Bränslerelä

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
rodamp
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2011, 18:36

Bränslerelä

Inlägg av rodamp »

Hej. Bilen startar inte, bensinen kommer inte fram, bränslepumpen funkar. Kan det vara bränslerelä som är kass? Var ligger den isáfall?
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Bränslerelä

Inlägg av Amarace »

Om bränslepumpen fungerar så fungerar även relät eftesom det är relät som förer pumpen med ström.

För att veta var det sitter behövs vad du har för motor. (E så sitter det på förarsidan ovan pedalerna och är grönt, men finns rött, svart och med plåthölje också, på F så sitter det på passagerarsidan och är vitt)

Fungerar pumpen och inte bränslet kommer fram har du ju stopp i slangen el liknande. Hur kollar du att bränslet kommer fram?
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
rodamp
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2011, 18:36

Re: Bränslerelä

Inlägg av rodamp »

Hej Amarace, tack För hjälpen. Jag testade pumpen ute, dá funkar det, annars funkar inte. Det är därför jag misstänker relän. Den började krángla för nágra för manader sen, bilen startade och ibland ville den inte starta, dá kom bensinen inte fram, sá jag plockade ut pumpen och testade den ute och den funkade, men när jag sätter tillbaka den dá slutar den funka.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Bränslerelä

Inlägg av Amarace »

Aha, ja då är det nog relät som kan vara boven.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
rodamp
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2011, 18:36

Re: Bränslerelä

Inlägg av rodamp »

hoppas det.
rodamp
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2011, 18:36

Re: Bränslerelä

Inlägg av rodamp »

hittar den inte ännu
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Bränslerelä

Inlägg av Volvo245GLT »

Som sagt: Vad har du för motor i bilen?
Antar nu bara att det är en -89 eller nyare, och isåfall så hittar du reläet bakom handskfacket.
Antingen om du skruvar ur det, eller bara släpper på filtpanelen under (klart enklast).
Vitt relä, sitter fastklämt mot den svarta tändboxen. :)

Ta ur reläet, bänd upp det och löd om ALLA punkter på dess kretskort, så är förhoppningsvis problemet löst!..
Om inte annat så kan du troligtvis utesluta det i felsökningen sen, eftersom 99 % av alla problem med det reläet beror på dåliga lödningar...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Bränslerelä

Inlägg av Götesson »

Amarace skrev:Om bränslepumpen fungerar så fungerar även relät eftesom det är relät som förer pumpen med ström.

För att veta var det sitter behövs vad du har för motor. (E så sitter det på förarsidan ovan pedalerna och är grönt, men finns rött, svart och med plåthölje också, på F så sitter det på passagerarsidan och är vitt)

Fungerar pumpen och inte bränslet kommer fram har du ju stopp i slangen el liknande. Hur kollar du att bränslet kommer fram?
Döm om min förvåning när jag trodde mitt hade lagt av och skulle hitta det, inga röda gröna vita eller i plåt de va BRUNT. Kanske hade varit rött en gång i tiden, men inte nu :shock:
// Benjamin Filip Götesson
rodamp
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2011, 18:36

Re: Bränslerelä

Inlägg av rodamp »

Ska kolla där. detta e en 245, F motor, 92 ársmodell. tack för hjälpen
rodamp
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2011, 18:36

Re: Bränslerelä

Inlägg av rodamp »

Rätt linus, har hittat den. Tack
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Bränslerelä

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Jag kopplade först förbi mitt relä och bara provade för att se om pumpen och slangarna var hela. Upp med baksätet så sitter kablarna där.

Mitt relä var dåligt, jag löddade om reläet... sen hoppade det igång igen.
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Skriv svar