B230FK/FT i 240

Här lägger vi in allt som man kan tänkas ha nytta av till sin 240.
Mektips mm mm. Maila bilder och text till
forum@svenska200klubben.com
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

B230FK/FT i 240

Inlägg av Danne Engberg »

B230FK/FT i 240!

Mitt projekt utgår från en 240 -88 GL med B230K motorn. Målet är att installera en FK motor och få det att funka med all el mm. Jag kan inte garantera att allt är helt korrekt, men detta har i alla fall funkat för mig. Jag tar inte ansvar för några motorskador till följd av användandet av denna guide.

Rent allmänt så går det att få dessa motorer godkända av besiktningen så länge bilen inte är nyare än -88. Helst ska den också ha en motor som inte har katalysator från början. 240 har sedan effekt/vridmomentskrav som man inte får överstiga. De lägsta kraven är enligt SFRO 200hk och 218NM. Detta är med 1030 bakaxel samt utan ventilerade bromsar. Dock så står det i bilprovningens papper att det är 200hk och 231NM som gäller (ett värde som jag tycker är rimligare) vilket är perfekt! En b230FK har nämligen precis 230NM. Således ska du inte behöva visa att du har rätt bakaxel mm om du väljer en sådan motor. För att få en FT motor godkänd måste man ha 1031 bakaxel samt ventilerade bromsar fram, detta ger att maxeffekten blir 220hk samt 275 NM.

Ett tips är att få tag på boxar som inte har startspärr, jag vet inte exakt brytåret för när de får startspärr, men en 95:a har inte startspärr i alla fall. Skaffa också boxar med lösa chip så att du kan trimma lite sen. -962 som bränsle och -219 som tändning funkar.

Det första du behöver göra är att köpa in en himla massa grejer! Det är dyrt att göra ett sånt här byte, tycker du att 20-25 tusen inte är nåt att lägga ut på din bil så kan du sluta läsa här. Det brukar alltid vara billigare att köpa en bil som redan har turbomotor från början. Dock har jag valt att gå den svåra vägen.

Mitt första problem var att få tag på allt som man behöver, jag ska försöka skriva ihop en liten lista på alla grejer jag skaffat. Självklart en komplett motor, men även fast jag beskrev på bilskroten vad jag skulle göra, så fick jag ju köpa till en massa grejer som de/jag inte tänkte på.

En komplett motor ska bland annat innehålla:

Block, topp, insug, grenrör+turbo, gasspjäll, gaspjällsrulle, flamfälla, (eventuellt egr ventil), tomgångsmotor, fördelare, tändspole, tändmodul, IC + en massa slangar till denna, kabelhärva, lambdasond, LMM, svänghjul, förkopplingsmotstånd, diagnosuttag



Grejer som man behöver i övrigt:
Kabelhärva 240 -91 LH 2.4
Kolkanister + slangar
Bränslepump 240 med mekanisk insprutning, tex -984 (räcker till över 300hk)
Bränslefilter 940
Plattan där bränslepump/filter ska sitta (från vilken 240 med insprutning som helst)
Katalysator
Ett luftfilter (enklast blir det med ett öppet)
Fördelare 240 LH 2.4 (blockmonterad)
Mellanaxel från en 240, B230.


Vad behöver man göra?

Jag monterade isär motorn och bytte alla lager och renoverade motorn, men detta är inte ett måste om motorn är i bra skick.

Först och främst måste man ta bort den fördelare som sitter på toppen, detta får inte plats i 240:ns motorrum. Detta är dock egentligen inte godkänt av besiktningen, men jag tror inte de märker något, så bra koll har de inte. För att få denna fördelare att funka måste man skaffa en mellanaxel från en 240 eller en 740 som har urfrästa kuggar för blockmonterad fördelare. Detta har oftast inte FK/FT motorerna. Bara att byta.

Kabelhärva

Sen gäller det att få ihop kabelhärvan. Börja med att montera bort original kabelhärvan och ersätt denna med en 240:s kabelhärva som har suttit på en B230F nyare än -89. (ska ha Lh 2.4).

Man måste modifiera denna lite:
FK/FT har lågomiga spridare, detta kräver förkopplingsmotstånd. Dessa motstånd ska sitta i serie med spridarna. Jag gjorde så att jag tog original förkopplingsmotstånd från en 940. Sen klippte jag upp kabelhärvan ca: 10 cm där spridarna går ihop. 10cm in går den ena av sladdarna ihop till en. Här sätter man motståndet. Den stora sladden sätts i mitten varefter de fyra sladdarna som går till spridarna sätts runt om. (SE BILD) Detta var hur jag gjorde, det går att lösa på flera sätt.

Bild

Sedan måste man flytta över kontakten till LMM till andra sidan eftersom den ska sitta innan turbon. Lokalisera kontakten och kolla att det verkligen är rätt (sladden till tändmodulen ser nästan likadan ut) Till kontakten går det 5 sladdar. Den brun/svarta är jord och ska gå upp till någon av jordpunkterna vid spridarna. Klipp av denna. Vi jordar borta vid LMM istället så slipper vi dra så mycket kabel. Lokalisera de övriga 4 sladdarna, klipp av dem en bit från kontakten. klipp sedan upp kabelhärvan ända bort till lambdasondens kontakt. Trassla ut de 4 sladdarna dit bort. Tejpa sen ihop allt du klippt upp. Kablarna kan eventuellt behöva förlängas, osäkert hur mycket beroende på dragning, men håll dem borta från turbon! Jag förlängde 50cm för säkerhets skull. Dock visade det sig att 50 cm var alldeles för långt. Prova att förlänga den ca: 20 cm. Sedan drog jag kablarna genom ett mjukt rör som lite skydd. Sen är det bara att löda på kontakten igen, och fixa en jordningssladd att sätta någonstans i chassiet.

Jag använde mig av en lambdasond från en 940, denna har inte samma anslutningar som kabelhärvan från en 240. På 940 sonden finns det en svart kabel samt två vita. De två vita är för förvärmningen, spelar ingen roll hur de kopplas. På 240:ns härva sitter en tvåpolig kontakt med en svart kabel samt en gul-röd kabel. Sedan finns det en separat kabel med ett flatstift på sidan. Löd ihop de två svarta kablarna, sen spelar det ingen roll hur de två andra ska sitta.

Tempgivaren i toppen på en 940 har en tvåpolig anslutning, på 240 har den bara ett flatstift. Således får man skruva bort 940-givaren och dra dit sin 240-givare. Kabelhärvan från 240 har en flatstiftskontakt på denna plats.

Nu är det bara att montera på kabelhärvan, inga direkta konstigheter, dock så kommer antagligen 240-härvan inte att ha uttag för EGR, så den kontakten får man skita i. Dessutom är det möjligt att 240-härvan har en kontakt för kallstartspridare, detta har bara din B230FT motor om den är av några av de första årsmodellerna. Annars är det bara att hoppa över den kontakten. Så länge styrboxarna är till rätt motor funkar det.

När man sedan fått på kabelhärvan så ska man också koppla in den till resten av bilen. Inne i kupén kommer det att finnas några olika anslutningar på LH 2.4 härvan. Det 6-polioga donet är till systemrelät, eller bränslerelät heter det när alla pratar om det. Dock står det systemrelä i kopplingsschemat. Det är ett vitt relä.

Sedan finns det två anslutningar som är för bränlseboxen och till tändningsboxen. Inga konstigheter. Sen kommer problemet. På härvan finns ett 9-poligt kontaktdon som ska kopplas in till resten av bilen. De nio sladdarna styr en hel del grejer, detta är hur jag kopplade in mina sladdar för att få det att funka:

Tjock röd/gul ger ström till båda soppapumparna. Jag satte en hängsäkring och delade sedan upp kabeln i tre delar. En del till varje pump och den sista delen går tillbaka in i kontaktstycket till den smala röd/gula kabeln.

Blå kabel ska ha ström när nyckeln är i läge II. Jag kopplade in den på en säkring i terminalen (kan ha varit nummer 12, men jag är inte säker) jag mätte i alla fall upp i terminalen och hittade en säkring som hade ström i läge II men inte i läge I.

Blå/svart kabel skall vara insignal från hastighetsmätaren. Den ska kopplas in på stift 6 bakom instrumentet.

Dubbla rosa kablar är jordning för check engine lampan. En kabel kommer från varje styrenhet. Denna kopplas alltså till någon ledig lampa på instrumentet.

Jag använde mig av den generatorn som sitter på 240:n, fick då skruva dit fästen mm.

Växellåda

När kabelhärvan är klar och på plats så kan man ju börja fundera på vad man kör med för växellåda mm. För att LH 2.4 ska funka så måste den ha ett svänghjul eller en adapterplatta med 60-2 hål för att ge signal till tändningen. Det bästa svänghjulet är ett enkelmassesvänghjul från en 240 med LH 2.4. Kör man m47 så är det bara att sätta dit koppling och tryckplatta. Ska man byta till m90 så får man svarva upp. Detta finns det en guide om på annan plats.

Tänk dock på att kolla hur det ser ut med styrstift och på vilka platser de sitter. M47 har styrstift på samma ställe som det sitter styrstift på b230FK/FT, ta bort detta innan ni försöker sätta motorn på plats!

IC mm

Jag använde en 940 IC med anslutningarna på mitten. För att få plats med denna var jag tvungen att kapa upp lite i plåten närmast kylaren. IC sitter sedan mycket bra på denna plats. Dock så lyckades jag sedan inte få slangarna att passa perfekt mellan turbon och IC. Kan bero på att jag har en 18-t Turbo. Jag blev tvungen att fixa en distans som skarvade ihop slangarna lite. Se bilderna för hur IC såg ut när den kom på plats.

Bild

ag använde mig av ett mann-filter som luftfilter. Modellen är samma som används i en viss saab som kör pikes peak J. Vilket öppet luftfilter som helst borde passa, men var försiktiga med oljan så ni inte pajar LMM! Jag blev tvungen att skära av den slangen som ska ansluta mellan turbon och LMM för att kunna vinkla luftfiltret så det fick plats

Bild


Vatten till turbo

Turbon på en FT/FK är vattenkyld och måste ha vatten både in och ut. Jag rekommenderar att man skaffar några originalslangar från en 940 eller kanske ännu bättre en 240 turbo för att få till detta bra. Jag svetsade ihop ett t-kors och byggde ett annat från hydralikdelar, men det blev inte så bra egentligen, svårt att få det att hålla tätt! Vattnet ska i alla fall tas strax under expansionskärlet och ska tillbaka strax innan vattenpumpen. Se bilder.

Soppapumpar

Om man inte haft insprutning tidigare så måste man skaffa en soppapump i tanken. Bara att köpa en från vilken 240 som helst. Dock så kanske funktionen på en sådan är i klenaste laget. Min vanliga soppapump surrar rätt så mycket trots att förpumpen går. Jag funderar på att modifiera en 940 huvudpump och använda den till förpump för att sedan ta min 984 pump som huvudpump. Min plan var att montera huvudpumpen där den ska sitta strax framför bakaxeln. Men på min bil fanns inga skruvhål för att få fast plattan med soppafilter och pump, så jag fick sätta pumpen uppe i motorrummet. Inte idealt med tanke på att förpumpen då måste pumpa upp soppa till pumpen. Jag använde befintliga soppaledningar för huvudledning och retur. Skarvade bara på böjlig soppaslang där jag behövde. Se till att ha riktiga kopplingar efter huvudpumpen eftersom soppan då har högre tryck. OBS! Koppla in soppapumparna från sprutet som jag beskriver ovan, soppapumparna får inte gå om motorn stannar. Då riskerar man att brinna inne i sin egen bil om man krockar! Farligt!

Guiden är skriven av Eric Andrén (Iqbad på Svenska 200-klubbens forum).

Här kommer ett tillägg:

Monterade B230 FT maskin i en 242-80 i helgen med hjälp av ovannämda tråd!
Dock behövs ett tillägg i tråden, har även meddelat Eric Andrén så han kan ändra på 200klubbens forum.
i d niopoliga kontaktdornet som nämns i texten måste även dom två tjockare röda kablarna kopplas till direktström för att d ska fungera.
och uppe på vänster fjäderbenstorn så har 240 md LH2.4 härvan en trepolig grå kontakt med en blå o en röd/vit kabel i. Den blåa måste man koppla plus vid tändning på och den vita går till varvräknaren så den måste man ju inte koppla in men d kanske kan nämnas endå. den blåa behöver iaf ström för att motorn ska starta!
i övrigt hadde jag stor hjälp av tråden o tackar för att du lade in den
bilen går som en dröm o ska få en 1031axel nästa helg sedan e d dax för reggning!

Detta gäller då för årsmodell -80 och är inte något universiellt för alla årsmodeller.
Bild