Volvo 244 GL 1987 | Montering av 091-B

Foto & film , endast eget material eller material som inte bryter mot upphovsrätten.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Volvo 244 GL 1987 | Montering av 091-B

Inlägg av Tilly »

Jag har ägnat mig åt lite rostlagning under sensommaren. Tänkte lägga ut lite bilder på arbetet även om det som vanligt blev så att man inte fick till någon fullständig dokumentation av allt som hände.

Bilen är då min 244 GL 1987 som jag snart ägt i tio år. Ingen märkvärdig bil alls men jag gillar den och det argumentet kändes tillräckligt bärkraftigt för att ge sig på en renovering av högertröskeln. Bilen ser i dagsläget ut såhär:
Bild

Högertröskeln var i dåligt skick och likaså golvet mot tröskeln som började bli kexigt. Bilen besiktigades under sommaren och det blev faktiskt inga anmärkningar på rost som egentligen behövde åtgärdas men faktum kvarstod att tröskeln var dålig och det hade förmodligen blivit stopp i besiktningen nästa år. Så det var lika bra att få det gjort. Jag har faktiskt ingen "före"-bild på yttertröskeln men när innertröskeln var såhär kan ni nog tänka er.
Bild
Bild

Innertröskeln lagades bit för bit.
Bild

Dräneringshål får givetvis inte glömmas bort.
Bild
Bild

Det börjar likna något.
Bild

Den är dyr och omständig att hantera om man bara skall måla småsaker men den är bra!
Bild

Innertröskeln lagad och målad med Hagmans CA-primer och Volvos svetsprimer i falsen. Innertröskeln är egentligen målad med fyra olika rostskyddsfärger. 2-komponents CA-primer i botten, 2-komponents båtlack (Biltema) som lager två, tjockflytande rostskyddsmedel som lager tre och slutligen tunnflytande rostskyddsmedel som sprutades in i tröskeln när allt var färdigt. Det skall förhoppningsvis hålla!
Bild

Golvet lagades också. Dels hålet som är uppsågat på bilden men även det rostiga stället i den bakre "brunnen" eller vad man skall kalla den. Samt kanten hela vägen mot tröskeln så långt som det behövdes. Dåligt med "efter"-bilder på det tyvärr.
Bild

Hjulhuset var ju inte i mint condition direkt. Här blev jag tvungen att laga både inre och yttre skärmkanten en bit (tiden räckte inte till att laga byta hela skärmkanten).
Bild
Bild

Fick tag i en original reparationsplåt på Vrom. Tyvärr till 75-78 så den gick inte att använda.
Bild

Tröskeln på plats!
Bild
Bild

Sedan har jag tydligen arbetat bättre än jag har fotat för nästa bild är en "färdigt"-bild. Tröskeln målad med CA-primer, båtlack och body. Skärmkanten täcks så länge bara av båtlacken, lackering får bli en senare fråga. Passformen mellan yttertröskeln och innertröskeln är inte helt hundra. Hade jag kapat bort det som sticker ned av innertröskeln hade domkraftsfästet suttit väldigt synligt. Antagligen sitter väl den nya tröskeln lite högt i bakkant men ärligt talat, vem bryr sig? Mig stör det inte i alla fall. Givetvis manifesterades första provturen av ett härligt regnväder, man bor ju på Västkusten.
Bild
Bild

Blandade bilder efter att jobbet är utfört. Som synes så återstår det arbete med att byta skärmkant och sandplåt/balja höger bak. Men det får bli vid senare tillfälle, den tiden finns inte nu tyvärr.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det kommer en liten uppdatering i morgon också, har även fått gjort lite annat med bilen.
Senast redigerad av Tilly den 20 januari 2014, 22:01, redigerad totalt 3 gång.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Tröskellagning

Inlägg av Tobbe »

Blev ju stiligt. Bruksrenoveringar är kul o se.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Tröskellagning

Inlägg av Tilly »

Tackar, alltid kul om man kan inspirera någon.

Jag besiktigade ju bilen innan jag drog igång tröskelreparationen men fick som sagt inga anmärkningar på rost då. Det jag fick anmärkning på var en glapp styrled som byttes. Men sedan påbörjades ju rostlagningen och jag hann inte riktigt få klart bilen inom två månader så därför blev det en helt ny besiktning. Jag trodde inte det skulle vara några problem då men de hittade rost vid bältesinfästningen bak i höger hjulhus som inte var godkänt. Det var helt klart en missräkning och jag var inte riktigt sugen på att dra igång ytterligare rostlagning just då. Men det var ju tvunget och vid en närmare koll så verkade det inte särskilt svårlagat faktiskt.

Jag hittade en frisk donator på skroten som fick offra en bit av hjulhuset. Den skruvades sedan fast mot den gamla plåten i hjulhuset för att på så sätt få hålet på samma ställe som innan samt att man kunde rita av kanten på den nya plåten så jag visste hur jag skulle såga.
Bild
Bild

Transplantationen utförd.
Bild
Bild

Så här såg det ut på baksidan innan bytet. Det får inte vara mycket rost där på grund av risken att det ger sig vid en olycka. Inte mycket att bråka om och jag fick ju dessutom lagat ett hål där det kanske hade läckt in vatten annars. Hela operationen tog en halvdag ungefär.
Bild

Höger bakre hjulhus är inte precis bilens bästa del men rosthålen i övre delen spelar inte så stor roll faktiskt då jag numera har plastinnerskärmar i hjulhusen i vanliga fall. Hade de varit på hade besiktningsgubbarna nog aldrig sett det här.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
240in
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 september 2012, 11:18

Re: Tröskellagning

Inlägg av 240in »

:D Ser ju riktigt bra ut! Fräscht Bruksskick vill jag påstå :)
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Tröskellagning

Inlägg av Tilly »

Kamremmen rök av på bilen idag. Men under tiden som jag stod och väntade på bogsering så stannade en 740 och killen som körde var mekaniker. Han konstaterade, precis som jag att kamremmen var av och erbjöd sig på stående fot att göra jobbet (svart) att byta remmen för 500 kr plus material. Så det var bara att dra hem bilen till honom. Ibland går det smidigt!
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Tröskellagning

Inlägg av Tobbe »

Tilly skrev:Kamremmen rök av på bilen idag. Men under tiden som jag stod och väntade på bogsering så stannade en 740 och killen som körde var mekaniker. Han konstaterade, precis som jag att kamremmen var av och erbjöd sig på stående fot att göra jobbet (svart) att byta remmen för 500 kr plus material. Så det var bara att dra hem bilen till honom. Ibland går det smidigt!
Jag råkade ut för samma sak för ungefär ett år sedan, rök av mitt i en rondell men som tur var, så var det en liten rondell och jag hade såpass fart att jag kunde rulla in i närmsta bussficka. Kollade i gamla servicepapper efter och såg att remmen var bytt 1992, en aning över intervallet.

Det uppskattas verkligen när folk stannar när man är i sådana situationer, särskilt när man som du har sånt flyt att snubben råkade va mekaniker
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Tröskellagning

Inlägg av Djo »

Tobbe skrev:
Tilly skrev:Kamremmen rök av på bilen idag. Men under tiden som jag stod och väntade på bogsering så stannade en 740 och killen som körde var mekaniker. Han konstaterade, precis som jag att kamremmen var av och erbjöd sig på stående fot att göra jobbet (svart) att byta remmen för 500 kr plus material. Så det var bara att dra hem bilen till honom. Ibland går det smidigt!
Jag råkade ut för samma sak för ungefär ett år sedan, rök av mitt i en rondell men som tur var, så var det en liten rondell och jag hade såpass fart att jag kunde rulla in i närmsta bussficka. Kollade i gamla servicepapper efter och såg att remmen var bytt 1992, en aning över intervallet.

Det uppskattas verkligen när folk stannar när man är i sådana situationer, särskilt när man som du har sånt flyt att snubben råkade va mekaniker
träffat en som hade en 244 som kamremen var bytt vid 16 tusen mil bilen hade gått 43 tusen haha.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Tröskellagning

Inlägg av Tilly »

Har för mig att det står i serviceboken att kamremmen byttes vid 15000 mil på min och nu har den snart gått 41000 mil så det är nästan i samma klass. Tror bytesdatum var 1992 också om jag inte minns fel.

Jag har tänkt länge att den borde bytas men eftersom det inte är någon fara om den går av och man ju liksom inte lider av att den är dålig (bilen går ju lika bra med en gammal rem så länge den håller) så har det aldrig hamnat överst i prioriteringslistan.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Tröskellagning

Inlägg av 240_kalle »

Tilly skrev:Har för mig att det står i serviceboken att kamremmen byttes vid 15000 mil på min och nu har den snart gått 41000 mil så det är nästan i samma klass. Tror bytesdatum var 1992 också om jag inte minns fel.

Jag har tänkt länge att den borde bytas men eftersom det inte är någon fara om den går av och man ju liksom inte lider av att den är dålig (bilen går ju lika bra med en gammal rem så länge den håller) så har det aldrig hamnat överst i prioriteringslistan.

för det är ju alltid lika kul att stå på vägrenen. :evil:
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Tröskellagning

Inlägg av Tilly »

Jag gav mig på att förbättra ljudet i bilen lite för ett tag sedan. Tidigare har ljudet bestått enbart av två Sony 5.25" högtalare i framdörrarna. Inget större fel på dem men ensamma räcker de inte riktigt till och avsaknaden av högtalare bak var hög tid att åtgärda. Jag vill dock helst ha originalkänsla i bilen och därför modifierades ett par Volvo Sound hatthyllehögtalare.

Utgångsobjekten
Bild

Mätning, jodå det är standardstorlek på de som sitter i, 5.25".
Bild

Detta är vad som skall hamna i lådan i stället. DLS Performance 225.
Bild

Den gamla högtalaren urplockad. Viss modifikation måste göras, bl.a. fila ned kanten som går runt hålet och borra nya hål att skruva dit den nya högtalaren i.
Bild

Nya högtalaren monterad
Bild

Klart. Det är på håret att det går, locket trycks upp något på ena sidan men vem fasen ser det när den sitter monterad i bilen.
Bild

Så här ser det ut monterat i bilen. Originalutséende men med betydligt vassare grejer inuti.
Bild
Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987

Inlägg av Tilly »

Den här bilen besiktigades i oktober och med viss (glädjande) förvåning blev det endast en anmärkning. Det var infästningen till växellådsbalken på vänstra sidan som var för rostig. Växellådan byttes i våras och det var ju dåligt redan då men nu satt en av skruvarna inte ens fast längre. Men det är ju inget omöjligt att fixa. Så igår blev det mekarkväll.

Bilen inrullad på volvo244glt:s arbetsplats. Trivsamt som bara den.
Bild

När växellådsbalken demonterades så följde hela fästet inklusive svetsmuttern på insidan av balken med och det återstod bara ett hål. Dock var balken intakt vid det andra skruvhålet vilket jag tackar för då det hade varit bökigare att laga precis där tvärbalken sitter.
Bild

Andra sidan var det dock inget fel på.
Bild

Detta att bromsrören går precis längs balken var ett krångel under arbetet. De går att trycka bort en bit från balken utan att öppna bromskretsarna men det hade helt klart varit enklare att göra denna reparationen på andra sidan.
Bild

I rummet brevid pågick också nyttig verksamhet.
Bild

Den dåliga delen av balken bortkapad och ny frisk plåt passas in.
Bild

En vanlig mutter ditsvetsad på insidan.
Bild

Och så var det hela klart!
Bild

Den gamla växellådsbalken var ju för dålig för att användas, därför köpte jag en begagnad på skroten. Först när jag hade plockat ned den gamla balken insåg jag att de inte var lika. Den som jag köpte verkar vara likadan som på de äldre modellerna (jag tjuvkikade lite på den gröna 76:an som stod bredvid i verkstaden).
Bild

Den nyinköpta längst bort. Helst skulle man ju velat slipa och rostskyddsmåla den lite innan montering men det hanns inte nu. Det är ju inte så svårt att plocka ned den igen vid något annat tillfälle om så skulle vara.
Bild

Spelar det någon roll att växellådsbalken är av äldre modell? Den passar ju fint men den saknar ju gummipackningarna som min gamla hade.

Idag har jag målat på tvåkomponentsfärg och tjock- och tunnflytande rostskyddsfärg över lagningen samt på vissa andra delar av underredet. Jag kunde också konstatera att golvet på högersidan som jag lagade förra sommaren ser riktigt bra ut fortfarande så det verkar ha hållit fint. Vänstersidan är lite sämre men inga jätterosthål än så länge.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 244 GL 1987

Inlägg av Tobbe »

Ser ju riktigt bra ut och det där garaget, vilken dröm o få hålla till i.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 244 GL 1987

Inlägg av Råda »

Kul tråd med lite bruksrenoveringar :)
Jonas Anderot
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 244 GL 1987

Inlägg av volvo244glt »

Riktigt tjusigt blev det!
Vi får köra nån mer mekar kväll igen snart!
Vad använde du för rostskydd förutom ca primern?
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987

Inlägg av Tilly »

Tobbe: Ja, volvo244glt:s verkstad är en dröm att arbeta i!

Råda: Tackar.

volvo244glt: Jag tog förutom CA-primern ett lager tvåkomponents Biltemalack(egentligen från det marina sortimentet), ett lager tjockflytande rostskyddsfärg och sist ett lager underredsmassa. Sedan tunnflytande rostskyddsfärg inuti balkarna och i övriga svåråtkomliga skrymslen. Dessutom passade jag på att duscha de bra delarna av underredet med tjockflytande rostskyddsfärg inför vintern. Däremot har jag svårare för att måla över partier som ändå behöver lagas, det försvårar ju arbetet så otroligt om man har färsk rostskyddsfärg att kleta med där man behöver laga.

Mekarkväll är jag klart för!

Nu är bilen dessutom ombesiktigad och godkänd för ytterligare ett års trafik. Det innebär ju i och för sig inte att det därmed är inte fínns att göra. Det finns gott om rost att svetsa, kopplingsvajern behöver bytas och dessutom har urtrampningslagret börjat låta. Men lite får man ju anstränga sig för nöjet att finåka till vardags!
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987

Inlägg av Tilly »

En bensinvärmare 091-B är på ingång. Jag budade hem en som är helt ny i kartong inklusive likaledes ny cirkulationspump, bensinpump och kablage. Dock är den egentligen avsedd för 740 och frågan är då om fästena är likadana eller om man skall ge sig iväg till skroten och leta efter 240 med bensinvärmare att plocka fästen från. Är det något annat annat som skiljer en värmare som är avsedd för 740 gentemot en som är avsedd för 240? Kylvattenslangar kanske?
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987 | 091-B på ingång

Inlägg av Tilly »

Idag har det hänt positiva och negativa saker. Vi börjar med det roligaste. Det anlände nämligen ett paket...

Bild

Allting är nytt i kartong!
Bild

Instruktionsboken innehåller ett eget serviceschema för bensinvärmaren. Det skall man nog följa.
Bild

Den ökända cirkulationspumpen. Denna är dock ny så den skall väl fungera. Eventuellt funderar jag på att byta till en annan cirkulationspump (enligt tips från denna tråd http://forum.svenska200klubben.com/view ... =40&t=3386) för att spara denna. Det kan vara bra med en hel originalpump kvar i framtiden. Volvo Flygmotor står det på den, jag har alltid trott det var ett skämt för att det ser ut som komponenter till flyget.
Bild

Värmaren. Även den märkt "Volvo Flygmotor Trollhättan".
Bild

Det är nästan så att jag drar mig för att montera den i min gamla häck men å andra sidan är ju grejerna till för att användas och det är ju så jäkla skönt att alltid kunna komma till en uppvärmd bil oavsett var och när man är. Det är rätt trevligt att installera nya grejer också istället för att man som vanligt skall behöva renovera det först.

Dessutom har jag fått korn på en bra donator med en komplett 091-B monterad. Jag saknar ju vissa komponenter som t.ex. kylvätskeslangar, fästen för 240 osv. Nu kan jag få tag i allt på ett bräde och dessutom lära mig hur det skall monteras.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dagen började dock inte så bra. Igår hade låsen frusit fullständigt så det var stört omöjligt att låsa bilen på natten. Tyvärr passade någon på att utnyttja det. När jag åkte till jobbet på morgonen så var det plötsligt inget ljud från de främre högtalarna och när jag tog mig en noggrannare titt (det var kolmörkt) så såg det ut såhär.
Bild
Bild

Någon har alltså snott högtalarna fram :x . Antagligen tänkte de ta radion också eftersom ramen runt var av men avsaknaden av anslutningsmöjligheter (enbart CD-spelare) gjorde kanske att de ändrade sig. Otroligt enfaldigt brott i alla fall, högtalarna var ett par 10 år gamla Sony Xploid som ju inte precis är några vassare saker. Jag funderade själv på att uppgradera till ett par bättre. Värdet är ju max 150 kr.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: Volvo 244 GL 1987 | 091-B på ingång

Inlägg av Victor245 »

Trist med inbrott i bilen! :( Men dem tog sig tiden till att skruva av högtalarna iaf ;)

Ps: jag har ett tidur till en sån bensinvärmare liggandes om du behöver ;) Vet dock inte om de funkar men de hoppas jag :P
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244 GL 1987 | 091-B på ingång

Inlägg av Tilly »

Victor245 skrev:Trist med inbrott i bilen! :( Men dem tog sig tiden till att skruva av högtalarna iaf ;)
Ja, det får man ju i alla fall vara glad för. Hade de slitit bort dem så hade ju kanske dörrsidorna behövt bytas. Inget annat var ju heller fördärvat. Men jag förstår som sagt inte riktigt vad de skall ha dem till. Det går ju att hitta betydligt bättre grejer på blocket till nästan inga pengar alls.
Victor245 skrev:Ps: jag har ett tidur till en sån bensinvärmare liggandes om du behöver ;) Vet dock inte om de funkar men de hoppas jag :P
Vilken modell av tidur är det? Är det typ 3 som är det vanligaste (sex grå knappar och en röd) så har jag flera sådana plus att det sitter ett i bilen jag skall plocka delar från så där känner jag inget riktigt behov. Är det typ 1 (sex stora knappar, fyra små (det som sitter standard i Turbon)) så kan det vara intressant. Jag har visserligen ett sådant på gång men affären är väl inte helt klar än och beroende på pris så kan det ju vara bra med ett i reserv. Övriga modeller är jag inte så förtjust i. Jag tackar ändå för visat intresse.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: Volvo 244 GL 1987 | 091-B på ingång

Inlägg av Victor245 »

Okej, japp de är typ 3 modellen (den sista?) jag har liggandes :)
Skriv svar