Tankar kring "konvertering" B230F -90
Postat: 12 november 2012, 12:07
Hej,
Eftersom jag står i begrepp att eventuellt bruka pärlan till att pendla, blev jag nyfiken på om det fanns några pengar att spara i att nyttja E85 för att spara mig själv pengar.
Jag gjorde då en snabb överslagsräkning på buy-back tiden.
Kalkyl E85
Bensinpris 2012-11-12: 14,33 (Tanka Rallarvägen)
E85 Pris 2012-11-12: 10,58 (Tanka Rallarvägen)
Skillnad pris/L = 3,75
Antagen förbrukning bensin 1L/10km
Antagen förbrukning E85 1x1,3 = 1,3L /10km (30% högre)
10,58x1,3= 13,754
BF95 14,33 - 13,75 = 0,58
Besparing/mil minst 0,58kr
Eftersom vi sedan bör anpassa maskin för denna spritkonsumtion.
In med ett Flexitune II, som verkar OK.
Hyvla toppen för kompressionsökning. (gratismaterial)
Kallare stift (gratismaterial)
Kortare kamrem
Sotningssats
Byte av bränslefilter.
Då får jag fram följande:
Kostnader konvertering:
Flexitune II 718kr+frakt = 800kr
Bränslefilter = 300kr
Sotningssats (högre komp topp) = 400kr
Kortare kamrem = 200kr
= 1700kr
1700 / 0,58 = 2931mil.
Buy back blir då med ovan kalkyl 2931mil för att spara in investeringen.
Då har jag inte tagit hänsyn till kortade serviceintervaller på motorolja, tändstift. Eventuella haverier som kan härledas till E85. (svårt på en gammal bil.. rasar bränslepumpen, var det E85.. eller var den bara sleten? osv..)
Det är möjligt med anpassad tändning, ställa upp de 6 grader som EZK möjliggör kan påverka förbrukningen åt rätt håll, då blir buy-backen rimlig.
Men närmare 30 000km anser jag lite väl högt.
Speciellt när jag inte har intresse att använda E85 under December, Januari, Februari. Då är jag lika imponerad varje gång den smäller igång i -20 på BF95. (och nej, motorvärmare finns ej monterat, ska jag in med en sådan ändras givetvis buy-back i negativ riktning)
Era tankar & erfarenheter? Ett ökat komp + tändning med en rimlig kam bör kunna göra lite på förbrukningen.
Givetvis blir bilen kanske lite fräsigare med högre komp.. men som pendlare spelar det ingen roll. Här snackar vi köra lagligt.
Vad är eran faktiska förbrukning? Rimlig buy-back?
Börja inte käbbla om miljö, det är ointressant i frågan. Nu diskuterar vi ekonomi.
Eftersom jag står i begrepp att eventuellt bruka pärlan till att pendla, blev jag nyfiken på om det fanns några pengar att spara i att nyttja E85 för att spara mig själv pengar.
Jag gjorde då en snabb överslagsräkning på buy-back tiden.
Kalkyl E85
Bensinpris 2012-11-12: 14,33 (Tanka Rallarvägen)
E85 Pris 2012-11-12: 10,58 (Tanka Rallarvägen)
Skillnad pris/L = 3,75
Antagen förbrukning bensin 1L/10km
Antagen förbrukning E85 1x1,3 = 1,3L /10km (30% högre)
10,58x1,3= 13,754
BF95 14,33 - 13,75 = 0,58
Besparing/mil minst 0,58kr
Eftersom vi sedan bör anpassa maskin för denna spritkonsumtion.
In med ett Flexitune II, som verkar OK.
Hyvla toppen för kompressionsökning. (gratismaterial)
Kallare stift (gratismaterial)
Kortare kamrem
Sotningssats
Byte av bränslefilter.
Då får jag fram följande:
Kostnader konvertering:
Flexitune II 718kr+frakt = 800kr
Bränslefilter = 300kr
Sotningssats (högre komp topp) = 400kr
Kortare kamrem = 200kr
= 1700kr
1700 / 0,58 = 2931mil.
Buy back blir då med ovan kalkyl 2931mil för att spara in investeringen.
Då har jag inte tagit hänsyn till kortade serviceintervaller på motorolja, tändstift. Eventuella haverier som kan härledas till E85. (svårt på en gammal bil.. rasar bränslepumpen, var det E85.. eller var den bara sleten? osv..)
Det är möjligt med anpassad tändning, ställa upp de 6 grader som EZK möjliggör kan påverka förbrukningen åt rätt håll, då blir buy-backen rimlig.
Men närmare 30 000km anser jag lite väl högt.
Speciellt när jag inte har intresse att använda E85 under December, Januari, Februari. Då är jag lika imponerad varje gång den smäller igång i -20 på BF95. (och nej, motorvärmare finns ej monterat, ska jag in med en sådan ändras givetvis buy-back i negativ riktning)
Era tankar & erfarenheter? Ett ökat komp + tändning med en rimlig kam bör kunna göra lite på förbrukningen.
Givetvis blir bilen kanske lite fräsigare med högre komp.. men som pendlare spelar det ingen roll. Här snackar vi köra lagligt.
Vad är eran faktiska förbrukning? Rimlig buy-back?
Börja inte käbbla om miljö, det är ointressant i frågan. Nu diskuterar vi ekonomi.