Skrapar ibland vid iläggning av backväxeln

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Skrapar ibland vid iläggning av backväxeln

Inlägg av Tilly »

Jag har problem ibland med att få i backen utan skrap från växellådan på min 244 -78. När man skall lägga i backen så känns det som om inte kopplingen var nedtryckt riktigt vilket jag naturligtvis alltid ser till att göra innan jag byter växel. Backen går ju att få i men det känns ju inte riktigt bra när det skrapar till. Uppstår som sagt bara ibland, oftast fungerar det felfritt och det gäller bara backväxeln.

Växellådan är en M45 och med stor sannolikhet är kopplingen den ursprungliga. Kan det vara så att kopplingen behöver bytas eller vad tror ni?

Har förövrigt samma problem på min 244 -87 men där är både koppling och växellåda rena katastrofen i nuläget så där skall rubbet bytas inom kort.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Laban
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 november 2011, 18:27

Re: Skrapar ibland vid iläggning av backväxeln

Inlägg av Laban »

Har haft samma fenomen jag också. Vet inte varför det blir så, men prova denna metod:
Lägg i 3an innan du lägger i backen. Låter kanske konstigt, men prova. Funkade för mig iaf. Nån annan kanske kan förklara vad som försigår i växellådan :D
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Skrapar ibland vid iläggning av backväxeln

Inlägg av Modspojken »

Det kan vara utrampningslagret som är lite slitet. Det brukar "drabba" backväxeln först, innan det påverkar driften (bilen börjar "gå av sig själv) och de andra växlarna. Detta var fallet på min MGB, som har en växellådskonstruktion mycket lik Volvos M-lådor.

Å andra sidan har jag ibland samma problem på min 87:a som gått 9000 mil. Där är ingenting slitet.
Vive la revolution pacifique!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skrapar ibland vid iläggning av backväxeln

Inlägg av Tobbe »

Trycker du ner kopplingen och direkt lägger i backen? Isåfall vänta liiite o prova om det hjälper. För på min så kan det skrapa lite om man direkt lägger i backen efter att man har tryckt ner kopplingen, väntar man då kanske ca. 5 sek. så skrapar det inte. Kan det ha nåt med att backen är osynkad? Eller det spelar bara in om bilen rullar?
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Skrapar ibland vid iläggning av backväxeln

Inlägg av Tilly »

Laban skrev:Har haft samma fenomen jag också. Vet inte varför det blir så, men prova denna metod:
Lägg i 3an innan du lägger i backen. Låter kanske konstigt, men prova. Funkade för mig iaf. Nån annan kanske kan förklara vad som försigår i växellådan :D
Det skall jag prova. Löser ju förvisso inte själva problemet men tills man får det fixat kan det ju vara en metod att prova för det känns inte riktigt bra när det skronkar till vid växlingen.

Utrampningslagret alltså. Är ju möjligt att det kan behöva bytas. Min bil har ju bara gått 12000 mil och skall väl inte heller vara så sliten kan man tycka men det är ju gamla grejer vid det här laget.

Tobbe: Det gör ingen skillnad om man väntar en stund innan man lägger i backen. Har provat detta.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Skrapar ibland vid iläggning av backväxeln

Inlägg av Lazze S »

Kan ju vara hela kopplingen som slirar. Bilar som gått under 10 000 mil har haft slutkörda kopplingar. Du vet ju inte hur tidigare ägare släpade på pedalen.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Skrapar ibland vid iläggning av backväxeln

Inlägg av Tilly »

Kan ju vara hela kopplingen som slirar. Bilar som gått under 10 000 mil har haft slutkörda kopplingar. Du vet ju inte hur tidigare ägare släpade på pedalen.
Jag tycker bara att bilen känns lite för bra för det. Förutom ovan nämnda problem så känns koppling och växellåda tajt och fint.

Kan konstatera att metoden att lägga i trean före man lägger i backen fungerar perfekt även för mig.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
robin_moppe
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 december 2011, 11:44
Ort: Tranås

Re: Skrapar ibland vid iläggning av backväxeln

Inlägg av robin_moppe »

Trean före backen funkar kanon här med :)
volvo 240 -88 http://www.garaget.org/robinmoppe
saab 96 -76
Skriv svar