :wink:

Å med de var all svetsning avklarad (BE)

Å dags å börja med slipningen å spacklingen av Hjalmar.

Bild
Ja där står han med sin äckliga gröna färg (som visade sig nästan omöjlig å slipa då den inte verkar vara riktigt härdad/skit kvalitet)

Bild
Så bara å slipa bort skiten å blästrat alla små stenskott som bleve något större sedan dom blåst sprutspackel över dom utan å slipa rent/blästra (N)

Bild
Ca primer å lite spackelå betydligt rakare än innan.

Bild
Här om man kikar på fraskärmen ser man ju att de är lite spacklar i nederkanten.

Bild
Några drag med långrakan var de bara å fortsätta spacklandet å arbetet med långrakan å efter de såg de ut såhär.

Bild
Taket vet i helvete vad dom gjort med med inte nog med färgen som efter jag hade lagt ner en halvdag för å slipa bort färgen på halva så tröttna jag blev thinner å spackelspade å en kvart senare var andra halvan rent, men såg ju ut som dom hade använt de som dansbana tack å lov för långrakan än en gång :wink:

Bild
Kittat om karossskarvarna nu ikväll.

Bild
Även inne i bagaget.

Bild
Som den såg ut ikväll när jag gav upp är å matta ner dörgångar nu på förarsidan sen lägger jag Ca primer vått i vått med slipgrund å går över alla släta ytor med långrakan å 240 sedan 320 papper sen får vi se hu mycke grund som är kvar om de blir ett lager slipgrund till å slipa med finare eller om de går föra direkt på den ska då bli rakt :wink:

Allt för denna gång hoppas på å kunna grunda nu i vecka/helgen.
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Djo »

Ser bra ut :D

Spacklar du ovanpå ca primern ?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

Japp spacklar uppe på CA primern sedan CA å slipgrund vått i vått igen ;) Gör så överallt där de har varit rost på bilen på huven osv så slarvar jag lite å spaccklar å grundar med Ca efter.

Ps bilen är numera grön men inte hunnit tagit nå kort på de :D
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Djo »

Okej ja då vet jag får se hur man gör. :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

Är det som är de fina med epoxi primer den funkar å spackla på å den blir 100% fukt å luft tät så ska mycke till att rosten fortsätter krypa ;) om man lägger den både under å uppe på spacklet.

Å ganska dryg är den med måste jag säga.
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Götesson »

Kul o se vilken skillnad de blir före o efter på dina bilder. Kan jag bara få in min i garaget så ska min 245 få en hellack också :)
Väntar på bilder med nya lacken !!!! :)
// Benjamin Filip Götesson
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Tilly »

Kul projekt. Den 240:n kändes ganska dödsdömd om man tittar på de första bilderna i tråden men så blir det ju inte. Detta ser ju riktigt seriöst ut.

Har du fyra stycken plåtfälgar med trekantshål? I så fall vore det ju superfräckt att blästra och lackera dem så de blir snygga.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Djo »

Amazon_Sleper skrev:Är det som är de fina med epoxi primer den funkar å spackla på å den blir 100% fukt å luft tät så ska mycke till att rosten fortsätter krypa ;) om man lägger den både under å uppe på spacklet.

Å ganska dryg är den med måste jag säga.
Okej ja jag renoverar en pv så har använt denna färg till att måla på ställen så som i balkar och i trängre utrymmen och den räcker rätt länge :D

Undrar dock om även så kallad glassfiber spackel går att applicera ovanpå denna epoxi primer?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

Tilly
Detta är de finaste utgångs projekt jag haft faktiskt lite hål rost desto mera ytrost dock. Japp sitter sånna fälgar runt om på den just nu. Har fatta som dom är minst vanlig av plåtisarna? Dock tycker jag dom är förskräckligt fula ;)

Så lär nog bli nå andra fälgar framöver. Sen är den inte tänkt som någon utställnings bil eller så utan en bra bruks bil men gillar inte när de är rost å skit å känns som jag vill den ska ha en ärlig chans å klara sig så lika bra å gör i ordningen den rejält innan den börja brukas ;)

Djo
HUr den funkar med glasfiber vet jag inte då jag alldrig använt den typen av spackel? Men kan inte tro de skulle vara några bekymmer är väl också polyester bas va? Å finns nog inte nå som löser upp Epoxin när den väl har härdat ;)

Bilder på bilen kommer inom kort var med om en lite otäck grej på jobbet i veckan så har vila upp rygg å nacke nu tills dess jag har vöre till sjukhuset.

Å ska även matta ner fram å minst ena bakskärmen då lacken blev ett fiasko där har inte pröva lacken förut å inte hållt i en spruta på 5år så är lite ringrostig men tur de finns våtslip å rubbing ;)
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Tilly »

Trekantsfälgarna är definitivt inte de snyggaste men de är rätt roliga då ingen någonsin riktigt kunnat belägga vilka modeller det var som fick dem och varför. Så släng dem för allt i världen inte!

Det är faktiskt nästan roligare med bilar som fixas för att verkligen användas. För det är faktiskt roligare att stöta på gamla fina bilar på vägen än att se dem uppställda för uppvisning (även om det också givetvis är kul). Hoppas det ordnar sig med ryggen och nacken!
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Götesson »

Dem trekantiga fälgarna borde väl se bra ut med lite ny lack och kanske en kromad list i ytterkant med fälgbanan :)
// Benjamin Filip Götesson
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ja nog tro jag de ordna sig med rygg å nacke men kör dess utom lastbil så vill mest ta de lungt tills de är kollat riktigt ;)

Nej kommer inte å kastas några fälgar här inte men tycker 185/70 14 är för hög profil blir så slö styrrespons å vingliga å köra ;) Sen tycker jag inte om så små fälgar gärna plåt men isf 16- 17" stora ;)

Men däck å fälgar är minsta problemet just nu är allt annat först :lol:
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Paul.martinsson
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2013, 13:28
Ort: Östersund

Re: Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/07/14 nya bild

Inlägg av Paul.martinsson »

Hej!

Jag tycker som skrivet att det är jätte roligt att denna bil får leva vidare.

kul att se dina bilder på resultat.
vill ju se hur färgen blev på bilen oxå :D

Keep it the good work up!

MVH
Skriv svar