Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av Tilly »

Dags att lägga upp en ny tråd om min bil, den förra försvann när forumet kraschade. Sådär väldigt mycket har inte hänt sedan sist. Eftersom alla gamla bilder som tagits på bilen har publicerats så får ni som var med på gamla forumet tåla att det mest blir gammal skåpmat.

Modell: Volvo 244 DL

Årsmodell: 1978

Mätarställning: C:a 13000 mil.

Färg: Californiavit (färgkod 42). Omlackerad i början av 2000-talet.

Motor/kraftöverföring: B21A + M45. SU-förgasare. Helt standard med andra ord (100 hk).

Fälgar/däck: Plåtfälgar av 80-talstyp med kromade fälgringar och små navkapslar. Michelin Energy 175/80R14.

Exteriör: Original med viss extrautrustning. T.ex.: helorangea USA-blinkers, frontspoiler från 1980 års modell, stötfångarreflex-stripe fram och bak och kromade dörrhandtag.

Interiör: Röd klädsel och inredning i relativt bra skick (vissa solskador finns). Röd/svart R-sportklädsel. Röda lister på instrumentbrädan från 242 GT.

Ljudanläggning: För tillfället en VDO kassettradio från 2000-talet. Skall bytas mot en tidstypisk Volvo Stereo när jag hittar en fungerande. Högtalarna är DLS 224 fram och 225 bak inbyggda i tidstypiska Volvo Sound högtalarlådor.

Övrig utrustning: Elhissar fram och bak, centrallås, varvräknare.

Syfte och mål, kortsiktigt: Att fortsätta att ha den som sommarbil och vårda den samtidigt som man njuter känslan av en Volvo från 70-talet. Det finns dock många smådetaljer kvar att förbättra vilket får komma allt eftersom när man råkar springa på delar och detaljer som behövs.

Syfte och mål, långsiktigt: Trots att det på bilderna kanske inte ser så ut så behöver bilen viss plåtrenovering om man vill ha den riktigt fin. Skärmkanter, sandplåtar och alla dörrarna behöver bytas vilket ju också innebär en omlackering. För närvarande ligger jag lågt med det men när jag får tillgång till ett mer permanent garage så kommer jag nog kosta på den det då jag tycker det är värd det.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Bilen är alltså en Volvo 244DL från 1978 som varit i min ägo sedan februari 2007. Den köptes helt och hållet som en extrabil för att njuta av soliga sommardagar och för att bevara en 240 från 70-talet. Jag gillar speciellt 1978 års modell då 70tals-känslan är kvar men med vissa förbättringar som snyggare front, snyggare och bekvämare inredning och med klart bättre rostskydd än de tidigare årsmodellerna. Jag fastnade också för lack/klädselkombinationen Californiavit med röd inredning. Bara att åka till Helsingborg och köpa. Bilen hade då endast gått 8000 mil och var i ett bra skick även om det fanns saker att förbättra. Detta var alltså 2007. Då såg den ut såhär:

Bild
Bild
Bild

Redan första sommaren fick den gå en tur upp till Norge på semester.
Bild

Det fanns dock en hel del mindre detaljer som jag var sugen att ändra på, oftast i syfte att få bilen mer original igen.

Frontspoiler på
Bild

US-blinkers på (givetvis orangea)
Bild

Hydrafälgarna gjorde sig inget vidare på bilen. De kan nog passa på 240 men i så fall bör nog bilen vara sänkt. Nu såg det bara ut som hjulen var alldeles för stora. Bilen var också groteskt hög. Det syns inte minst på denna bilden:
Bild

Därför blev det plåtfälgar med snobbringar istället. Mycket bättre.
Bild
Bild
Bild

Ytterligare förbättringar. Plastbackspeglarna byttes mot kromade plåtspeglar. Egentligen skall 78:orna ha svarta plåtspeglar men dessa är riktigt svåra att få tag i då nästan alla är fula i skicket. Det blev även nya bakljus då kromet var dåligt på de gamla.
Bild
Bild
Bild

Jag gjorde ett prov med USA-front på bilen ett tag. Då i kombination med vita USA-blinkers och med 79-80 års grill. Kanske återkommer på bilen någon gång. Att byta front tar ju inte lång tid och omväxling förnöjer ju.
Bild
Bild
Bild

Lek i sandlådan! Här var jag och en god vän ute och fotade i ett gammalt sandtag. Vi lyckades dock nästan direkt köra fast den blå 240:n. Jag skulle besiktiga min dagen efter, därav att vi bytt blinkers med varandra. Men även den blå färgen passar riktigt bra med orangea blinkers.
Bild
Bild

Detta får bli alltför ikväll. Resten kommer i morgon.
Senast redigerad av Tilly den 20 september 2015, 14:26, redigerad totalt 5 gång.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Modspojken »

Fina bilder Eric! Roligt att du lägger upp projektet igen, och att bilen är så snygg gör det förstås ännu roligare.

Själv pillar jag med Länsman så ofta jag kan.
Vive la revolution pacifique!
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Råda »

Fint åk! :)

Många plus för de snygga tidsenliga nummerplåtarna!
Jonas Anderot
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Djo »

Fint skik på den där :D
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Lina »

Fin bil. :) Var ju helrätt med vita blinkers. ;)
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Råda skrev:Fint åk! :)

Många plus för de snygga tidsenliga nummerplåtarna!
Ja, de kommer jag aldrig att byta.
Lina skrev:Fin bil. :) Var ju helrätt med vita blinkers. ;)
Där har vi nog divergerande uppfattning. Vit bil + vita blinkers tycker inte jag är någon vinnande kombination. Av den anledningen tycker jag inte USA-fronten riktigt gör sig på bilen för den passar å andra sidan inte så bra med de helorangea blinkersen.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Modspojken »

Jag tycker för min del att vita blinkers är ett otyg. Möjligen kan jag acceptera det på Joppes "The Chrome Edition" men det är sannerligen undantaget som bekräftar regeln. Vita blinkers är det lättaste sättet att få din 240 att se "stylad" ut. Usch usch.
Vive la revolution pacifique!
Cpt Tuttle
Inlägg: 362
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Cpt Tuttle »

Fast detta är dock inte stylingdelar, satt på vissa årsmodeller i USA.
Men även om jag diggar fronten med kantiga quadlights så skall din bil ha runda strålkastare och helt amberfärgade glas, så ser den mumma ut! :D
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Jag tänkte uppdatera med lite fler bilder från tidigare år och fram tills nu så kan vi gå på nutiden sedan. Jag har även uppdaterat med lite mer tabellfakta i det första inlägget.

Lite bilder från 2009 då jag var på en road-trip till Nord-Norge och norra Sverige

Bild

Storsjön
Bild

Åre
Bild

Bodö, Norge
Bild

Bild

Lofoten, Norge
Bild

Bild

Björnfjellet, Norge
Bild

OK i Jokkmokk
Bild

Lite blandat från tidigare år
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Instrumentpanelen och ljudanläggningen. För tillfället är dock 4-Stereon urmonterad då den inte fungerar tillräckligt bra tyvärr. Så är det någon som har en fungerande Volvostereo från slutet av 70-talet eller 80-talet som ni vill sälja får ni gärna höra av er.
Bild

Högtalarna fram
Bild

Och bak
Bild
Senast redigerad av Tilly den 3 juli 2012, 22:04, redigerad totalt 2 gång.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Cpt Tuttle skrev:Fast detta är dock inte stylingdelar, satt på vissa årsmodeller i USA.
Men även om jag diggar fronten med kantiga quadlights så skall din bil ha runda strålkastare och helt amberfärgade glas, så ser den mumma ut! :D
Ja, det har ju liksom blivit ett signum för bilen. :)
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Råda »

Quad squares ser ju dessutom bäst ut med näbbhuven, så sålänge du kör flathood är vanliga runda med rätt val enl mig :)
Kul med alla bilder, helrätt bil med kul detaljer :)
Jonas Anderot
Laban
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 november 2011, 18:27

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Laban »

Jag gillar bilen.
peje
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 juli 2012, 20:23

Re: Volvo 244DL 1978I

Inlägg av peje »

Fin bil. Snyggt med reflexbanden på stötfångarna och lackad spoiler. Blir en "copy and paste" på det till min 77:a. ☺
/peje
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Tackar!

Reflextapen köpte jag av en holländare på VROM för några år sedan, han brukar vara där de flesta år. Verkar vara god kvalitet.

Några småsaker som är pågång:
-Ersätta Hella-bakljusen med Cibie (snyggare och mer rätt på en 244)
-Klä om baksätet med nytt tyg i samma klädsel som jag har liggande (hoppas bara att det går att använda efter över 30 år i en garderob).
-Försöka få tag i en bättre fungerande Volvo-stereo

Nu håller jag dock på att rostlaga min andra 240 så just nu går tiden och energin åt till det.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
volvia240
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 juni 2012, 18:02

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av volvia240 »

Reflextapen finns på www.volvogue.com, mycket hög kvalitet (3M)
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Jag fick tag i en skaplig R-sportklädsel på VROM, dessutom i "rätt" färg, dvs röd/svart. Den kan väl knappast ha varit särskilt vanlig då den ju egentligen bara passar till röd eller svart inredning och åtminstone röd inredning var ju aldrig direkt vanligt till 240.

Bild
Bild

Skicket är mycket bra utom förarstolens övre del som har några hål tyvärr. Några är lagade och samtliga skall fixas med nål och tråd. Tyvärr är R-sportmärkena trasiga/borta.

Nu kan ju någon tycka att en R-sportklädsel inte passar sig i en bil som skall hållas original och som knappast har ett sportigt stuk i övrigt. Jag har dock länge tittat efter någon lämplig överdragsklädsel att ha som skydd för den vanliga klädseln. Jag har ju den röda som fanns 78-79 men som inte var särskilt vanlig. Den vill jag gärna bevara då det nästan är omöjligt att hitta fina sådana idag. Så därför sitter R-sportklädseln som skydd så man vågar använda bilen. Dock känner jag mig mycket nöjd för jäklar vilken komforthöjning det blir med sidostöden. Känns som man byter ned sig kraftigt när man sätter sig i den andra 240:n. Det var mycket större skillnad än jag trodde!
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av 240_kalle »

är det gt-list du har på brädan?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

240_kalle skrev:är det gt-list du har på brädan?
Det stämmer bra det.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Cpt Tuttle
Inlägg: 362
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Cpt Tuttle »

Öhm, R-sportklädsel är väl ungefär så original som en överdragsklädsel kan bli i en 240? :roll:
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Så är det ju absolut.

Det som man möjligen kan tycka (och även jag) är att det kanske inte riktigt passar bilens profil för den är ju knappast sportig. Men samtidigt är det ju kul med originalutrustning och dessutom är ju R-sportklädslar i skapligt skick sällan siktade numera. Dessutom ändrar den hela känslan i att köra bilen, man trycker gärna på lite extra i kurvorna.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar