Volvo 245 Turbo 1985. Nybesiktad 26/5 u.a

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Volvo 245 Turbo 1985. Nybesiktad 26/5 u.a

Inlägg av lillBoije »

Hej!

Har köpt en 245 turbo av en här på forumet. Tanken är inte att göra den i mint condition utan ett bra bruksskick.
Det är en -85 som är så gott som orginal, det sitter IC på bilen men den är inte "inkopplad". Bilen har gått ca 32 000 mil.
Någongång mellan 2005-2010 är den rostlagad under, då i princip allt byttes. Ska fixa den rost jag ser, vilket inte är så jätte mycket, mest ytrost och lite grövre men inget som gått igenom och sådär, vad jag sett hittils iaf. Dörrarna är iofs kassa, så dom ska bytas :).

Bild
Den har stått under ett träd på en parkering i ungefär nio månader, där av den fina färgen.

BildBild


Bild

Bild


Bild
Lagning av rost.

Bild

Bild


Ja lite bilder i alla fall, det kanske finns någon som tycker det är kul att kika lite.

Vänligen
Johan
Senast redigerad av lillBoije den 26 maj 2013, 18:32, redigerad totalt 6 gång.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av DandanRacing »

Mycket trevligt objekt, kommer följas :)

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av Tilly »

Klart man tycker det är kul att kika lite!

Det är ju ett skapligt objekt, ser ju inte speciellt rostig ut på bilderna. Bra bruksskick är faktiskt intressant när det gäller en turbo för det finns knappt några som är i det stadiet. Antingen brukar det vara tokfina objekt eller slutkörda häckar som fortfarande är vid liv men det är sällan man ser någon som är "helt okej".

Ett tips är ju att se till att smörja in skinnet med något mjukgörande. Skinnet ser egentligen mycket bra ut men det finns ju alltid risk att det torrspricker och det är ju synd då de på bilderna ser hela ut.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av lillBoije »

Tilly skrev:Klart man tycker det är kul att kika lite!

Det är ju ett skapligt objekt, ser ju inte speciellt rostig ut på bilderna. Bra bruksskick är faktiskt intressant när det gäller en turbo för det finns knappt några som är i det stadiet. Antingen brukar det vara tokfina objekt eller slutkörda häckar som fortfarande är vid liv men det är sällan man ser någon som är "helt okej".

Ett tips är ju att se till att smörja in skinnet med något mjukgörande. Skinnet ser egentligen mycket bra ut men det finns ju alltid risk att det torrspricker och det är ju synd då de på bilderna ser hela ut.

Jo precis det är väl så, hörde mej för på ganska många annonser innan men oftast var det nåt konstigt krimskrams gjort med dom.

Japp jag kikade på en sida som höll på med skinn, dom hade något kit där man kunde lägga på något slags pigment och lite så.
244 turbo
Inlägg: 206
Blev medlem: 26 november 2011, 09:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av 244 turbo »

Nice :)
Jag älskar vita 245 turbos
det är något specielt med dom :D
kul att den kom till en som inte förstör den eller säljer den i delar.

är det äkta lack som den bättrings målas med eller e det spray?
ska bli kul att följa tråden :) :)
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av lillBoije »

244 turbo: Kul att du tycker det :)!
Det är inte "riktig" lack utan spray och sen en 2 komponents klarlack och sen nån annan spray som gör att det lixom flyter ihop bättre men den gamla färgen. Blev grymt nöjd med resultatet, man ser knappt att det är lackat i två omgångar :).
Både klarlacken och lacken som man sprayar på klarlacken är från Hagmans.

/ Johan
Senast redigerad av lillBoije den 3 december 2012, 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av lillBoije »

Han som rostlagade hade lagt dämpmattor under orginal mattinredningen, dom dämpmattorna rann det om när jag slängde ut dom. Så det blev att slipa innergolvet och pensla på rostskyddsfärg :)!





Bild


/ Johan
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av Djo »

Ser bra ut :D
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Ludde240
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 november 2011, 13:11

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av Ludde240 »

Riktigt kul projekt! Ser bra ut!
cl3mens
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 november 2011, 01:37

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av cl3mens »

Sååå skönt att se att du tar hand om pärlan. :D

Har du testgasat något mer över ~2000 rpm för att se om den stannar förresten?
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av lillBoije »

cl3mens skrev:Sååå skönt att se att du tar hand om pärlan. :D

Har du testgasat något mer över ~2000 rpm för att se om den stannar förresten?
Klart :), nämen kul å hålla på lite på ögon nivå, så jag klarar av det :D. Nej inte direkt, inte så man byggt på något laddtryck, får se framöver när den blivit mer ihopsatt och när kg skaffat vinterhjul :).

Glöm inte dörrsidorna ;) haha.

/ Johan
marcusg
Inlägg: 70
Blev medlem: 8 oktober 2012, 09:09
Ort: Hässleholm

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av marcusg »

Verkligen kul att du tänker använda den på riktigt :) nere i Skåne där jag håller hus är det verkligen ingen vanlig syn...
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av 240_kalle »

lillBoije skrev:Han som rostlagade hade lagt dämpmattor under orginal mattinredningen, dom dämpmattorna rann det om när jag slängde ut dom. Så det blev att slipa innergolvet och pensla på rostskyddsfärg :)!





/ Johan

det sitter ju dämpmattor orginal.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av lillBoije »

marcusg skrev:Verkligen kul att du tänker använda den på riktigt :) nere i Skåne där jag håller hus är det verkligen ingen vanlig syn...
Hehe nä det är det inte här heller, tyvärr :(.
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av lillBoije »

Här kommer lite från i helgen, spraklådorna var inte rostiga, men lacken som någon innan mej hade lagt på hade dom inte vart så noga med, så den lossnade nästan när man tittade på den så jag slipade ner lite och lackade om.

Bild

Bild


Började montera inredning osv efter ha slngt in inrednings mattorna i tvättmaskinen, baksätet tvättade jag först och provade sedan att lägga på lite såndär lädervård. :)!

Bild


/ Johan
cl3mens
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 november 2011, 01:37

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av cl3mens »

Nä, jag ska inte bli lackerare när jag blir stor... :D Men det slog kombon hälften grund, hälften vit som jag köpte den med måste jag våga påstå!

Nåjo. Jag kom aldrig iväg på resan, så jag har all tid i världen att plocka ut dörrsidor åt dig. :) Och se efter i källaren efter skoj prylar så klart, som vi snackade om.
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av lillBoije »

cl3mens skrev:Nä, jag ska inte bli lackerare när jag blir stor... :D Men det slog kombon hälften grund, hälften vit som jag köpte den med måste jag våga påstå!

Nåjo. Jag kom aldrig iväg på resan, så jag har all tid i världen att plocka ut dörrsidor åt dig. :) Och se efter i källaren efter skoj prylar så klart, som vi snackade om.
Hehe jasså var det du som gjort det, jag trodde det var han som lagat bilen under som lackat det :)! Okej det var ju trist det iofs, ni får hitta på något under julen iställt :)!
Japp precis jag kan slänga iväg ett mess imorgon på dagen så får vi se om du kommit någon vart med det!

/ Johan
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av lillBoije »

Det har vart lite segt med detta men här kommer lite uppdatering :).

Bild
Började ta bort toningen som inte såg så skojig ut.

Bild
Spacklet hade spruckit så slipade och spacklade lite mer och la på färg sen..

Bild

Bild
Startmotorn kunde hänga kvar ibland när man starta, det var kablarna som låg och jordade varandra.

/ Johan
cl3mens
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 november 2011, 01:37

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av cl3mens »

Sjyst med bilder, som alltid. :) Hoppas att dörrarna i Uppsala var sjysta!
lillBoije
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39

Re: Volvo 245 Turbo 1985.

Inlägg av lillBoije »

Köpte "nya" dörrar som jag trodde var rätt vit färg men der var det inte, så jag fick hjälp att lacka om dom till rätt kulör :).

Bild

Bild

/ Johan
Skriv svar