Förvaring av bil under vintern

Här lägger vi in allt som man kan tänkas ha nytta av till sin 240.
Mektips mm mm. Maila bilder och text till
forum@svenska200klubben.com
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Förvaring av bil under vintern

Inlägg av Danne Engberg »

Följande är bra att göra innan man ställer av sin bil för vintern.

Karossen
Tvätta noga och vaxa gärna. Se till att bilen är torr innan du ställer in den.
Gör också rent invändigt och smörj eventuell läderklädsel.
Smörj gärna lister runt dörrar med silikonstift.

Om du förvarar bilen varmt, lämna gärna ett fönster lite, lite öppet så att det blir lite luftcirkulation i kupén.

Tanken
Bör vara full för att undvika kondens. Nej, bensinen blir inte dålig på fem-sex månader.

Däcken
Pumpa upp så att du har rejält tryck i däcken för att undvika "flat-spots", rulla gärna bilen lite då och då. Eller ställ upp den på några gamla skräpdäck om du har sådana.

Kylarvätskan
Skall helst bytas vartannat år, läge att göra innan du ställer av bilen. Skall den stå kallt, kolla åtminstone glykolhalten.

Bromarna
När bytte du bromsvätska senast? Bromsvätska suger åt sig vatten, och vatten vill man inte ha i bromssystemet för då rostar saker fast. Bromsvätska bör bytas vartannat år, kanske läge nu.

De mår säkert inte illa av lite motion mellan varven, pumpa några gånger på pedalen då och då.
Dra inte åt handbromsen!

Batteriet
Bör underhållsladdas då och då under vintern. C-Teks laddare rekommenderas då dessa kan vara inkopplade konstant under hela avställningen, samt att du inte behöver lossa batteripolerna om du använder deras laddare. Och det kan ju vara bra om du vill ha larmet igång tex...

Motorn
Byt olja och filter. Kör motorn ordentligt varm innan du ställer in bilen.

Skall man starta motorn då och då eller inte?

Därom tvista de lärde.

Kallstarter sliter mycket på motorer, det brukar sägas att en kallstart ger samma slitage som att köra Stockholm-Göteborg, något att tänka på.

Om man väljer att starta motorn så skall motorn alltid köras riktigt varm, dvs så varm att också oljan uppnår drifttemperatur. Har man en oljetempmätare vet man att det tar ganska lång tid, betydligt längre än det tar för kylarvätskan att uppnå drifttemperatur.

Om motorn inte körs tillräckligt varm kommer det att hamna vatten (kondens) och oförbränt bränsle i oljan. Dessutom kommer det att bli vatten (kondens) kvar i avgassystemet = rost.

Om man inte vill göra det kan man alltid skruva loss stiften och hälla i en liten svätt olja i varje cylinder.

Försäkring
Normalt omvaldlar bolaget din försäkring till en garageförsäkring per automatik när du ställer av ditt fordon.
Kolla med ditt bolag vad som gäller för säkerhets skull.

Övrigt
En torrboll i bilen kan vara bra, den suger upp eventuell fukt. Glöm inte att tömma den då och då bara.
Bild