Söker info om tråd på gamla forumet.

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av DandanRacing »

Satt och surfade runt på gamla forumet genom http://web.archive.org/web/201008211233 ... lubben.se/ finns tyvär inte så många trådar man kan öppna men såg denna mycket intresanta tråd titeln under faq ""tips" bygga om 740 elspeglar till 240 el speglar" som såklart ej går att öppna :(
Är det någon här som har någon info om ämnet? har själv funderat på liknande operation men ej haft ork/tid än..

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av schassen »

Jo vet vad du menar.Men det var nåt med att flytta över motorerna från 740 huset till 240 huset.Vill ochså minnas att det var nån skillnad mellan olika årsmodeller.Inte första generationen då typ till 81 utan mellan 86 och 93.
Ingen operation jag gjort än.Mvh Hans.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av DandanRacing »

Trevligt, var precis flytt av motorer jag hade funderat på. får försöka få tag på ett extra par 240 speglar och börja pilla lite i vinter.

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av PH_ »

Jag har grejerna till förfarandet hemma. Plockade bort motorerna från 740 speglarna förra veckan.. nu återstår bara själva överflyttandet. Jag har förutsatt att det ska passa rakt över men jag ska försöka komma ihåg denna tråd när det blir dags så jag kan rapportera eventuella problem :)

Jag tog f.ö styrknapparna till speglarna från en 740 knappsats för speglar/elhissar och tog upp hål i ett täcklock för extrabrytare i mittkonsolen med hjälp av borr och skalpell. Avslutade med superlimma fast brytarna. Blev snitsigt och orginallikt.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av DandanRacing »

Kul, får se när jag hinner åka och plocka speglar, om man bara behöver motorerna kan polarn få skänka några som han råkat bryta av med trucken =)

Jag har med några 700/900 elspegelknappar som jag tänkte antingen montera i handbromskonsolen eller karva ur lite extra i ett elhisshandtag så 700/900 elhissplattan passar..

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av DandanRacing »

Haha, kunde inte låta bli blev en tur inatt till polaren(kom hem halv 4 :geek: ) så nu ligger det en komplett 740 elspegelkabelhärva och några motorer i bilen :D vad jag kunde se så har volvo bara bytt själva höljet och "foten" innanmätet såg nästan identiskt ut, saknades någon liten lite tapp som saknade funktion.

Får se när jag hinner byta delarna, har besiktning om 12 dagar så innan dess lär det inte bli :(

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av DandanRacing »

Jahopp då kör vi lite bilder :geek:

För att få loss spegelglasen finns det ett hål undertill där man kan sticka in en spårskruvmejsel och vrida på en ring som syns i nästa bild.
Bild

Den vita ringen ska vridas ca 1cm, höger ska vridas mot klockan när man kollar på spegelglaset(ut från bilen) vänster minns jag ej just nu.
Bild

Någon som ser någon skillnad på dem? förutom att den ena har värme.. här ser man om man jämför speglarna ungefär hur lite ringen ska vridas.
Bild

Efter glaset är borttaget ser det ut såhär.
Bild

De fyra skruvarna i mitten ska bort.
Bild

Sådär nu är det dags att lirka/bända bort motorenheten som kan sitta stenhårt då tapparna den sitter på oxiderar o sväller.
Bild

Locket i botten där kabeln ska komma ut sitter med två hakar.
Bild

Jag tyckte det var lättast att få ut kabeln genom att trycka igenom den och inte bara dra..
Bild

Sådär ja..
Bild

Obs märkning uppåt..
Bild

Montering sker i omvändordning..
Bild

Sådär ja :mrgreen: :D
Bild

Närbild.
Bild

Glömde mellanlägget av gummi på bilden..
Bild

Nu ska man bara fixa ihop kabeln eller lirka tillbaka kontakterna i kontaktstycket hur man nu valde att få kabeln genom Det lilla hålet
Bild


Några bonusbilder..
Verkar finnas olika fästen i 740 speglarna men vad jag kunde se var själva motorenheten lika.
Bild

Volvo 740 Elspegelkabelpiska, på lite äldre bilar är den knappt integrerad i kabelpiskan, på nyare sitter den fast..
Bild

kanske lite onödigt att ha ett ca 58-poligt kontaktstycke till 5 kablar=p de lösa sladdarna i mitten sitter i ett likadant kontaktstycke tillsammans med 40-50 andra kablar så antingen pillar man ut dem eller klipper o klämmer egna kabelskor..
Bild


Hoppas någon finner mina bilder hjälpsamma :)

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av Jon-Erik »

Ett litet PS...
Det där gäller speglar 91 och tidigare.
92-93 speglarna ser likadana ut på utsidan men motorn sitter med tre skruvar och går inte att använda till äldre speglar. Även spegelglasen sitter fästa annorlunda. Ingen ring att vrida på. De sitter intryckta med fyra plastpinnar i motsvarande hål i mekanismen. Ett helsike att få loss ibland utan att spräcka glaset...
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av DandanRacing »

Jon-Erik skrev:Ett litet PS...
Det där gäller speglar 91 och tidigare.
92-93 speglarna ser likadana ut på utsidan men motorn sitter med tre skruvar och går inte att använda till äldre speglar. Även spegelglasen sitter fästa annorlunda. Ingen ring att vrida på. De sitter intryckta med fyra plastpinnar i motsvarande hål i mekanismen. Ett helsike att få loss ibland utan att spräcka glaset...
Menar du 240 eller 740 speglar?

EDIT: kollade min egen 240 och självklart har volvo som med allt annat på 93orna ändrat speglarna med :evil:

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av PH_ »

Kalas! :)
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av Lazze S »

Eftersom brytet blev med 92 års modell så finns det färdiga satser till 240 92-93 med elvärmda glas och relä. Men det går lätt att bygga om dom äldre, men om ni använder 740/940 brytare så tänk på att även dom skiljer från 92-. Vet inte hur det är på 240. Samma innanmäte på 940 92-98 som 240 92-93.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av DandanRacing »

Lazze S skrev:Eftersom brytet blev med 92 års modell så finns det färdiga satser till 240 92-93 med elvärmda glas och relä. Men det går lätt att bygga om dom äldre, men om ni använder 740/940 brytare så tänk på att även dom skiljer från 92-. Vet inte hur det är på 240. Samma innanmäte på 940 92-98 som 240 92-93.
"Samma innanmäte på 940 92-98 som 240 92-93." Du menar speglarna va? jag misstänkte att volvo bytte i 240in för de bytte i någon annan bil och satt just o leta på google efter bilder på 940ins spegelinnanmäte :)

Brytare är de små spakarna eller bakruta/spegelvärmen??

Älskar detta forumet :D

hm polaren har kanske en skrot 945a stående med elspeglar :mrgreen:

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av Lazze S »

Har tagit från nyare 940 och satt in i 240 92-93. Brytarna avser jag dom små joysticksen mellan stolarna. På 7/900 sitter dom ju i förardörren. Har man bara elhissar fram kan man använda 780ns panel i förardörren så kan man använda 7/900 ns spegelbrytare även där.

Bild

Min gamla 242 -83
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av DandanRacing »

Lazze S skrev:Har tagit från nyare 940 och satt in i 240 92-93. Brytarna avser jag dom små joysticksen mellan stolarna. På 7/900 sitter dom ju i förardörren. Har man bara elhissar fram kan man använda 780ns panel i förardörren så kan man använda 7/900 ns spegelbrytare även där.

Bild

Min gamla 242 -83
Tack :D Då blir det till att jaga reda på ett par 940 speglar med :)

Tänkte ta och försöka karva ur lite ur en 240 armstöd så jag får in 740ins elhisspanel.. eller helt enkelt dra nya kablar och sätta dem någon annanstans..

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av DandanRacing »

Då har jag testat lite mer :mrgreen:

Gamla glaset med vridringfästet passar på nya motorn Bild
Ford mondeo har samma motor(3 skruvar) som 240 92-93 vet ej om det gäller alla årsmodeller
saab 9000 har samma motor(4 skruvar) som 240 86-91 vet ej om det gäller alla årsmodeller
Någon bmw kommer ej ihåg model har oxå 240 92-93 motorn med 3 skruvar.

Verkar som att de flesta europeiska biltillverkare kör med samma spegelmotor, de asiater jag kollade hade något helt annat system...

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av PH_ »

Nästan så att det borde bli en sticky på detta ämnet i FAQ?
interCOOLer
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 november 2011, 02:37

Re: Söker info om tråd på gamla forumet.

Inlägg av interCOOLer »

Ett annat tips: Vill man ha Kromade elspeglar av den ärdre typen (77-85) så kan man ta spegelhusen från en BMW 7-serien 78-86 då dom har samma spegelhus som 240is elspeglar men kromade.
Skriv svar