Fråga om Volvo Stereo4

Billjud och multimedia i bilen.
S4ce
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 januari 2012, 09:34
Kontakt:

Fråga om Volvo Stereo4

Inlägg av S4ce »

Hade lite problem med min förra Stereo4 (generator ljud), så jag bestämde mig för att köpa en annan radio. Den nya radion är också en Stereo4 men till min förundring kommer det inga kablar för högtalarna från radion. Kablarna kommer nog till den nio poliga kontakten, men från den går de till en 4 stiftad kontakt.


Frågan är då vad som jag saknar för att få radion och fungera?

Såhär ser det ut bakom radion:
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Fråga om Volvo Stereo4

Inlägg av Lazze S »

Det är inte en sån modell som kräver förstärkare ? På nyare hette vanliga bandare typ CR-xxx, medan dom utan förstärkare inbyggd hette TD-xxx. Till 850/70-serien är SC-901 utan förstärkare så jag köpte en sån ovetande om det. Även S80 har en modell utan högtalarutgångar som man måste ha extra förstärkare till.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Fråga om Volvo Stereo4

Inlägg av Amarace »

Förstår inte vad du menar med "Kablarna kommer nog till den nio poliga kontakten, men från den går de till en 4 stiftad kontakt."

Sitter alltså den 9-poliga kontakten på stereon? Och till den går det kablar? Men det sitter en adapter till 4-polig kontakt? Eller hur menar du?

Ta en bättre bild så man ser hela baksidan med alla anslutningar.

Har denna stereo samma modellkod som den gamla? (står på en vit lapp på ovan el undersidan av stereon).

Tidiga Stereo 4 har inte den 9-poliga kontakten, utan då är det separerat ström och högtalare, har för mig det är just en sån 4-stifts kontakt för högtalarna då.

Ska se om jag har nån sån liggandes så jag ser hur det är gjort.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
S4ce
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 januari 2012, 09:34
Kontakt:

Re: Fråga om Volvo Stereo4

Inlägg av S4ce »

Ja det var lite dåligt förklarat tidigare. Här kommer en ny bild på hur det ser ut bakom radion.

Bild

Har haft flera av radio typen som ser ut så här framifrån, men denna var den första som skall ha förstärkare. Modellen på denna är CZ-911 VQ2. Är detta nu en hur vanlig variant av original radio?

Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Fråga om Volvo Stereo4

Inlägg av Lazze S »

Den lilla kontakten liknar den som satt på vissa originalförstärkare. Dom spänningsmatades separat och styrdes av en DIN-kabel från stereon.
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Fråga om Volvo Stereo4

Inlägg av 240_kalle »

gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Fråga om Volvo Stereo4

Inlägg av Lazze S »

Den där visade 4-plinten för bakhögtalare med rundstift. Inte riktigt samma.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Fråga om Volvo Stereo4

Inlägg av Lazze S »

Hittade en gammal originalstereo från slutet av 80-talet. Typ samma kontakt som sen hade en adapter för rundstift till bakhögtalarna.

Bild
Skriv svar