tips på bygga en bränslesnål b230

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av SkauneJohan »

ville kollla om nån annan har testat at få en motor o gå så snålt som möjligt istället för plocka max effekt


har en kollega som lyckades få sin volvo 940 sugmotor at dra 0,75 vid långkörning då hade han mixtrat med styrsystem och tänding en hel del, motorn var dock orginal



oftast har väl 940 530topp och M kamaxel eller :?:
eller finns det nån annan kombination som skulle ha bättre förutsättningar till at va just snål med soppan

mvh/Johan
volvo 244-82 Bild
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av DandanRacing »

Att köra med lågfriktionsdäck, rätt däck tryck, fina servade bromsar som ej ligger på, fin olja i bakaxel och växellåda, en välservad motor och rätt körstil ger så mycket mer på soppaförbrukningen än att börja mixtra med motorn...

Efter första fulltankningen hade jag fått min 245 -93 att dra 0.77 i stadskörning, gången efter låg jag på 0.9 och har legat där runt sen dess.. var bara tvungen att testa hur snålt jag kunde få den att gå och så ville jag inte köra som vanligt om jag hade glömt dra åt något efter reparationerna...

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av PH_ »

Förutom ovanstående skulle jag tippa på att en kamaxel som matchar din körstil, planad topp och extraktorgrenrör kan förbättra bränsleekonomin.

Dock så brukar iaf jag ha en tendens att gasa mer om det finns mer att gasa mer.. Och då är det ogjort. Det är inte vad man kör utan hur man kör som spelar roll.. Kolla bara detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=badoMjA_rW0
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av schassen »

Mitt recept på 92 245.32000 mil.
förbruking malmö bollnäs tur retur 0.9
531 bara putsad från gjutskägg
vx-3 kam
extraktor rör
volvo orginal turbo system med bilens org kat
bosch super 4 tändstift
kn luftfilter
bonn uppställd tändbox 6grader
205/60 15 khumo däch på orginal virgofälg.
Conoco philips 10-30diesel!!!! olja helsyntet.
Med husvagn till holland med husvagns spoiler och 7 meter vagn 1.2 dit och
hem 1.3 med ac på och full last med öl. Kollade även gången innan med 530topp och t kamm 1.5 .liter. Så jag gillar denna set up Dessutom blev ju bilen kul att köra.
Mycket billigare än när jag gjorde resan med dodgen 3.0 liter milen.
Mvh Hans.
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av D.E »

Min 244GL med LH2,2 drog 0,75 Hedemora-Mora med typ 20 minuter tomgångskörning inblandat samt tre pers i bilen. Den har extraljus, dubbdäck och värre kam så att få en med fräsch motor med planad topp, snålare mapp/värre tändning, sänkt fjädring, smala däck och ekonomisk körstil att dra 0,6-65 borde ju vara möjligt.
'76 245L Turbo
'83 242DL
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av 240_kalle »

D.E skrev:Min 244GL med LH2,2 drog 0,75 Hedemora-Mora med typ 20 minuter tomgångskörning inblandat samt tre pers i bilen. Den har extraljus, dubbdäck och värre kam så att få en med fräsch motor med planad topp, snålare mapp/värre tändning, sänkt fjädring, smala däck och ekonomisk körstil att dra 0,6-65 borde ju vara möjligt.
njaaa.. mmm, visserligen kan det vara möjligt, men det finns en gräns.
just sänkning spelar faktiskt stor roll här, för luften är en stor bov i dramat med luftmotståndet.

märks väldigt bra på förbrukningen om man kör 80 eller 100. (bor i Finland) men sej 90 och 70 det är helt klart skillnad.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av D.E »

Definitivt. Över 120 börjar en 240 bli törstig.
'76 245L Turbo
'83 242DL
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av SkauneJohan »

citat från annan diskussion
Provade för många år sedan Volvos flesta olika std kammar (A,B,D,K,T,V,Y) i just en B21 för att få fram en bra gång på motorn som var lite mer lättkörd i pendlar bilen, för en B21A är verkligen inte varken upphetsande eller pigg!!! fastän den bara hade 17000 mil på mätaren, passade även på att få dit ett tändsystem från en B230A för att slippa bla brytarspetsarna och i mitt fall tyckte jag det vart helt klart bäst fart/ork i den med en T-kam och drog på lugn landsvägskörning ca 0,10-0,15 liter/mil mindre soppa
stämmer det att b23/b230 är snålare än b21?
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag monterade nyligen elektronisk lambdareglerad insprutning på en B21A.
1.15 l/mil på etanol/E85 har jag mätt upp med hyfsad noggrannhet. Detta med 4-växlat och mestadels motorväg i 80-90 km/h.

Mindre slagvolymen borde vara bättre rent förbrukningsmässigt. Motorn känns minst lika pigg som en vanlig B230F, men högre kompression och A-kammen gör nog sitt till!

För låg (relativ) förbrukning så är det etanol som gäller, hög kompression, mycket förvärmning samt EGR. Vore även önskvärt med ett smartare styrsystem som inte bara jobbar mot lambda =1 hela tiden utan som magrar ut blandningen vid jämn hastighet... Fast där sätter väl avgaskraven stopp direkt om katten tillåts slockna.
Bränsleavstängning med öppet spjäll för att slippa motorbroms och därmed kunna "rulla" längre vore intressant att experimentera med.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av Allinug »

Jag tror att man skulle kunna göra en hel del med hjulen för att få mer bränslesnål körning. T ex föräldrarnas gamla SAAB 95 som hade frihjul som man kunde koppla in och ur. Den drog soppa som en moped under gynnsamma förhållanden.

Sedan tror jag att elmotorer i hjulen skulle kunna kapa bensintopparna vid start vid rödljus och gatukorsningar och krypkörning vid stadskörning. Det är faktiskt vid stadskörning som den mesta soppan går åt. Vid landsvägskörning kan man ju komma ner mot 0,7 liter/mil med en b230f och det tycker jag är helt OK förbrukning för en gammal bil.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av SkauneJohan »

Allinug skrev:Sedan tror jag att elmotorer i hjulen skulle kunna kapa bensintopparna vid start vid rödljus och gatukorsningar och krypkörning vid stadskörning.
:lol: jo det är enkelt o billigt att fixa
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av Volvo245GLT »

Inga problem att fixa elmotorer! :) Att montera dem direkt i hjulnaven ger dock en större fjädrad vikt så inte helt optimalt.
Men en elektrisk bakaxel och för all del framaxel... Absolut!
Och det råder väl knappast något tvivel om att framtiden är elektrisk. ;)

Bara att handla motorer, styrning samt en kraftkälla och köra igång!
http://www.go-ev.com/
Lite inspiration: http://www.evalbum.com/2356
(har faktiskt ett småhemligt projekt på gång med en eldriven 240...)

Nu går vi offtopic här, men min framtidsvision är ett helt nytt vägnät för ultralätta personbilar och MC. Helt vansinnigt som idag att behöva frakta runt röven i ett par ton skrot... Man skulle lätt kunna skala ner en bil till bara ett par hundra kilo med hjälp av kolfiber o.s.v.. och smalare däck från motorcyklar.
Då behövs det helt plötsligt inget stort och dyrt batteri för att flytta runt fordonet. På dedikerade vägar så finns det dessutom inga tyngre fordon att krocka med, för inte skulle jag vilja sätta mig i en liten lätt bil och ge mig ut i trafiken idag...

Just batteriet är det stora hindret för dagens tunga elbilar. En eldriven lastbil t.ex. är helt otänkbart med tanke på jättebatteriet som skulle krävas! Lösningen på det problemet är tydligen rätt originell (se http://www.elvag.se/ samt http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 913121.ece) men kanske ingen vidare praktisk lösning ändå med tanke på alla problem som tågtrafiken brottas med.
"E4:an avstängd idag igen p.g.a. nedriven kontaktledning" o.s.v... :lol:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av Allinug »

ASEA tog fram eldrivna lastbilar på 40-talet, så det är ju förunderligt att det fungerade med eldrift och batterier då men inte nu längre (när tekniken borde gått framåt...). Fina Elis från 1941 är ett exempel på ellastbil:

Bild
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av SkauneJohan »

snälla stanna ON TOPIC

detta handlade om att göra VOLVO 240in bränslesnål, exempelvis kamaxlar förgasare topplock osv

inget svindyrt/jobbigt ombygge med elmotorer och gynna kärnkraftverken som förstör planeten 1miljon ggr mer än etanol/bensin/rme/diesel/rapsolja/gengas/biogasol/biogas

för det finns just nu inget riktigt vettigt sätt att producera el hemma i garaget billigt ännsålänge, ifall jag skulle välja att bygga om volvon skulle det vara med en mercedes om601 eller om604 dieselmotor och sedan köra på lokalproducerad rapsolja
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av Volvo245GLT »

Porta toppar och experimentera med motorstyrningar o.s.v.. är inte helt trivialt heller. Väljer man att elektrifiera en bil så finns det ofta färdiga "recept" och ombyggnadssatser som får projektet i mål snabbt.
En elektrisk drivlina är oslagbar rent förbrukningsmässigt, även om man skulle välja att att generera elen direkt med förbränningsmotor för valfritt bränsle och skippa det dyra batteriet.

Generera el hemma kan man göra med allt från egenbyggd vindsnurra till ångmaskin. :)
Jobbpendlar själv med elcykel (snarare moped) som får sin laddning från en 50 W solpanel på husväggen. Sen är solceller kanske inte det bästa valet miljömässigt men...

Men om vi återgår till topic, en bränslesnål B230, så finns det som sagt en del att göra.
Är själv sugen på att leta upp en B230K och förse den med både insprutning och en annan kam. Motorns höga komp, 631-toppen och de speciella förbränningsrummen gör den motorn riktigt intressant för sådana här experiment.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av SkauneJohan »

har hört att just b230K ska va rätt lyckad när det gäller bränsleförbrukning, dock många problem med vacumläkage som ger dålig gång
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av Volvo245GLT »

Största felet med B230K är just den struliga förgasaren. Miljoner vakuumledningar som kan läcka, och i bästa fall så sitter kanske merparten av dem kvar på rätt plats efter 30 år med olika mekaniker.

Tråkig kamaxel, och det eviga tjatet om att den motorn inte klarar ett kamremsbrott gör väl sitt till för ett skamfilat rykte.
Att 16 V-motorn (B234) drabbas av ventilsallad p.g.a. sina balansremmar och drev som lossnar talas det tyst om.
Där har vi en riktig skitmotor enligt mig. ;)

Som sagt; en B230K med insprutning från en F-motor och kanske uppgraderad med en A-kam vore förmodligen ett bra utgångsläge för att bygga en bränslesnål maskin.
Allt med förgasare går nog bort skulle jag tro?
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av SkauneJohan »

Volvo245GLT skrev: det eviga tjatet om att den motorn inte klarar ett kamremsbrott gör väl sitt till för ett skamfilat rykte.
Att 16 V-motorn (B234) drabbas av ventilsallad p.g.a. sina balansremmar och drev som lossnar talas det tyst om.
Där har vi en riktig skitmotor enligt mig. ;)
alla motorer har ju ventilsallad vid kamremsbrott idag :roll: 2st ventiler per cylinder ger en trevligare mer råstark gång i min åsikt som passar betydligt bättre för vardagskörning

dessutom tror jag att 2 ventiler per cylinder ger en bränslesnålare motor också ;)
volvo 244-82 Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av Djo »

D.E skrev:Definitivt. Över 120 börjar en 240 bli törstig.
japp 1,1 liter milen ligger min på då.

Lägst min 240 dragit var vid långfärdskörning 0,82 med 225-40-18 sulor inkluderat en runda stads körning.

En kollegas 940 har han fått ner i 0,65 via att köra helt lagligt och tänka på sin körstil. (är helt original)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: tips på bygga en bränslesnål b230

Inlägg av Tilly »

Termostatstyrd elektrisk kylfläkt borde väl också vara en bränslebesparande åtgärd då man slipper ha en fläkt som går i onödan och skapar turbulens även när den egentligen inte behövs.
Volvo245GLT skrev: Tråkig kamaxel, och det eviga tjatet om att den motorn inte klarar ett kamremsbrott gör väl sitt till för ett skamfilat rykte.
Att 16 V-motorn (B234) drabbas av ventilsallad p.g.a. sina balansremmar och drev som lossnar talas det tyst om.
Där har vi en riktig skitmotor enligt mig. ;)
Och detta är ju egentligen icke-problem då kamremsbyte inte är något supersvårt. Byter man rem efter givna intervall så havererar ju varken B230K eller B234F-motorerna.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar