Volvo 242 DL 1976 balja & sandplåt på plats

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Volvo 242 DL 1976 balja & sandplåt på plats

Inlägg av volvo244glt »

Modell: Volvo 242 DL

Årsmodell: 1976

Mätarställning: C:a 26000 mil.

Färg: Skogsgrön

Motor/kraftöverföring: B21A + M45

Fälgar/däck: Har ingen sussning om vad det är för fälgar som sitter på 14" är dom iallafall

Exteriör: Original

Interiör: Brunt skinn

Ljudanläggning: Volvo original 4 stereo med förstärkare el-antenn och volvo Sound högtalare på hatthyllan.
Och en mono högtalare i instrumentbrädan i mitten.

Övrig utrustning: Elhissar, el-antenn, el speglar, Gt-instrument,Gt yttertemp mätare i instrument brädan, prylfack, snowcap,kurvhandtag till instrument brädan, klocka, extra prylfack och skinndamask till växelspaken och lite till...

Syfte och mål : Lacka om bilen Volvo original 70-tals mörkgrön metalliclack och montera någorlunda tidsenlig extra utrustning.
Köra runt med på semestern till träffar mm. Denna ska bevaras helt original.

Det som jag håller på med nu är att montera/testa alla tillbehör jag skaffat mig under årens lopp.
Sen även blästring av karossen är igång.

När bilen köptes var den full av stenskott/repor mm och en del ytrost.
Så första steget är att fixa till rosten och sen lack nu till våren 2013.

Lite bilder på bilen :

Långkörning till garaget

Bild

Rost fria dörrar

Bild

Rostfri under

Bild
Senast redigerad av volvo244glt den 13 oktober 2013, 00:38, redigerad totalt 6 gång.
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

Vad säger man?
"Den som söker han finner"

ROST

Tog ur reservhjulet och började peta lite och se där ja inte bara rost utan hål!

Bild

Grundfärgen är tillfällig....

Bild

Bild

Samma på andra sidan dock är baljan hel på högersidan. Men hål i sandplåtarna ca runt hål på 5 cm.
Tips på hur man löser detta enklast och bra?



Yt rost som blästrats hade inte behövt ta så mycket runt hjulhusen men när man väl var igång så gick det
inte och sluta tyvärr....

Före :
Bild

Efter :
Bild
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

Även vänster sidan har fått en omgång av blästern

Gått över med blästern och penslat Hagmans gula Ca-primer 3 omgångar på hjulhus kanten "invändigt"
Bild
Senast redigerad av volvo244glt den 5 oktober 2012, 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av Götesson »

Sandplåtarna går ju att köpa nya tror jag eller bara skaffa en plåt och byta hela. Blir snyggast med kanske känns överdrivet om de bara är ett 5 cm hål. Annars blir de o klippa o svetsa :)

Fin bil för övrigt, hillar den starkt :D
// Benjamin Filip Götesson
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

Götesson skrev:Sandplåtarna går ju att köpa nya tror jag eller bara skaffa en plåt och byta hela. Blir snyggast med kanske känns överdrivet om de bara är ett 5 cm hål. Annars blir de o klippa o svetsa :)

Fin bil för övrigt, hillar den starkt :D
Jag köpte nya sandplåtar men gillar inte vecken i plåten vid skärm kanten det ser inte bra ut.
Jag får se hur jag gör blir väl ta en bil i taget.

Kul att du gillar bilen :)
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

Har samlat på mig lite delar nu.
Sprickfri instrument bräda fick åka runt 50 mil för den men det var det värt....

Har beställt nya chrome lister på Volvo verkar inte finnas så många dörr lister kvar bara ett tips om någon
behöver.Beställde även lite annat nödvändigt blev ett rätt så dyrt kalas....

Har även köpt på mig lite mer tillbehör till bilen.

Nästa helg står blästringen på schemat sen ska den "grundas" sen blir det lack till våren.

Ska installera servostyrning nu i vinter fick tag i en ny växel och pump och fästen för billig peng även bromsarna
ska bytas till nya ok och skivor jag har liggandes.

Och om någon har en dörrsida till mig hojta gärna till eller tips på någon som kan ha den (Ej volvo har kollat) typ bilskrot mm...
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

Monterat dit ett infällbart mynt fack.
Bild

Bild

Även en Volvo Gt-Sport ratt. Funderar på om man skulle slå till på ett Gt-instrument också.

Bild

Fixade även armstöden så dom satt fast. Stör mig rejält på Vänster dörrsida och letar med ljus och lykta efter en ny.

Bild

Nästa vända blir montera dit el antennen.
Har även lite mera tillbehör på ingång :)
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

Fixat ännu mera tillbehör nu.

Ett Gt-instrument

Bild

Dim/varselljus till kofångaren

Bosch

Bild

Fixade även lite med bilen i helgen och märkte att inredningen är rätt så dålig tyvärr.
Måste fixa golvmatta fram säten och baksäte mm för att få det som jag vill ha det.

Drog in en antenn sladd till el-antennen med och tog bort förar dörren.
Förar dörren ska en jobbar kompis få fixa till då det är en lång reva/buckla i den.

Det var allt för denna gången.
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av Götesson »

GT-instrumentet ser grymt ut, men de ser inte volvo aktigt ut för mig då jag nästan aldrig har sett dem. Men de är snyggt :D Kul projekt du håller på med Tumme upp!!!
// Benjamin Filip Götesson
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

Götesson skrev:GT-instrumentet ser grymt ut, men de ser inte volvo aktigt ut för mig då jag nästan aldrig har sett dem. Men de är snyggt :D Kul projekt du håller på med Tumme upp!!!

Tackar kul att det glädjer någon mer än bara en själv :)
Gt-instrumentet blev det för jag har blivit tillbehörs narkoman!
marcusg
Inlägg: 70
Blev medlem: 8 oktober 2012, 09:09
Ort: Hässleholm

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av marcusg »

Kul projekt... men jag tycker du ska köra på orginal fronten :)
Hade själv kört med gt-instrument men det blir för mycket krångel att bygga om till digital hastighetsmätare osv...
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

marcusg skrev:Kul projekt... men jag tycker du ska köra på orginal fronten :)
Hade själv kört med gt-instrument men det blir för mycket krångel att bygga om till digital hastighetsmätare osv...

jo man tackar :)
Jo det går från dag till dag det med fronten dels är listerna dyra och jag inte gillar fronten till 100%.
Men man vet aldrig inget är borta ännu.... ;)
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

Var ett tag sen sist hade ingen lust att lägga upp bilder på det gamla forumet då det ev skulle läggas ner.
Men det har hänt massor sen sist iallafall. Bilen är strax klar för lack ska byta balja på vänstersidan och svetsa 2 hål sen är den redo.
Jag hade tänkt byta framskärmar på bilen mot nya men när jag tittade noga på skärmarna så fanns ju ingen rost.
Bara några bucklor men tänkte jag ger det ett försök att rikta skärmarna. Jag åkte till Jula och köpte en billig bilplåts sats och provade och det blev riktigt bra så nu skippar jag att byta skärmarna.
Skadan ser ju inte så farlig ut på bilden och någon kanske tycker att man skulle spacklat....
Bild

Slått ut det lite grovt
Bild

Lite mer
Bild

Sen finlir samt slipa
Bild

Grundat sålänge ser bättre ut i verkligheten ev spackling får lackeraren göra...
Bild
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976

Inlägg av volvo244glt »

Sen fick jag köpt en brun skinnklädsel till bilen som ska byggas om till fällbara stolar.
Ska göra en liten guide sedan om någon är intresserad?

Lädret ska göras i ordning samt färgas om och spricker och revor ska lagas.
Jag ska göra detta själv hade jag tänkt jag väntar på att färg matchningen till läder färgen ska bli klar.
Här är lite bilder på dem av sätena.

Mycket fint utgångs projekt.
Bild

Uräkta röran i bakrunden.... Tag loss locket till ryggstöds justeringen försiktigt med ett "fiskben" alt slö platt skruvmejsel.
Skruva ur svankstöds justeringen det är bara att skruva ut tills den lossat och plasten som sitter kvar drar man ut försiktigt.
Bild

Då kommer den här låsningen fram
Bild

Använd Volvo original special verktyg.... En näbb tång och vrid moturs ta sedan bort låsningen och plast "ratten"
Bild

Bänd försiktigt ut plast locket som täcker hörnen. Dom sitter fast hakade i nedre kant sen är det bara och dra försiktigt
tills dom lossar. Gäller höger/vänster
Bild

Börja klippa loss "märlorna" metal ringarna som håller ihop klädseln. Börja vid ryggen mot sittdynan
Bild

Fortsätt klippa loss
Bild

Nu är botten fri.
Bild

Haka loss klädsel från piggarna under plastkåpan som du tog bort förut om du inte redan har gjort detta.
Bild

Haka loss vänster samt höger sida.
Bild

Lossa dom 4 bultarna som håller ihop sittdelen och ryggdelen sitter 2 på vardera sida under sittdynan.
Bild

Borta
Bild

Dela på rygg delen och sitt delen
Bild

Haka loss den långa stången som håller fast klädseln i underkant. Man ser och känner denna när man börjar dra av klädseln.
Jag använde två näbbtänger.
Bild

Nu är den första loss det finns en till längde upp i mitten av ryggstödet som sitter med "märlor"
Bild

Dålig bild på den andra men man känner metaltråden på utsidan av ryggstödet sen är det bara och knipsa av dom två märlorna.
Bild

Sen är det bara att börja kavla av klädseln försiktigt glöm ej ta bort nackstöden.
Om nackstöds fästena är hela kan du ej dra ut dom ovanifrån utan detta kan göras när du lossat klädsen i botten.
Det är 2 plast klammer man får trycka på medans man/någon drar i nackstödet.
Bild

Bara att fortsätta försiktigt.
Bild

Del 2 monteringen kommer senare.
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976 ny uppdat

Inlägg av volvo244glt »

Sen har el-antenn monterats på bilen med. Samt lite annat men hittar inte dom bilderna nu.....
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 DL 1976 ny uppdat

Inlägg av _Performance_ »

Detta ska ja följa =)
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 242 DL 1976 ny uppdat

Inlägg av Amazon_Sleper »

Precis samma rost i baljorna/skärmkanterna bak som på 75an min Fast där hade dom döljt den med spackel sist den blev lackad

Tycker ju du ska behålla fronten då jag gillar den med runda lysena bäst. Roligt projekt i vilket fall ;)
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976 ny uppdat

Inlägg av volvo244glt »

Va roligt med lite kommenterar :)

Det har hänt en hel del men har inte haft någon motivation och lägga upp bilder.
Stolarna är nu ombyggda till fällbara och påbörjad färgning av skinnet är igång.
Baljan på v-sida håller jag på passa in det kan nog bli bra i slut ändan.

Fronten ska behållas original jag har fått tag i nya lister i fronter och runt bilen.
Det enda på önskelistan är en ny rutram i nyskick.

Lägger upp lite bilder när jag hemma igen.

Mvh
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 242 DL 1976 ny uppdat

Inlägg av Amazon_Sleper »

Mena du själva plåten runt rutan eller listerna runt rutan?

För den nedre delen av rutramen den som går mot där taket är skarvat finns på motoroldies har precis bytt på min -75 ;)
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 242 DL 1976 ny uppdat

Inlägg av volvo244glt »

Amazon_Sleper skrev:Mena du själva plåten runt rutan eller listerna runt rutan?

För den nedre delen av rutramen den som går mot där taket är skarvat finns på motoroldies har precis bytt på min -75 ;)
Hej.
Självaste rutlisten "chrome" listen då. Det är väl inte chrome egentligen utan nått polerat?

Tack ändå!
Skriv svar