Eskilstuna veterandag

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Eskilstuna veterandag

Inlägg av Posse »

Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Lazze S »

Det blir årets enda marknad för min del. Hoppas regnet håller sej borta i år. Får fira 52årsdagen på McD på hemvägen.
Petrolhead
Inlägg: 60
Blev medlem: 23 november 2011, 13:57
Ort: Svanå

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Petrolhead »

Årets höjdpunkt tycker jag missas inte av mej iaf, regn eller sol jag ska dit. :)
DONT LIKE MY DRIVING? EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.nu
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Modspojken »

Känns skönt att Lazzes födelsedag är årets höjdpunkt för fler än honom själv!
Vive la revolution pacifique!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Lazze S »

Blir nog inget för mej då jag har några räkningar kvar som äter upp resten av pensionen.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Posse »

"Flest användare online samtidigt: 95, sön 26 aug 2012, 15:20", står det i skrivande stund här på forumet och jag funderar på om denna nya rekordnotering, vilken är mer en fördubbling av förra rekordet, möjligen kan ha något att göra med ämnet för den här tråden att göra? Puffade månne någon (inte jag) för det här forumet på Veterandagen i Eskilstuna?

Personligen hade jag siktat på och verkligen hoppats att kunna vara på plats redan när Veterandagen öppnade för besökare kl 8:00 men strul med och oförutsedda åtgärder som jag nödgades till på fordonet jag skulle åka med, plus dessutom svårigheter hitta fram till evenemangsområdet, resulterade i att mer än halva Veteransdagstiden tyvärr redan förlupit när jag äntligen, äntligen, kunde rulla in vid flygfältet.

Klockan hade nog redan passerat 13:00 när jag traskade in bland marknadsstånden. Regnaktiga skyar syntes mest i alla riktningar men det dröjde visst bortåt en timma innan det inledningsvis började dugga lite då och då. Vartefter började de relativt korta duggperioderna på kanske någon minut var övergå till allt kraftigare skurar och så småninggom rena skyfallen.

Vissa säljare tycktes fullständigt sakna beredskap för regn, trots att åtminstone den väderleksprognos jag studerat på webben redan dagen innan visade på regnande hela Veterandagstiden (kl 8:00 - 17:00).

Jag tyckte det var mycket beklämmande, nära chockerande, att vid vissa säljarstånd se regnet ösa ner över bilstereoapparater, handborrmaskiner, verktyg, telefoner, faxar, framlagda väggklockor, prydnadsföremål, ja allt möjligt tänkbart. Och jag fick något att fundera över över till nästa marknadstillfälle - är det månne vanligt förekommande att de prylar som saluförs fått ligga framme utomhus i regn och rusk...

Trots att det känns som om jag missade bortåt 3/4 av den totala Veterandagstiden - till en del beroende på att såväl besökare och därmed säljare började drypa av i förtid pga av skvättandet - känner jag mig glad att jag för första gången i livet gjorde mig allt besväret att ta mig dit och jag är övertygad om att det brukar vara jättebra där de gånger vädret är gynnsammare.

Mest allt verkade professionellt genomtänkt och välorganiserat. Dock tycker jag skylten utmed infarten til evenmangsparkeringen kunde upplevas tämligen negativ och ogästvänlig. Hur exakt den löd kan jag inte säkert återge - det gällde ju att hänga med i trafikströmmen in - men det var troligen detsamma som eller liknade texten på deras hemsida:

"Arrangörerna förbehåller sig rätten att avvisa fordon som inte är i välskött originalutförande. De får gärna ha patina från många års brukande, men ovårdade, ombyggda, okompletta och rostiga fordon kommer att avvisas."
Den informationen riktar sig förhoppningsvis endast till de personer som önskade slippa betala entréavgift och ville få stå på "finbilsparkeringen", men jag befarar att många människor också kunde uppfatta sig som totalt ovälkomna till evenemanget. Budskapet borde kunna utformas på ett betydligt mer positivt och välkomnande sätt!

Några bilder från eftermiddagen:

Bild

Bild

Bild

Bild
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Petrolhead
Inlägg: 60
Blev medlem: 23 november 2011, 13:57
Ort: Svanå

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Petrolhead »

Jag va där redan 07:45 o fyndade en 9 hk Archimedes(Volvo penta) för 300:- som jag fick igång igår:) o hittade nya dörrhögtalare(5.1\4) av märket Magnat,och sony 6*9:or helt nytt.O lite smått o gott. Gick säkert 3 ggr fram o tillbaka,Fick gå till bilen o lämpa av grejer emellanåt oxå.
DONT LIKE MY DRIVING? EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.nu
Ghurra
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 november 2011, 21:42
Ort: Stockholm

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Ghurra »

Var där kl. 8...
Tyckte det var lätt att hitta men tror inte att de skrev rätt namn på hemsidan som stod på vägskylten...?
Köpte extraljus, ett pennfack till 740 och lite småkrafs.
Åkte vid 12 och då hade det endast duggat litegrann, däremot kom skyfall på motorvägen lämpligt nog.
Lite mycket skräp där för min smak men alltid hittar man nåt man inte behöver!
245 SE -93 (orig.larm, infällbart drag, ac, aut, farth.)
855 T-5R -95, 960 3.0 -91, 245 -88
V90 -98, V70N -02, Mazda 1300 -75
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Posse »

Ghurra skrev:Var där kl. 8...
Tyckte det var lätt att hitta men tror inte att de skrev rätt namn på hemsidan som stod på vägskylten...?
Köpte extraljus, ett pennfack till 740 och lite småkrafs.
Åkte vid 12 och då hade det endast duggat litegrann, däremot kom skyfall på motorvägen lämpligt nog.
Lite mycket skräp där för min smak men alltid hittar man nåt man inte behöver!
Personligen brukar jag försöka vara mycket noggrant förberedd för att sedan fort och lätt kunna hitta fram, och kör t.ex. aldrig någonstans utan att ha en bilatlas med mig.

Jag hade visst någon dag innan sett en skaplig vägvisning på deras hemsida men saknade tyvärr möjlighet att skriva ut den. Och när fordonet på söndagförmiddagen ÄNTLIGEN var färdigt och jag var trött och jätteivrig att komma iväg missade jag att försöka rita in det exakta läget på bilatlasen.

När jag närmade mig Eskilstuna såg jag en liten vit tavla med en röd pil pekande rakt fram och någon text "veterandag". Såg sedan aldrig någon svänga-av-pil och när jag sedan med ledning av stadskartan i bilatlasen försökte att ändå ta mig åt rätt håll så jag inte heller några av deras särskilt utsatta vägvisningar.
Senare upptäckte jag att jag då strax t.o.m. korsat "rätta vägen" i en rondell - jag hade alltså resonerat rätt och på annan väg tagit mig utåt den led de tänkt sig man skulle åka men som det verkar saknades vägvisning vid rätt väg ut från rondellen. Nu blev det snarare uteslutningsmetoden som slutligen förde mig tillbaka och in på "rätt väg" så att jag kunde se deras vägvisning fram till målet.

---

Ang vädret ger sponsorn Classic motor -i sin text - en positivare bild av vädersituationen än jag... ;)
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Posse »

:) I år, 2013, infaller Eskilstuna Veterandag den 25 augusti... med "tjuvstart" den 24 augusti.

Bild
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Petrolhead
Inlägg: 60
Blev medlem: 23 november 2011, 13:57
Ort: Svanå

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Petrolhead »

Jag ska dit i år igen regn eller inte. :)
DONT LIKE MY DRIVING? EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.nu
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Eskilstuna veterandag 24-25 augusti

Inlägg av Posse »

I skrivande stund spår väderleksprognosen för Eskilstuna riktigt hyggligt väder 24-25 augusti ! :)

Kommer det månne några trevliga Volvo 200-bilar dit, med adressen till det här forumet på? :?:

(Min egen är tyvärr inte körbar ännu.)
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Lazze S »

Modspojken skrev:Känns skönt att Lazzes födelsedag är årets höjdpunkt för fler än honom själv!
Födelsedagen skiter jag blankt i, men marknaden hade jag gärna besökt i år den 25e. Tyvärr ligger jag däckad så jag har missat alla marknader i år.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Posse »

Egentligen skulle jag vilja kapa bort "26 augusti" ur trådnamnet - går det?

Detta för att datumet varierar något år från år.

I ÅR börjar veteranmarknaden i Eskilstuna lördagen 23 augusti.

Mina bilder från 2012 visar regntunga moln, regn och ösregn.

Förra året, 2013, var det istället soligt toppenväder, mycket trevligt, givande och visst absolut rekord ifråga om försäljar- och besökarantal! Hoppas det blir så i år med! :D
Volvo244gl
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Eskilstuna veterandag 26 augusti

Inlägg av Volvo244gl »

Posse skrev:Egentligen skulle jag vilja kapa bort "26 augusti" ur trådnamnet - går det?

Detta för att datumet varierar något år från år.

I ÅR börjar veteranmarknaden i Eskilstuna lördagen 23 augusti.

Mina bilder från 2012 visar regntunga moln, regn och ösregn.

Förra året, 2013, var det istället soligt toppenväder, mycket trevligt, givande och visst absolut rekord ifråga om försäljar- och besökarantal! Hoppas det blir så i år med! :D

Så då var det fixat :) /Volvo244gl
Skriv svar