Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Jag var på VROM idag och fyndade lite småsaker till bilen. Svart backspegel i bra skick är ju inte så lätt att få tag på, nu gäller det bara att hitta en bra vänsterspegel också. Dörrdekaler saknas också på bilen och så kan man ju inte ha det. Dock vet jag inte riktigt var dekalen skall sitta, eftersom även min andra 240 saknar dessa. Är det möjligen någon som har lust att fota sina 240-dörrar så jag har ett hum om vilken höjd de skall sitta på?

Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av 240_kalle »

Dedär dörrdekalerna så sitter ju fortfarande på volvo lastbilarna skulle jag tro.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Wietze
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 november 2011, 15:54
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Wietze »

Tilly skrev:Är det möjligen någon som har lust att fota sina 240-dörrar så jag har ett hum om vilken höjd de skall sitta på?
Jag titade på http://www.240sidan.com/ och hittade http://www.240sidan.com/bilder/kfl/bild ... erior8.jpg och http://www.240sidan.com/bilder/jrm/jrm6.jpg som visar var klistermärkena sitter.
Paul.martinsson
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2013, 13:28
Ort: Östersund

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Paul.martinsson »

Hej!

måste säga ett jag gillar din bil skapt !
de svarta speglarna kommer att göra sig bra på bilen.

MVH
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Uppdatering!

Dessa lamporna är numera i min ägo och givetvis kunde jag inte låta bli att montera dem på 78:an
Bild

En styck kanadafront (som ju inte är mer kanadafront än USA-front eftersom den fanns i båda dessa länder).
Bild

Skicket är bra men visst är grejerna använda. Jag trodde först att det var damm och skit på högra sargen men det är nog någon form av solskada. Plasten verkar vara grå under och färgad svart.
Bild

Kupade Sealed Beam, precis som på en gammal jänkare.
Bild

Ta bort de gamla lamporna går ju som bekant rätt fort. Kul att ha en bil där det inte är givet hur den skall se ut (som på moderna bilar där det bara finns en set-up). Börjar man fundera på hur många olika kombinationer av lampor och grillar som finns på 200-serien så inser man snart att man kan ställa ganska många 240 bredvid varandra med olika fronter innan man får ihop två som är lika.
Bild

Snabbrengöring. Den var rätt skitig och det följde med lite amerikansk mossa över atlanden. Skicket på själva insatserna är dock helt fantastiskt, det finns inte en rostfläck på dem trots att bilen de satt på ju verkar ha varit en ren bruksbil som inte fått mer än normal omvårdnad.
Bild
Bild

Jag gjorde ett försök att svärta sargarna med bumpershine och värmepistol. Det blev ju klart bättre men solskadan eller vad det nu är är ju inte mycket att göra åt. Kanske är det bara att försöka hitta någon halvmatt färg och lackera dem. Kromlisterna fick sig också en omgång med rubbing (hittade ingen autosol).
Bild

Så här blev det resultatet. Kromlisterna blev riktigt blanka.
Bild

Så ställer sig då frågan, är denna fronten snygg eller är det bara för att den är ovanlig man gillar den?
Bild
Bild
Bild

Den ser ju mysig ut på kvällen. Sealed Beam är dock inget vidare, väldigt svårt att justera in en vettig inställning på ljuset då det inte alls är en tydlig ljusbild som på svenska H4-lampor. Jag upplever dock de runda 5 3/4-insatserna som betydligt bättre än de fyrkantiga Sealed Beam-lampor som används på den andra USA-fronten för de har riktigt blurrigt ljus. Dessa är ändå okej.
Bild
Bild

Jag kan säga att den ursprungliga fronten är väl omhändertagen och nedpackad i en låda koplett med skruvar, sargar, spolarmotor osv. så den sparas för att eventuellt göra come-back.

Det finns lite annat att göra på bilen som tyvärr inte bara handlar om att byta delar. Den här rostskadan måste förr eller senare åtgärdas. Det blir till att skära bort det dåliga och ersätta med en bit från en skrotbil.
Bild

Dessutom är faktiskt alla dörrar plus bakluckan kass. Höger bakdörr är värst och det syns numera även på håll att den är dålig. De andra ser fortfarande bra ut men det småbubblar både här och var vilket tyder på ett bristfälligt underarbete när bilen lackerades om.
Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tobbe »

Tidigare har jag tyckt att den fronten är gräsligt ful, men på din bil såg det inte alls dumt ut, passar bra ihop med den vita färgen. Tråkigt med rosten, men det går väl alltid att fixa.
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av BERTONE »

Det blev supersnyggt med den fronten
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av AxelGLT »

Jag tyckte fronten passade. Det blev helt plötsligt lite mer speciellt. Tråkiga rostskador :(.
Gus
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 juli 2012, 13:38

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Gus »

Tycker definitivt att du ska ha den där fronten kvar på bilen. Blev ju riktigt snyggt. Har både den fronten och den med fyrkantiga lysen liggande till min 265:a. Får nog ta en funderare på vilken jag ska ha på den.
Tråkigt med rosten. :cry:
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Tobbe skrev:Tidigare har jag tyckt att den fronten är gräsligt ful, men på din bil såg det inte alls dumt ut, passar bra ihop med den vita färgen. Tråkigt med rosten, men det går väl alltid att fixa.
Den här fronten passar ju faktiskt bra ihop med 80 års GL-grill som jag har på nu. Den andra USA-fronten bör helst ha näbbhuv för att bli snygg tycker jag.
BERTONE skrev:Det blev supersnyggt med den fronten
Tackar!
AxelGLT skrev:Jag tyckte fronten passade. Det blev helt plötsligt lite mer speciellt. Tråkiga rostskador :(.
Jo, den här är ju fortfarande rätt ovanlig i Sverige.
Gus skrev:Tycker definitivt att du ska ha den där fronten kvar på bilen. Blev ju riktigt snyggt. Har både den fronten och den med fyrkantiga lysen liggande till min 265:a. Får nog ta en funderare på vilken jag ska ha på den.
Tråkigt med rosten. :cry:
Den med fyrkantiga tycker jag passar väldigt bra ihop med 260-grillen. Men dubbla runda är ju lite mer exotiskt och mer "rätt" om bilen är äldre än -78 års modell. 265:an hade vi gärna velat se bilder på!

Angående rosten så är det ju ingen panik på något sätt. Ser man på bilen som ett renoveringsobjekt så blir det ju plötsligt ett väldigt bra renoveringsobjekt då det ju egentligen inte är så mycket som behöver göras för att den skall bli riktigt fin. Det behövs nya dörrar, ny skufflucka och det behöver bytas skärmkanter bak. Plus rosten vid rutan då men det tror jag inte skall vara några större problem. Det tråkiga är ju att lackering är så dyrt men jag tycker det kan vara värt att satsa en slant på den här bilen då den trots allt är bra i karossen, komplett och relativt oskruvad. Det blir dock inte nu det närmaste, måste få ett ordentligt garage först.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
rasmuss
Inlägg: 129
Blev medlem: 30 november 2011, 01:22

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av rasmuss »

Snyggt att den kom på plats så fort, hoppas du är nöjd med den trots att sargarna är lite solblekta..
Gus
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 juli 2012, 13:38

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Gus »

Jodå, ska starta en projekttråd om 265:an framöver.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

rasmuss skrev:Snyggt att den kom på plats så fort, hoppas du är nöjd med den trots att sargarna är lite solblekta..
Jag är mycket nöjd. Det här går nog att åtgärda, skall bara försöka hitta någon halvmatt svart färg (det skall ju inte vara alltför blankt). Det är viktigare att plastkromlisterna är fina och att det inte är några sprickor i den för sådant är ju inte lika lätt att göra något åt.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Lina »

Vart fint med fronten.
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Det har inte hänt speciellt mycket med denna bilen den här sommaren. Förutom en resa till Stockholm i slutet av Maj så har den faktiskt mest stått still (dock inomhus). Så det finns väl inte så väldigt mycket att skriva om i denna årets första uppdatering.

Bilen har alltid saknat en riktig radioantenn vilket är rätt irriterande. Men så fick jag tag i en helt ny A-stolpsantenn. Jag vet inte om det egentligen är helt korrekt på en 78:a men den är så 240-typisk så den monteras ändå.
Bild

Så här blev resultatet. Lite allmänna bilder på bilen också.
Bild

Bild

Bild

Detta var den gamla antennen. Antenn i rutan låter som en bra idé på pappret (med snyggare upphängning så klart) men fungerar dåligt i praktiken, i alla fall om man inte bor och kör så mycket i stan. Den här skall plockas ned så klart.
Bild

Jag har ju även en 87:a men den bilen är nu inne på sin slutfas. Dock så kostade jag på den ett rostfritt Ferrita avgassystem för några år sedan. Det har jag ingen lust att skicka med till skrot så bilarna fick helt enkelt byta med varandra även om systemet som satt på 78:an egentligen var i mycket bra skick.
Bild

Det skiljer lite mellan utformningen på systemen på äldre och yngre 240. Främre röret har till exempel en annan krökning.
Bild

Upphängningskrokarna på första ljuddämparen sitter tätare på det äldre systemet och böjen har annorlunda krök. Även mellanröret som slingrar sig över bakaxeln har annorlunda krökning på 70-talarna. Bakre ljuddämparen är dock den samma.
Bild

Det enda som behöver göras för att få ett nyare system att passa på en äldre bil är att flytta på den ena upphängningskroken under bilen. Den högra "kantarellen" på bilden sätts i stället i det förborrade och förgängade hål som syns till höger. Så har nyare årsmodeller det. Man måste också montera ett komplett system av nyare modell, det går inte att ta vissa delar och blanda.
Bild

Underredet ser fint ut men det är dags att göra något av rostskyddet. På flera ställen är det bortblästrat av grussprut. Hittade inte direkt någon rost men det här håller ju inte i längden. Här behövs det sprutas på nytt tjockflytande och på vissa stället ny underredsmassa.
Bild

Jag vet inte om det syns på bilden men alla dräneringsslitsarna i tröskeln har mer eller mindre fått rostskyddet bortslitet.
Bild

Bild

Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Jag hittade några bilder från 2010 som jag tyckte var lite fina och som aldrig har kommit längre än till en bortglömd mapp i datorn så vi slänger med dem också.
Bild

Bild

Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av volvo244glt »

Måste bara säga att det är en riktigt fin bil :)
Man ser ju tyvärr inte så mycket original 70-tals på vägarna längre.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Djo »

Snyggt med den fronten och snygg bil :D

87ans reflexramp är det något du kan tänkas sälja?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Råda »

Korrekt eller ej, a-stolpantenn på 240 är så najs.
Jonas Anderot
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Här kommer en uppdatering, det var rätt längesedan sist.

Förra sommaren så blev det ett nyinköp i form av en 740 GL från 1986. Under sommaren och hösten så var det således tre vagnar i stallet vilket gjorde att jag bestämde mig för att låta 78:an stå i princip hela året. Under vintern skrotades sedan min 87:a och endast 740:n var igång. Därför var suget att köra 240 lite extra stort när det blev vår.
Bild

Bild

"Kroken" till solskyddet på förarplatsen har varit avbrutet länge vilket gör att det gärna vill hänga ned lite. Jag hittade inga hela på skroten, de gamla modellerna har en annan utformning med en skruv medans de nya har två skruvar. Däremot har 740 en variant med en skruv som gick fint att använda.
Bild

Värmen i bilen har inte fungerat bra på länge. Antingen får man stekhett eller iskallt, det gick inte att få något mitt-emellan. Värmekranen behövde alltså bytas. Volvo skulle ha nästan 1100 kr för en ny vilket inte kändes som ett alternativ men jag var inte heller så sugen på att köpa pirat då jag gjorde det till 740:n i vintras och fick fel och icke-fungerande modeller. Så jag åkte ut till min gamla 87:a som fortfarande står kvar på skroten. Värmekranen är bytt i den för inte alltför längesedan och är av den nya modellen i plast.

Det började bra med att jag i hastigheten glömde att värmepaketet naturligtvis är fullt med kylvätska (jag hade tappat ur motorn så gott det gick). Jag lyckades i alla fall få allt att rinna ut på plastmattan så det blev inget extra kladd i bilen. Jag kommer till varför jag skriver extra.
Bild

Gamla värmekranen i plåt och den nya i plast.
Bild

För att uppgradera en äldre modell som har kran i plåt till nya modellen i plast så behöver man såga bort en bit av plåten som håller värmepaketet.
Bild

Det syntes spår av läckage vid värmekranen och när jag lyfte på golvmattorna så visade det sig att de var alldeles fuktiga av klistrig glykol. Den har nog läckt ett bra tag.
Bild

Ingen rost men glykolkladd.
Bild

Ljuddämpningsmattorna har helt tappat stinget i denna bilen. De spricker bara man tar i dem. Jag tror de är gjorda i något annat (sämre) material i 70-tals 240. Dessutom misstänker jag starkt att de är dem som gör att luktar gammal plast/gummi i hela bilen. Så det blir nog till att ta ur innermattan och tvätta den från glykol och samtidigt lägga i nya dämpmattor från senare modell. Förhoppningsvis kanske det förbättrar ljudnivån också. Överlag känns det som materialet i många detaljer är sämre på 70-talarna.
Bild

Bilen i förrgår.
Bild

För att fullborda värmereglagens funktion bytte jag ut kablaget till glödlamporna (kabelskorna hade ärgat) och nu lyser det så mysigt så.
Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar