Volvo 244 92gl Djo sågott som klar sidan 4 8/8 2012

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo UPDATE sid2 22/12

Inlägg av Djo »

AxelGLT skrev:Fortsätter du såhär kommer det bli riktigt bra! :D

Tackar så mycket :D

idag rulade vi ut henne så man såg den bätre och är riktigt nöjd med höjden det vart på den. :D

får se när det blir update men tror det ska komma en inom inte allt för lång framtid.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo UPDATE sid2 22/12

Inlägg av Djo »

Updatera

nu blire en update på undereds rost borttagningen och underreds behandligen och även egen bygda broms sköldar målade bromsar och kapade fjädrar. :D

Zink grundad bär arm bak

Bild

Farsan zinkgrundar bakaxeln

Bild

massa små saker zinkgrundade

Bild

börjat slipa bort ytrost på underedet både slipade och där man ej kom åt att slipa använde jag rost omvandlare vilket funkar otroligt bra

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

nu när rosten är borta ska det rost skyddas och då åker det på zinkgrund först.

Bild
Bild
Bild

gammla busningarna var lika bra som en mumie är levande så här blire nya fina :D :D

Bild
Bild

uch så den ser ut puts bög som man är så blire ju självklart att polera den då dne är i aluminium
Bild
Bild

polerad :D 8-)
Bild

bakvagnen och framvagnen är behandlade med body eller tectyl som det även kallas då jag kanske kommer lackera det senare men det får vi se.
Bild
Bild

äkligt och dant men det blire ändringar på som nji kommer se längre fram i updaten.

Bild
Bild

fick göra ett nytt fäste här tack farsan för hjälpen med det :)

Bild

underredsbendlat och snyggt äre med :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

nya egen gjorda mindre broms sköldar i alumium
Bild

Kapade 3,5varv aldeles lagomt :D

Bild

nice 8-)

Bild

underredsbehandlat framåt nu med allting blir frächt här under :D

Bild
Bild
Bild

allt detta målades svart

Bild
Bild

Bild

målat bromsarna i 2komponents orange :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

dax för framvagnen elektrolysat allting och sen zinkat och sen haft på body

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

alla som ser någonting anorlunda här räk upp en hand

Bild

forsätning med framvagns upfrächningen

Bild
Bild

sprojlans nytt :D
Bild

jäkligt nöjd med resultatet 8-)

Bild

underedsbehandlar det sista

Bild
Bild
Bild
Bild

nere på baken igen för första gången på länge :D

Bild

våran toyota och min duett i bakgrunden med den nyaste i familjen 240 framför :D

Bild
Bild
Bild
Bild

målar framre broms ok ej klar emd bromsarna fram dock
Bild
Bild

juste tvätade av moton och haft på färgborttagare också

Bild
Bild
Bild
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Jim »

Ser bra ut! blir riktigt bra då du målar upp allt!

Vart ju bra med sänkningen oxå! :)
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Posse »

Fantastiskt många och vältagna bilder! :)

När jag ögnat igenom tråden såg jag "rostätare" och "rostomvandlare" nämnas. Är det samma bägge två, eller?
Jag kan ju ha missat något... har du bilder som visar förpackningarna? Och hur det ser ut innan, när du smetat på och hur resultatet blir?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Djo »

Jim skrev:Ser bra ut! blir riktigt bra då du målar upp allt!

Vart ju bra med sänkningen oxå! :)
Tackar jo vist göre det :D

jo är grymt nöjd med sänkningen faktiskt 8-)
Posse skrev:Fantastiskt många och vältagna bilder! :)

När jag ögnat igenom tråden såg jag "rostätare" och "rostomvandlare" nämnas. Är det samma bägge två, eller?
Jag kan ju ha missat något... har du bilder som visar förpackningarna? Och hur det ser ut innan, när du smetat på och hur resultatet blir?
Tackar så mycket gillar själv trådar med många bilder och då fåre vara många bilder i min egna tråd med.


rost ätare är en viss proces vissa steg som görs på viss tid funkar bra men tar lite tid metalen blir förhopningsvis helt rost fri vid första gången annars får man göra om det

rost omvandlare går dock ej att spackla över vilket går med rostätare rost omvandlare tar ej bort rosten utan förvandlar den till en hård metaliskt yta som blir svart denna stryker man endast på alltså ingen proces efter 24timmar efter sista påstrykningen går det att måla över.

brukar räka med en gång och ju grövre rost ju fler gånger toppen att ha under bilen på trånga utrymen där ej spackling behövs.

har du en rostig bil så skulle jag rekomendera dig att prova dessa rost ätaren köpte jag på mekonomen hagmans produkt rost omvandlare köpte jag först på mecka men den räkte inte så länge så köpte sen biltemas funkade lika bra var biligare och räkte mycket längre

lycka till med din rostlagning nu. ;)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Djo »

fasen va dålig fart det är på komentaren här då.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Modspojken »

Tycker du det? Jag har just läst flera kommentarer av människor som dessutom hyllar din renovering. Det är ju aning fånigt att kommentera för kommenterandets egen skull, inte sant?
Vive la revolution pacifique!
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Posse »

Djo skrev:
Posse skrev:Fantastiskt många och vältagna bilder! :)

När jag ögnat igenom tråden såg jag "rostätare" och "rostomvandlare" nämnas. Är det samma bägge två, eller?
Jag kan ju ha missat något... har du bilder som visar förpackningarna? Och hur det ser ut innan, när du smetat på och hur resultatet blir?
Tackar så mycket gillar själv trådar med många bilder och då fåre vara många bilder i min egna tråd med.


rost ätare är en viss proces vissa steg som görs på viss tid funkar bra men tar lite tid metalen blir förhopningsvis helt rost fri vid första gången annars får man göra om det

rost omvandlare går dock ej att spackla över vilket går med rostätare rost omvandlare tar ej bort rosten utan förvandlar den till en hård metaliskt yta som blir svart denna stryker man endast på alltså ingen proces efter 24timmar efter sista påstrykningen går det att måla över.

brukar räka med en gång och ju grövre rost ju fler gånger toppen att ha under bilen på trånga utrymen där ej spackling behövs.

har du en rostig bil så skulle jag rekomendera dig att prova dessa rost ätaren köpte jag på mekonomen hagmans produkt rost omvandlare köpte jag först på mecka men den räkte inte så länge så köpte sen biltemas funkade lika bra var biligare och räkte mycket längre

lycka till med din rostlagning nu. ;)

Tack för det utförliga svaret! :)

Var jag finner det knepigt få bort all rost har du kanske redan sett på de här bilderna:

Bild
Bild
...från tråden Hur bör jag rostskydda?

Vore kul få se några bilder tagna från processerna med rostätare resp -omvandlare.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jäklar vad du grejar! Snyggt!
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Kadaver
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 november 2011, 21:37

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Kadaver »

Ser bra ut ! Bra jobbat, fortsätt så :D
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Djo »

Modspojken skrev:Tycker du det? Jag har just läst flera kommentarer av människor som dessutom hyllar din renovering. Det är ju aning fånigt att kommentera för kommenterandets egen skull, inte sant?
kanske inte var så fint nu i efterhand skrivit om mer komentarer men det är just det ni har skämt bort mig med massor av fina komentarer och berömt mitt arbete därför man kanske blir lite girig efter 2 komentarer på 2dagar eller vad det var inget illa menat är just era fantasktiska komentarer som får en att lägga sig under bilen och få 75kg skit i ansiktet sen slipa bort rost så man ser ut som en grott mäniksa och sedan laminera det hela med underredsmassa jag är sdå ottroligt tacksam för alla eras fantastiska respons. :D
Cpt Tuttle skrev:Jäklar vad du grejar! Snyggt!
Oja här får man allt ligga i 30maj blir jag 18år så vill gärna ha den körbar då :D tackar så mycket :D
Kadaver skrev:Ser bra ut ! Bra jobbat, fortsätt så :D
Tackar så hemskt mycket :D jajamensan det ska jag göra :D

posse jadu har tyvär inget dokumenterat så men rost omvandlare och rost ätare är inga dyra historier köp gärna och testa på några rostiga ställen om du vill för du kommer nog inte bli besviken om man säger så.

och åter igen tacksam som tusan för era komentarer. :D
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Modspojken »

Djo skrev:
Modspojken skrev:Tycker du det? Jag har just läst flera kommentarer av människor som dessutom hyllar din renovering. Det är ju aning fånigt att kommentera för kommenterandets egen skull, inte sant?
kanske inte var så fint nu i efterhand skrivit om mer komentarer men det är just det ni har skämt bort mig med massor av fina komentarer och berömt mitt arbete därför man kanske blir lite girig efter 2 komentarer på 2dagar eller vad det var inget illa menat är just era fantasktiska komentarer som får en att lägga sig under bilen och få 75kg skit i ansiktet sen slipa bort rost så man ser ut som en grott mäniksa och sedan laminera det hela med underredsmassa jag är sdå ottroligt tacksam för alla eras fantastiska respons. :D
Cpt Tuttle skrev:Jäklar vad du grejar! Snyggt!
Oja här får man allt ligga i 30maj blir jag 18år så vill gärna ha den körbar då :D tackar så mycket :D
Kadaver skrev:Ser bra ut ! Bra jobbat, fortsätt så :D
Tackar så hemskt mycket :D jajamensan det ska jag göra :D

posse jadu har tyvär inget dokumenterat så men rost omvandlare och rost ätare är inga dyra historier köp gärna och testa på några rostiga ställen om du vill för du kommer nog inte bli besviken om man säger så.

och åter igen tacksam som tusan för era komentarer. :D
Jag förstår givetvis att det är kul när människor uppmärksammar ens arbete och att det ger energi. Jag tycker bara att det är en smula oartigt att klaga när man inte tycker att det går tillräckligt fort. För övrigt gillar jag jobbet du lägger ned på bilen - bra kämpat.
Vive la revolution pacifique!
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Djo »

Modspojken skrev:
Djo skrev:
Modspojken skrev:Tycker du det? Jag har just läst flera kommentarer av människor som dessutom hyllar din renovering. Det är ju aning fånigt att kommentera för kommenterandets egen skull, inte sant?
kanske inte var så fint nu i efterhand skrivit om mer komentarer men det är just det ni har skämt bort mig med massor av fina komentarer och berömt mitt arbete därför man kanske blir lite girig efter 2 komentarer på 2dagar eller vad det var inget illa menat är just era fantasktiska komentarer som får en att lägga sig under bilen och få 75kg skit i ansiktet sen slipa bort rost så man ser ut som en grott mäniksa och sedan laminera det hela med underredsmassa jag är sdå ottroligt tacksam för alla eras fantastiska respons. :D
Cpt Tuttle skrev:Jäklar vad du grejar! Snyggt!
Oja här får man allt ligga i 30maj blir jag 18år så vill gärna ha den körbar då :D tackar så mycket :D
Kadaver skrev:Ser bra ut ! Bra jobbat, fortsätt så :D
Tackar så hemskt mycket :D jajamensan det ska jag göra :D

posse jadu har tyvär inget dokumenterat så men rost omvandlare och rost ätare är inga dyra historier köp gärna och testa på några rostiga ställen om du vill för du kommer nog inte bli besviken om man säger så.

och åter igen tacksam som tusan för era komentarer. :D
Jag förstår givetvis att det är kul när människor uppmärksammar ens arbete och att det ger energi. Jag tycker bara att det är en smula oartigt att klaga när man inte tycker att det går tillräckligt fort. För övrigt gillar jag jobbet du lägger ned på bilen - bra kämpat.
som sakt var det ej min mening att klaga även om det inlägget ser ut som det klumpigt gjort och alla som tagit det som ett klago mål förlåt var verkligen inte menat så och nu lägger vi det bakom oss okej ;)

tackar så hemskt mycket. :D

jo jag kämpar på men vi får ej glömma att tacka min snälla far som hjälper till också blir så mycket roligare och lätare om man är 2 även om jag gör mycket själv så äre ju som så att ibland behöver vi alla en spark i baken så man sätter fart så tackar farsan för alla hjälp jag får.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Persson »

Blir ju grymt detta. Jag håller också på att fixa underredet nu och det är inte nå vidare...
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Djo »

Persson skrev:Blir ju grymt detta. Jag håller också på att fixa underredet nu och det är inte nå vidare...
Tackar så hemskt mycket :D

haha äch vist fan man blir ju skitig som fan men har man pannlampa och mössa på sig se ser man ju rätt bra och slipper ha underredsinpakat hår men vist skit göra äre ju men sen när det är klar är men ju glad över det fina resultatet och då äre värt allt slit. :D
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Posse »

Djo skrev:---
haha äch vist fan man blir ju skitig som fan men har man pannlampa och mössa på sig se ser man ju rätt bra och slipper ha underredsinpakat hår men vist skit göra äre ju men sen när det är klar är men ju glad över det fina resultatet och då äre värt allt slit. :D
Du borde väl även använda en skyddsmask...?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Persson »

Djo skrev:
Persson skrev:Blir ju grymt detta. Jag håller också på att fixa underredet nu och det är inte nå vidare...
Tackar så hemskt mycket :D

haha äch vist fan man blir ju skitig som fan men har man pannlampa och mössa på sig se ser man ju rätt bra och slipper ha underredsinpakat hår men vist skit göra äre ju men sen när det är klar är men ju glad över det fina resultatet och då äre värt allt slit. :D
Sitter på en pall och skrapar underredsmassa. Är verkligen bra att ha en karossvagga ;)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Djo »

Persson skrev:
Djo skrev:
Persson skrev:Blir ju grymt detta. Jag håller också på att fixa underredet nu och det är inte nå vidare...
Tackar så hemskt mycket :D

haha äch vist fan man blir ju skitig som fan men har man pannlampa och mössa på sig se ser man ju rätt bra och slipper ha underredsinpakat hår men vist skit göra äre ju men sen när det är klar är men ju glad över det fina resultatet och då äre värt allt slit. :D
Sitter på en pall och skrapar underredsmassa. Är verkligen bra att ha en karossvagga ;)
karossvagga vilket fusk ;)

andningsmask använde jag allt då jag målade zinkgrund och när jag sprutade på underredsmassa den masken jag hade på mig då jag lackerade.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Posse »

Djo skrev:- - -
andningsmask använde jag allt då jag målade zinkgrund och när jag sprutade på underredsmassa den masken jag hade på mig då jag lackerade.
Kom att tänka på att "skyddsmask", som jag skrev, kan tolkas olika. En del kallar väl även de där enkla BH-kupeliknande slit-och-slängtingesterna för skyddsmasker.

Men jag menar en sån där kraftigare historia av något gummiliknande som verkligen sluter till tätt mot ansiktet och förses med utbytbara filter, i det här fallet sånt som skyddar mot lösningsmedel.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 92gl renovering Djo enorm update sid3 3mars

Inlägg av Djo »

Posse skrev:
Djo skrev:- - -
andningsmask använde jag allt då jag målade zinkgrund och när jag sprutade på underredsmassa den masken jag hade på mig då jag lackerade.
Kom att tänka på att "skyddsmask", som jag skrev, kan tolkas olika. En del kallar väl även de där enkla BH-kupeliknande slit-och-slängtingesterna för skyddsmasker.

Men jag menar en sån där kraftigare historia av något gummiliknande som verkligen sluter till tätt mot ansiktet och förses med utbytbara filter, i det här fallet sånt som skyddar mot lösningsmedel.
du ser masken på bilden av mig att lackera sådan där jävla papp sak 1gång historia känner jag mig kvävd av så inget jag använder dock när farsan skafade den där riktiga masken tills jag skulle lackera så varen mö skönare att ha så till vissa saker använder jag allt masken. ;)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar