Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Djo »

Jag tog lös nedre kylarslangen när jag bytte fläkt och såg till att kranen till värmepaketet var öppet fick då ett spill på max 1dl inne i bilen som sögs upp av ett papper jag lagt ditt.

Undrar igen om du sparat reflexrampen från 87an och om den är till salu ? :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja det där med gummimattorna lär vara ganska vanligt! Hade samma fenomen på min -77:a. Men mattor från en senare modell passade perfekt.

Ang. byta värmekran så är gamla badlakan perfekta att ha som skydd när anslutningarna lossas. Spill blir det, men som sagt bara någon dl eller två om man tömt motorn.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Volvo245GLT skrev:Ja det där med gummimattorna lär vara ganska vanligt! Hade samma fenomen på min -77:a. Men mattor från en senare modell passade perfekt.
Hade du också en stark gummi-lukt i bilen? För så är det i min och jag tror det är de gummimattorna som är boven. Helst skulle man haft tag i dämpmattorna från en Diesel som har tjockare mattor då det inte skulle skada om bilen blev något tystare.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Jensa1979
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 april 2013, 22:31

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Jensa1979 »

Gillar starkt den vita
Den är man sugen å kolla närmare på!
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av danny-16vt »

Mycket fin bil! Går inte annat än gilla den! :D

Mvh Daniel
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Den börjar bli riktigt trevlig att köra omkring med nu också. Det hade ju börjat uppstå en del irriterande småfel som jag nu satsat på att göra något åt.

Sedan sist så har avgassystemet satts fast ordentligt så nu slipper man att det ligger mot karossen och skapar en massa buller.

Idag bytte jag tillbaka till den vanliga fronten igen. Mycket på grund av att den skall besiktigas och det kan bli svårt att få igenom sealed beam-strålkastarna. Men jag gillar egentligen 78-fronten bra också så jag är rätt nöjd såhär med.

Bild

Bild

Nästa aktivitet är att snygga till eldragningarna för centrallåset och fönsterhissarna. När jag hade loss instrumentpanelen för att byta värmekranen så störde jag mig lite på att det var så snårigt där bakom.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tobbe »

Fint det blev med originalfronten, hade nästan varit snyggt med dem vanliga blinkersglasen också.
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av volvo244glt »

Fan så fint Tilly! Nu blev man ju sugen på att få in sin egen på lack :)
Blir nu till semestern ska bli gott att få köra lite. Såg en en grön 76a dock smårostig på motorvägen häromdagen det ser man inte varje dag.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Jag fick ett erbjudande om att köpa nya NOS dörrsidor och självklart tackade jag inte nej till det. Hade i och för sig inte reflekterat över att de gamla var så dåliga innan men nytt är alltid nytt och dessutom är de röda så ovanliga så det gäller att försöka komma över vad som finns.

Bild

Bild

För att försöka förbättra fuktskyddet lite provade jag att behandla nederdelen med vax/paraffin. Detta värmdes på med hårtork (det är därför det ser lite mörkare ut). Vet inte hur stor skillnaden blir men det har ju en vattenavstötande effekt. Det är ju ganska "milda" grejer så jag tror inte det gör någon skada i alla fall.
Bild

Högtalarna är lite av ett problem på 240. Vill man ha lite vassare än de som Volvo erbjöd på 80-talet så får man ofta problem med att de blir för djupa och så tar fönsterhissmekaniken emot när man hissar ned fönstret. För att råda bot på detta måste man ha någon form av distans så att högtalarna kommer ut några millimeter. Jag skar till fyra "puckar" av limpistol-limstavar som fungerade perfekt. Visserligen syns det ju att högtalaren och dess galler inte sitter kloss an mot dörrsidan men det får man leva med helt enkelt. Jag har tagit ramen från ett par slaktade Volvo HT173-högtalare för att kunna använda original plastgallren.
Bild

Så här blev det färdiga resultatet. Snyggt va! De nya dörrsidorna har en lite slätare struktur och en trevligare röd färg än de gamla men färgen har nog ändrats av solen under årens lopp så kanske blir det likadant med dessa. Inte så lätt att göra något åt i så fall.
Bild

De gamla var sisådär ;) . Dock satt det ingen plast på plats mellan dörr och dörrsida. Vete fasen om den var borta när jag köpte bilen eller om jag har varit så omdömeslös att jag har tagit bort den. Nu sitter det ny plast som är rätt monterad (mycket viktigt har jag insett). Egentligen borde man väl spara de gamla dörrsidorna och sätta dit ny masonit men frågan är om jag orkar det? Just nu känner jag mest för att låta dem gå med till tippen.
Bild

Bak blir det nog till att byta masonit då dessa är rätt dåliga också. Dock har jag hittat begagnade dörrsidor med blå klädsel där masoniten är i nyskick så här får jag nog anstränga mig och flytta över den till de röda.
Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Tobbe skrev:Fint det blev med originalfronten, hade nästan varit snyggt med dem vanliga blinkersglasen också.
Det tycker bilprovningen också så därför skall jag fixa en bild på detta. Det ser också bra ut men jag tycker nog ändå det blir mysigare med helorange.

Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av BERTONE »

Snyggt
Tilly skrev:Jag fick ett erbjudande om att köpa nya NOS dörrsidor och självklart tackade jag inte nej till det. Hade i och för sig inte reflekterat över att de gamla var så dåliga innan men nytt är alltid nytt och dessutom är de röda så ovanliga så det gäller att försöka komma över vad som finns.

Bild

Bild

För att försöka förbättra fuktskyddet lite provade jag att behandla nederdelen med vax/paraffin. Detta värmdes på med hårtork (det är därför det ser lite mörkare ut). Vet inte hur stor skillnaden blir men det har ju en vattenavstötande effekt. Det är ju ganska "milda" grejer så jag tror inte det gör någon skada i alla fall.
Bild

Högtalarna är lite av ett problem på 240. Vill man ha lite vassare än de som Volvo erbjöd på 80-talet så får man ofta problem med att de blir för djupa och så tar fönsterhissmekaniken emot när man hissar ned fönstret. För att råda bot på detta måste man ha någon form av distans så att högtalarna kommer ut några millimeter. Jag skar till fyra "puckar" av limpistol-limstavar som fungerade perfekt. Visserligen syns det ju att högtalaren och dess galler inte sitter kloss an mot dörrsidan men det får man leva med helt enkelt. Jag har tagit ramen från ett par slaktade Volvo HT173-högtalare för att kunna använda original plastgallren.
Bild

Så här blev det färdiga resultatet. Snyggt va! De nya dörrsidorna har en lite slätare struktur och en trevligare röd färg än de gamla men färgen har nog ändrats av solen under årens lopp så kanske blir det likadant med dessa. Inte så lätt att göra något åt i så fall.
Bild

De gamla var sisådär ;) . Dock satt det ingen plast på plats mellan dörr och dörrsida. Vete fasen om den var borta när jag köpte bilen eller om jag har varit så omdömeslös att jag har tagit bort den. Nu sitter det ny plast som är rätt monterad (mycket viktigt har jag insett). Egentligen borde man väl spara de gamla dörrsidorna och sätta dit ny masonit men frågan är om jag orkar det? Just nu känner jag mest för att låta dem gå med till tippen.
Bild

Bak blir det nog till att byta masonit då dessa är rätt dåliga också. Dock har jag hittat begagnade dörrsidor med blå klädsel där masoniten är i nyskick så här får jag nog anstränga mig och flytta över den till de röda.
Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244DL 1978 | Nya dörrsidor

Inlägg av Djo »

Fint med NOS dörsidor :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: Volvo 244DL 1978 | Nya dörrsidor

Inlägg av MrHide »

Håller med ovan talare, grymt snyggt.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978

Inlägg av Tilly »

Putsade lite på bilarna idag och knäppte några bilder på dem ihop.

Bild

Bild

Bild

Bild

Krängde av R-sportklädseln också. Den gör sitt jobb med att skydda originalklädseln fint men ibland vill man ju se den röda också :) .
Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: Volvo 244DL 1978 | Nya dörrsidor

Inlägg av BERTONE »

Snygga bilar
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978 | Nya dörrsidor

Inlägg av Tilly »

Fejat lite mer inför VROM så jag fick lust att åka ut till havet och ta några bilder.

Bild

Bild

Bild

Lite oroväckande dock att den plötsligt dog på hemvägen. För att sedan starta igen en halv minut senare. Skit i förgasaren möjligen?
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av Tilly »

Jag har påbörjat en förbättring av rostskyddet på underredet. På det hela taget ser bilen väldigt bra ut när man tittar undertill men det syns att det snart är 40 år sedan den sprutades senast. Underredsmassan är torr och på vissa utsatta ställen har den mer eller mindre blivit bortblästrad. Eftersom bilen aldrig smakar på salt så har det gått bra ändå men i längden kändes det som det behövs en förbättring.

Alla ställen där underredsmassan var bortblästrad målades först med CA-primer. Därefter sprutadejag plåtskarvar och falsar med tunnflytande rostskyddsmedel och slutligen tjockflytande medel.

Jag hade också ett par plastinnerskärmar till bakre hjulhusen liggande från min gamla 240. Dessa monterades nu på denna.

Före
Bild

Bild

Bild

Såhär skall det se ut. Hela bakpartiet och delar av vänstersidan återstår. Det gick åt rätt mycket medel, en flaska försvann i ett nafs!
Bild

Plastinnerskärmar bak.
Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av danny-16vt »

Ser ruskigt fräsch ut! Skönt att det är "bara" att måla i och på med ny underredsmassa! :)

Gillar bilen!
Jensa1979
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 april 2013, 22:31

Re: Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av Jensa1979 »

Funderar med på å sätta dit innerskärmar bak på min -84 7300 milare men min rostgubbe sa det att eftersom du inte kör på vintern med den så skit i det!
Sämre borra massa hål som sen börjar rosta!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 244DL 1978 | Rostskydd

Inlägg av Tilly »

Han är nog inte helt fel ute i det fallet. Jag har själv haft dessa skärmar liggande ett bra tag innan jag satte på dem just på grund av den anledningen att jag tvekat om det gör någon nytta eller inte. På en bil som går året om är det nog knappast någon tvekan om att det är bra med innerskärmar i alla fall.

De borrade hålen inne i hjulhuset tror jag inte det är någon fara med, där kan man ju spruta på rostskyddsmedel utan att behöva tänka så mycket. Sedan blir det ju ett hål längst ned i framkant på skärmkanten där det kanske är svårare att blaska på med medel men man får helt enkelt ha det under uppsikt. Jag kör ju också bara på sommaren men jag tvekar ju inte för att köra den i regn eller på grusvägar och eftersom bakre skärmkanterna är en sådan svag punkt på 240 så tror jag ändå att de gör mer nytta än skada på min bil i alla fall.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar