Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av Pink Pornostar »

Rent generellt är jag väldigt anti att göra hål i bilen, men man får hoppas att hålen till innerskärmarna inte medför några problem. Känns lite moment 22 att införa ett nytt rostskydd och samtidigt introducera en ny rostfälla...

Jag hittade ett par innerskärmar på Blocket förra veckan och slog till. Dock utan monteringssats, men det gick att beställa en ny från Lokari för 42 kr inkl frakt. Innehåller ett par plastclips som används på skärmkanten samt fyra plåtskruvar på varje sida.

Jag kör inte heller året runt med min 242:a, men jag tänker nog montera dem ändå. Ser man bara till att skydda skruvarna är det nog lugnt. Som exempel så drog jag fast bränslepumpen under bilen med rostfri plåtskruv för några år sedan. Den har gått i salt, men inget har hänt. Jag antar att om man drar åt skruvarna ordentligt, och om de är rostfria, så borde skruven "isolera" hålet från att rosta.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av Allinug »

Min pappa satte rostfria skruvar på ett besvärligt ställe i bilplåt. Han hade tröttnat på att de rostade fast och tyckte att han hade förbättrat konstruktionen genom att byta mot skruv i bättre kvalitet. Problemet blev då att bilplåten rostade sönder i skruvhålen, så till slut satt de nya skruvarna lösa och blänkte i rosthålen. Så han fick svetslaga hålen.

Eftersom han hade koll på potentialskillnad, anoder och katoder så förstod han snart vad som hänt: nu var det inte skruven som var offeranod, utan han hade ändrat så att bilplåten blev offeranod... :shock:
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av Errim »

Hej
Jag har innerskärmar bak och jag kommer att ersätta de två skruvarna på var sida med popnitar i plast. Har köpt dom på biltema men finns nog på Volvo och andra ställen också. Jag menar att då elimerar man risken att det ska rosta där.
Mvh
Bengt
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av Tilly »

Jag har börjat byta ut ljuddämpningsmattorna i bilen. 70-talarna har dämpmattor i ett sämre material än senare bilar. Dels spricker de sönder bara man rör dem och dels så avger de en riktigt stark lukt av plast/gummi/olja som känns i hela bilen. Jag har alltid undrat varför denna luktat så mycket mer plast än mina andra 240 och upptäckte orsaken när jag bytte värmekran förra året och satte näsan mot dämpmattorna. Jag har sedan tidigare skaffat dämpmattor i gott skick från en sen 80-talare och upptäckte när jag jämförde dem att de nya dessutom är tjockare så kanske blir det en liten förbättring av ljuddämpningen.

Blä!
Bild

Bild

Detta är vad som återstår av ljuddämpningen mot torpedväggen. Gummit har släppt och ramlat ner och det tunna skumgummit hänger och fladdrar lite en bit från torpedväggen. Har dock inga nya mattor att ersätta dessa med men det skall jag skaffa för som det är nu finns ju i princip ingen ljudisolering alls mot motorrummet.
Bild

Bytte som sagt värmekranen förra året men hade ingen tid att ta itu med allt glykolkladd på golvet då.
Bild

Slutresultat. Rent och fint och dämpmattorna bytta fram och bak men sedan återstår torpedvägg och några mindre bitar, bl.a. runt växelspaken.
Bild

Masoniten i dörrsidorna bak var ju ungefär i samma skick som de gamla fram som det finns bild på tidigare i den här projekttråden. Jag har inte kunnat hitta nya dörrsidor i rätt färg men jag hittade en bil med masonit i bra skick så därför blev det till att ta loss vinylen från den gamla trasiga och sedan limma på den på den nya masoniten. Mellan masoniten och vinylen sitter en liner bestående av vadd som jag införskaffade i en tygaffär.

Bild

Här begick jag tyvärr ett misstag. Jag tyckte vadden verkade vara i tunnaste laget så jag lade ett lager till men det skulle sedan visa sig bli för tjockt.
Bild

Som synes så blir det sträckningar i vinylen vilket beror på att det är för tjock vadd mellan masoniten och vinylen. Men det går att åtgärda, vinylen häftades fast med klamrar i kanten så det är bara att ta loss dessa och ta bort ett lager vadd.
Bild

Jag bytte även bakljusinsatsen på vänster sida mot en fräschare. Dock så skapade jag fler problem än jag löste. Först ville varken bak- eller bromsljus lysa. Till sist fick jag lirkat igång bromsljuset men bakljuset vägrar att lysa. Trots spray, skrapning och utböjning av plåtblecken och prov med flera glödlampor så vill det inte trots 11,7 volt på plåtblecken i lamphållaren. I värsta fall får jag ju sätta tillbaka den gamla spruckna insatsen igen men jag hoppas inte det.

Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av volvo244glt »

Tjusigt :)
Skriv svar