Österdahls Volvo 242 -75 .... Fas I (budgetbygge)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
S.Österdahl
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 november 2012, 23:54

Re: Österdahls Volvo 242 -75 .... Fas I (budgetbygge)

Inlägg av S.Österdahl »

Hej
Har inte haft nån kamera, mobilen pajade.
Har hittat min gamla digitalkamera nu ialf, ska försöka fota lite mer :D

Ang TIG-svetsningen i aluminium är nått jag är riktigt grön på, tog tag i lite avancerade operationer på en gång men tänkte samtidigt att det är det bästa sättet att lära sig på. Har fått lära mig att svetsa mycket aluminium på en gång för då kommer svartstål och RF av sig själv sen .. När jag kört aluminium ett tag så blir vanligt stål riktigt enkelt faktiskt, dock är det mycket labbande med inställningar på svetsen.

Jo aluminium kan tydligen krympa upp till 50% enligt nån på ett annat forum. Jag har fått värma riktigt mycket för att såhär grovt material ska bli svetsbart, har kört på 140amp vid 50% och 40% clean area width.
Sen har jag använt mig av gaslins med 2,4mm volfram.
Även tjockt material spricker och krymper. Jag har svetsat utsidan av svepet i jigg, men insidan fick bli utan jigg så visst har det slagigt sig lite, men det är så lite och har bara påverkat röret som urtrampningslagret glider på. Det riktar jag med ny värme och lite massage av plastklubban.

Bilen är bra nära start nu ialf.
S.Österdahl
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 november 2012, 23:54

Re: Österdahls Volvo 242 -75 .... Fas I (budgetbygge)

Inlägg av S.Österdahl »

Har inte lyckats fota mer än detta.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bilen är provkörd nu ialf, den går riktigt bra med kombination av M45 och 4,10 i slutväxel.
Dock har jag bara kunnat provköra där det är en jävla massa rullgrus och det spann på tredje växeln .. :lol:
Nästa steg är andra fjädrar för att nu är bilen riktigt rejält raggar sänkt, allt kapat fram och inget bak :evil: Detta syntes först när bilen kom ner på marken.
Sen har jag missat issäsongen så det lutar åt att smiska lite drifting med bilen, dock borde jag byta låda för det men va i helvete, gasa tills det rasar ! Men om det blir lite drifting så får jag bygga lite hjulvinklar och sånt för det också ..
S.Österdahl
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 november 2012, 23:54

Re: Österdahls Volvo 242 -75 .... Fas I (budgetbygge)

Inlägg av S.Österdahl »

Nya planer för bilen!
Har i dagarna köpt mig en 244 -93, utrustad med AC, ABS, farthållare, drag. Full servicebok! och bara 12.600mil.. 3 uppsättningar BRA hjul (2 är alu)
Bilen är i gott bruksskick, sliten men okej skick.
Tanken är att denna bilen ska gå som brukis tills min 242 -75 är rostlagad sen flyttas allt över till den och jag får per automatik en skattebefriad, rikligt utrustad! Billig att försäkra och det bästa av allt, det ska i en VW tdi i den. :roll:

Vad tror ni?? Men i framtiden så är planerna fortfarande en V8..
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Österdahls Volvo 242 -75 .... Fas I (budgetbygge)

Inlägg av danny-16vt »

Låter intressant! Ska följas. 8-)

Mvh
Skriv svar