Volvo 244 GL 1987 | Montering av 091-B

Foto & film , endast eget material eller material som inte bryter mot upphovsrätten.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 244 GL 1987 | 091-B på ingång

Inlägg av Råda »

Najs med värmare, har de på V50n. Hur gött som helst nu på vintern :)
Jonas Anderot
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987 | 091-B på ingång

Inlägg av Tilly »

Visst är det skönt! Mina föräldrar hade det på en S40 de hade för några år sedan och det är helt suveränt att alltid kunna ha en uppvärmd bil. Konstigt att det aldrig riktigt har "slagit igenom" på nya bilar. Numera är ju all möjlig (onödig) utrustning mer eller mindre standard men bensinvärmare är fortfarande inte direkt jättevanligt.

Det blir montering i morgon.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987 | 091-B på ingång

Inlägg av Tilly »

Idag blev det lite gjort. Förmiddagen tillbringades på skroten där det fanns en 89:a med en komplett bensinvärmare monterad. Jag demonterade rubbet för att ha ett färdigt "paket" att montera i min bil. Det spar så mycket tid jämfört med att dra egen el, göra egna kylvätskeslangar osv. Dessutom lärde jag ju mig hur systemet fungerar.

I bilen på skroten.
Bild

Cirkulationspumpen var en Bosch. Jag skall se om det är något liv i den vid senare tillfälle.
Bild

Jag tillbringade en lång stund med att få bort fästet ur bilen på skroten vilket inte var lätt då muttrarna var runddragna. Sedan visade det sig att jag redan hade ett nytt fäste.
Bild

Hemma i garaget där det åtminstone är plusgrader.
Bild

Vad gör egentligen den här slangen för nytta? På donatorn så gick den ingentans. Är det något övesvämningsskydd eller är det avgaserna som leds ut här? Jag trodde väl i och för sig att avgaserna gick ut i toppen genom stupröret.
Bild

Bild
Bild
Bild

Här kopplade jag in kylsvattenslangarna. Förbannat jobbigt ställe eftersom det är extremt trångt att komma åt men någon bättre plats finns väl egentligen inte. Varför har moderna slangklämmer fortfarande spårskruv?! Idiotiskt. Är det trångt där man arbetar blir det ju ofta bara ett halvt varv innan mejseln glider ur spåret. Hade det varit en krysskruv hade det inte varit något problem alls.
Bild

En måste bort då tiduret behöver en plats. Onödigast är ekonomi- eller oljetempmätaren. Det fick bli oljetempmätaren som ryker.
Bild
Bild

Allt i motorrummet är klart.
Bild

Vad som återstår nu är att dra bensinledning till värmaren samt att koppla in tiduret och koppla in systemet till kupéfläkten. Här är jag lite osäker. Om vi börjar med bränsleledning så har jag läst mig till att den helst skall dras från returledningen på en bil med insprutning. Alternativt från själva tanken. Kan man använda den lediga tredje stosen på tankarmaturen?

Sedan själva inkopplingen av fläkten. Hur görs den på en bil med standard värmepaket? (donatorn på skroten hade CU). Jag har en kontakt med röd-grön-svart enligt bild nedan. Dessutom en ensam orange kabel och en ensam svart (jord?). Kabelhärvan till tiduret glömde jag på skroten, den skall jag hämta i morgon. Möjligen förstår man bättre då.
Bild

Förövrigt kan man väl säga att det tar en dag i anspråk att montera en bensinvärmare, i alla fall om man inte gjort det innan. Det är ju ganska mycket kringutrustning trots allt. Men jag tror det är värt det sedan när det blir kallt!
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 244 GL 1987 | Montering av 091-B

Inlägg av Volvo245GLT »

Snyggt jobbat! Värmare är GULD värt att ha på vintern!..
Men jag hade nog även plockat AC:n ur den där bilen på skroten, det är ju minst lika gött att ha sen när det blir varmare. 8-)

Den svarta "gummisnabeln" på toppen av värmaren är luftintaget, och avgaserna går sen ut genom den rostfria slangen i botten.

Är man inte rädd för att modifiera lite och ändå vill ha alla extramätare kvar så kan man alltid kapa ur i plasten runt ciggtändaren eller knapparna.
Typ 3-uret passar perfekt där, och är man bara noggran så blir det snyggt och prydligt.

Ang. bränslet så brukar jag skarva in mig på ledningen mellan tanken och huvudpump. Trycket från förpumpen är lågt så det spelar ingen roll så sett.
Montera ett bränslefilter på matningen till värmaren också för säkerhets skull.

Att koppla in sig på returen är väl annars den metoden som förespråkas i monteringsanvisningen.
Nackdelen med detta är att minsta lilla otäthet kommer dra in luft som får värmaren att börja elda ojämt eller stanna efter ett par minuter... Och har man bara en kvarts tank eller så kvar så hamnar returen över vätskeytan.

Den lediga nippeln på armaturen slutar strax under locket och går inte att använda.
Ev. om man kan få ner ett "sugrör" genom den och ner till bränslet, men detta kräver antagligen att armaturen tas upp och det kan ju vara lite halvbökigt.

Den 3-poliga kontakten har plus (röd) och minus (svart) till tiduret, som vid aktivering lägger på plus-ström i den gröna ledningen.

Den ensamma svarta är en jordkabel till fläkten på 071-B luftvärmare. Antar att de använde samma kabelhärvor för 071-B/091-B
Den orangea (eller gula på vissa) är plus till ovan nämna fläkt, eller till reläer som i sin tur styr bilens kupéfläkt.

Syftet med reläerna är att koppla bort bilens matning till fläkten så att det inte uppstår backström. Jag brukar ersätta hela klabbet med ett par dioder som gör ett minst lika bra jobb..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987 | Montering av 091-B

Inlägg av Tilly »

Volvo245GLT skrev:Snyggt jobbat! Värmare är GULD värt att ha på vintern!..
Men jag hade nog även plockat AC:n ur den där bilen på skroten, det är ju minst lika gött att ha sen när det blir varmare. 8-)
Nja, det får i så fall bli när det blir varmare ute. Det var ganska kallt att skruva utomhus och det tar ju sin lilla tid att montera ur ett AC-paket. Men visst, det är ett bra objekt. AC-anläggningen såg komplett ut vad jag kunde se. Sedan fungerar den ju förmodligen inte men det hade väl kanske gått att renovera. Skall man montera en bagagnad anläggning så är det ju viktigt att den är komplett.
Volvo245GLT skrev: Den svarta "gummisnabeln" på toppen av värmaren är luftintaget, och avgaserna går sen ut genom den rostfria slangen i botten.
Borde man ju såklart ha räknat ut att en brännare även behöver luft för att fungera.
Volvo245GLT skrev: Är man inte rädd för att modifiera lite och ändå vill ha alla extramätare kvar så kan man alltid kapa ur i plasten runt ciggtändaren eller knapparna.
Typ 3-uret passar perfekt där, och är man bara noggran så blir det snyggt och prydligt.
Jag har sett sådana lösningar som har varit ganska snygga så tanken finns. Frågan är bara om det är värt arbetet för nöjet att ha kvar oljetemperaturmätare som ju egentligen är en rätt onödig mätare om man inte bor i öknen eller drar husvagnar uppför alptoppar.
Volvo245GLT skrev: Ang. bränslet så brukar jag skarva in mig på ledningen mellan tanken och huvudpump. Trycket från förpumpen är lågt så det spelar ingen roll så sett.
Montera ett bränslefilter på matningen till värmaren också för säkerhets skull.

Att koppla in sig på returen är väl annars den metoden som förespråkas i monteringsanvisningen.
Nackdelen med detta är att minsta lilla otäthet kommer dra in luft som får värmaren att börja elda ojämt eller stanna efter ett par minuter... Och har man bara en kvarts tank eller så kvar så hamnar returen över vätskeytan.

Den lediga nippeln på armaturen slutar strax under locket och går inte att använda.
Ev. om man kan få ner ett "sugrör" genom den och ner till bränslet, men detta kräver antagligen att armaturen tas upp och det kan ju vara lite halvbökigt.
Att koppla in sig mellan tank och huvudpump låter ju som den enklaste lösningen. Jag tyckte det hade varit snitsigt om man kunde få någon nytta av tredje nippeln på armaturen men då kan man kanske glömma det. Hade väl i och för sig inte varit omöjligt att svetsa på ett rör som går ned i tanken men det känns trots allt som onödigt arbete.
Volvo245GLT skrev: Den 3-poliga kontakten har plus (röd) och minus (svart) till tiduret, som vid aktivering lägger på plus-ström i den gröna ledningen.

Den ensamma svarta är en jordkabel till fläkten på 071-B luftvärmare. Antar att de använde samma kabelhärvor för 071-B/091-B
Den orangea (eller gula på vissa) är plus till ovan nämna fläkt, eller till reläer som i sin tur styr bilens kupéfläkt.

Syftet med reläerna är att koppla bort bilens matning till fläkten så att det inte uppstår backström. Jag brukar ersätta hela klabbet med ett par dioder som gör ett minst lika bra jobb..
Jag tog ju med mig hela kabelhärvan för bilen på skroten med reläer och allt. Sedan gjorde jag ett fynd hemma på föräldrarnas dator. Tydligen har jag någon gång laddat hem en monteringsanvisning för 091-B i 240 (den skulle man kunna lägga upp på forumet) så där stod ju precis vilka kablar som skulle kopplas var. Jag tackar ändå för visat intresse beträffande elen för det är ju inte alldeles hel-enkelt när man sitter med härvan i handen och inte vet var man skall börja.

Sedan får vi väl se om man inte skall kunna lura igång även den begagnade värmaren som jag tog med från skroten. Vad man kan se så ser den okej ut med fina oklippta kablar osv.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987 | Montering av 091-B

Inlägg av Tilly »

Uppdatering

Efter att ha varit och åkt skidor en vecka i Härjedalen så har jag åter börjat ägna mig åt bilen och värmaren. Jag hann under stor brådska göra installationen klar innan jag åkte iväg men när den sedan inte fungerade så fanns det ingen som helst tid till felsökning. Först hände absolut ingenting när man försökte starta värmaren med tiduret. Dock visade det sig att ett av mina typ3-ur faktiskt var trasigt för när jag provade med ett annat så drog kupefläkten igång, bränslepumpen för värmaren börjde ticka och fläkten i värmaren gick igång. Så långt allt väl.

Tyvärr vill den inte tända. Det som händer är som sagt att bränslepumpen tickar (ganska ljudligt), fläkten i värmaren går och glödstiftet verkar glöda. Dock så börjar den inte "tuffa" som de brukar vilket ju gör att jag inte tror den tänder. Detta pågår ett par minuter och sedan stannar allt. Man kan sedan köra igång den igen men resultatet blir detsamma. Jag har provat att återställa överhettningsskyddet (även om den är sprillans ny så vet man ju aldrig) men utan resultat. Min teori är att det inte kommer bränsle till värmaren. Skall kolla upp detta närmare genom att ta loss slangen från värmaren och se om det kommer något när bränslepumpen går. Har även satt ett filter på ledningen och det finns ju en liten möjlighet att jag i brådskan monterat det åt fel håll på ledningen.

Fortsättning följer...
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 244 GL 1987 | Montering av 091-B

Inlägg av Volvo245GLT »

Man brukar kunna höra på pumpens ljud om det kommer fram soppa eller inte.
Ett högt och "hårt tickande betyder att den pumpar luft.
Ett dovt och mjukare ljud betyder att den pumpar bränsle.

Det brukar kunna ta ett tag för pumpen att suga fram bränsle efter en nyinstallation... Det är inte direkt många droppar den trycker fram med varje pumpslag.
Räkna med ganska många startförsök alltså...
Jag brukar lossa bränsleledningen på värmaren, samt koppla loss pumpens elanslutning och sen pulsa frenetiskt med 12 V tills kommer fram bränsle.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987 | Montering av 091-B

Inlägg av Tilly »

Jag kanske bara får ha lite tålamod då. Den tickar ju med ett högt klonkigt ljud. Jag har gjort ett antal försök som resulterade i att batteriet började kännas segt så det fick avbrytas. Men då körde jag ju hela anläggningen också så kupéfläkten gick ju hela tiden. Jag skall prova att skicka direktström på pumpen men hade givetvis inga kabelskor hemma som passar på pumpens kontakt.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar