Högsta utväxling?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Högsta utväxling?

Inlägg av Götesson »

Nu ställer jag denna fråga utan att ha kollat upp info. Men funderar på hur man kan få ner bränsle förbrukningen, och det finns ju en hel del åtgärder. Motorn har gått mellan 2500-3000 mil sedan den total renoverades av förra ägaren så motorn borde vara i gott skick. Min fundering går till utväxlingen i bakaxeln, för min del känns det som den enklaste delen att påverka utväxlingen. Men kommer det gör någon märkbar skillnad? Om jag har den axeln med den lägsta (vi antar det) och byter till axeln med högsta, hur mycket kan de göra på varvtalet? 100 eller 500 rpm?

Läste tråden på FAQ om bakaxlar och blev väldigt nyfiken på att byta. Fast först borde jag nog kolla upp vad det är för axel jag har? :roll:

Hoppas någon förstår hur jag tänker och kan tillägga info :D Och gärna andra bra knep på att få ner bränsle förbrukningen, för som min ekonomi ser ut har jag inte pengar att både ha volvon för fin körning och en bruksbil och även en skogs/lekbil plus tantens bil :evil:
// Benjamin Filip Götesson
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Högsta utväxling?

Inlägg av 240_kalle »

trimning är ju ett alternativ.. eller kanske man borde prata om optimering.
har ju sugtrimmat min 245 lite, den hade b19a. med samma kunde jag få ner förbrukningen till 0,89l/mil, men det är ju inte så mycket mindre iochförsig men iallafall.

vad har du för motor??
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Högsta utväxling?

Inlägg av Götesson »

240_kalle skrev:trimning är ju ett alternativ.. eller kanske man borde prata om optimering.
har ju sugtrimmat min 245 lite, den hade b19a. med samma kunde jag få ner förbrukningen till 0,89l/mil, men det är ju inte så mycket mindre iochförsig men iallafall.

vad har du för motor??
jag har b21ET med intercooler, 940 grenrör med tillhörande turbo ,svanhals insug och någon trimkam också, kommer inte ihåg vad den hette. Så den är lite trimmad :D
// Benjamin Filip Götesson
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Högsta utväxling?

Inlägg av 240_kalle »

okej. vad är din nuvarande förbrukning??
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Högsta utväxling?

Inlägg av Götesson »

240_kalle skrev:okej. vad är din nuvarande förbrukning??
Jag har nog inte kommit under 1,2 liter milen. Har tänkt köra en hel tank då jag ska köra helt lagligt inga onödiga gaspådrag o dylikt, men efter halva tanken börjar jag tröttna och bara måste gasa om den där jävla porschen som ligger o flinar framför mig :twisted:
// Benjamin Filip Götesson
Skriv svar