Riktigt rätt uppdelning?

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Låst
Cpt Tuttle
Inlägg: 362
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Riktigt rätt uppdelning?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jag har mina synpunkter, låt vara att ni kanske inte håller med, men jag vill ändå framföra dem, på uppdelningen av motorforumen.

I mina ögon känns det inte riktigt rätt att ha ett forum för bensindrift och ett forum för diesel och E85.

De som konverterar till E85 gör det ju mer eller mindre uteslutande i de ottomotorer som från början är byggda för att gå på bensin, så de E85-drivna bilarna i 200-serien har ju betydligt mer gemensamt med de bensindrivna än med de dieseldrivna, i synnerhet som Volvo valt att köpa in motorer från VAG till sina dieselbilar, så de delar i stort sett noll med rödblocken.

Någon som håller med?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Riktigt rätt uppdelning?

Inlägg av Danne Engberg »

Anledningen till uppdelningen är att 240 till 99% byggdes på bensinmotorer och diesel och E85 är alternativa bränslen för denna modell
Bild
HFL
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 november 2011, 21:06
Ort: Runhällen

Re: Riktigt rätt uppdelning?

Inlägg av HFL »

Nja, nog fasen tillverkades det fler dieselbilar än så. Må hända att i Sverige är det mest surgubbar uppe i Norrland som kör 240 diesel, men ser man till den totala produktionen så finns det många dieselsnurror där ute...

Jag är inne på Mattias linje, Diesel/E85 i samma forum är lite bakvänt. Jag menar, dom som etanolkonverterar använder ju befintlig bensinmotor och befintligt insprutningssystem. E85 + bensinmotor har mer gemensamt än E85 + Diesel, hur alternativt det än är. ;)
744 Turbo Intercooler 1990
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Riktigt rätt uppdelning?

Inlägg av Volvo245GLT »

Kan bara instämma i det "Cpt Tuttle" skrev.

Bättre isåfall med en ren E85-avdelning, eller varför inte bara "alternativa drivmedel"? Kan nog räkna med att både E85- och t.o.m. el-konvertering kommer öka framöver!.. 8-)
Sen så har vi ju även bränslen LPG/CNG och gengas. Och de 1 % (?) som kör diesel så klart.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Riktigt rätt uppdelning?

Inlägg av Götesson »

Kanske verkar korkad nu. Men spelar de någon roll hur kategorierna är uppdelade?
De står ju vad de är för drivmedel de gäller och trådskaparen kommer ju antagligen skriva vad för motor frågan är till.

Blir ju lättare att hitta dem olika trådarna om man letar efter en specifik tråd på t.ex E85 eftersom de inte är lika många diesel som bensinare. Kanske bara jag som tänker på de viset för jag inte kan sök systemet fullt ut :oops:
// Benjamin Filip Götesson
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Riktigt rätt uppdelning?

Inlägg av Amarace »

Jag tycker det funkar som det är, att ha en dieselavdelning och en E85 är ju inte lönt, Diesel lär bli några trådar per år, E85 lite fler, så det är ok att ha dom ilag tycker jag.
Att ha E85 tillsammans med Bensin blir också fel, för då försvinner det i mängden (för det brukar ju kunna dyka upp rätt så bra information i dom trådarna).

Däremot skulle väl den avdelningen kunna heta just Alternativa bränlsen el liknande istället, då kan allt utom bensin avhandlas där.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Cpt Tuttle
Inlägg: 362
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Riktigt rätt uppdelning?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Ja, jag tycker att det spelar roll hur de är uppdelade.

Jag kan ju till exempel bara gå till hur jag fungerar personligen. Jag har, särskilt när det gäller Volvo, egentligen bara koll på Ottomotorer. En Ottomotor fungerar ju trots allt i stort sett likadant vare sig drivmedlet är bensin, etanol eller någonting annat. En dieselmotor arbetar ju däremot efter helt andra principer (självklart gäller även här samma sak, vare sig drivmedlet är diesel, RME eller vad man nu lyckats få den att gå på). Dessutom så kommer ju i stort sett alla E85-konverterade motorer det kommer snackas om här vara antingen B20 eller B2x-2xx. Dessa har jag hygglig koll på. Dieselmotorerna kommer i huvudsak vara D24 och dessa har jag ingen koll på.

Jag vet att förmodligen kommer det komma någon enstaka E85-fråga på (i jämförelse) relativt många dieselfrågor. Jag vet också att jag knappast kommer att läsa detta forum särskilt aktivt - och jag tror inte jag är ensam om att fungera likadant. Detta kan nog leda till att man inte får svar på sina E85-frågor så fort som man borde.

Det vore mycket mer logiskt att bunta ihop alla ottomotorer i ett forum och alla dieselmotorer i ett annat. Jag inbillar mig att om frågan är E85-relaterad så är det inte de som är svängda på diesel som kommer vara flinkast att svara.

Notera att för mig får ni lika gärna kasta in ett forum som heter "dieselmotorer och avel av nötkreatur" utan att det egentligen är någonting jag kan säga att jag stör mig på - jag tycker bara att uppdelningen som den är nu är extremt ologisk.

Frågan är om det kommer så många dieselfrågor heller att det ens behövs forum för båda motortyperna om man skall hårddra det?
HFL skrev: Må hända att i Sverige är det mest surgubbar uppe i Norrland som kör 240 diesel,
You say it like if it was a bad thing... :cry:
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Hilmer
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 november 2011, 12:41
Ort: Västra Karup

Re: Riktigt rätt uppdelning?

Inlägg av Hilmer »

Eftersom diesel och E85 är så liten del jämfört med hur många bensinare det finns så hade det kanske räckt med en avdelning för maskinellt!?
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Riktigt rätt uppdelning?

Inlägg av Danne Engberg »

så nu är det tillrättat. Synpunkter , danne@svenska200klubben.se. Tråd låst
Bild
Låst